וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הלב האדום הכי גדול": חבר הכנסת לשעבר אילן גילאון מת בגיל 65

עודכן לאחרונה: 1.5.2022 / 23:40

גילאון היה מבכירי מפלגת מרצ וסגן ראש עיריית אשדוד, וכיהן בכנסת במשך כ-15 שנה. משפחתו: "מנהיג פועלים שדוגל בשלום, צדק חברתי, וציוני גדול. מצטערים מאוד כמשפחה וגם כישראלים". מרצ: "הוא היה מעמודי התווך של השמאל בישראל". בנט: "איש ישר עם לב ענק"

בווידאו: רה"מ נפתלי בנט סופד לח"כ לשעבר אילן גילאון/צילום: רוני כנפו

ח"כ לשעבר אילן גילאון, מבכירי מפלגת מרצ בשני העשורים האחרונים וסגן ראש עיריית אשדוד לשעבר, הלך לעולמו - כך הודיעה הבוקר (ראשון) משפחתו. גילאון, יליד רומניה, סבל מנכות ברגלו לאחר שלקה בילדותו במחלת הפוליו. הוא נבחר לראשונה לכנסת ה-15 בשנת 1999, ובמצטבר כיהן בכנסת במשך כ-15 שנה.

"הלך לעולמו האיש עם הלב האדום הכי גדול שיש", נמסר מטעם משפחתו, "מנהיג פועלים שדוגל בשלום, צדק חברתי, וציוני גדול. מצטערים מאד כמשפחה וגם כישראלים".

במפלגתו אמרו כי גילאון היה מעמודי התווך של השמאל בישראל. "מנהיג פורץ דרך, שפעל ללא לאות בכנסת, ברחובות ובמאות הפגנות, למען המוחלשים בחברה", נמסר מטעם המפלגה. "הוא היה המנוע מאחורי העלאת קצבאות הנכות והחקיקה החברתית בישראל. איש עקרונות, לוחם וחבר. הצדק, השיוויון השלום ואהבת האדם - מורשתו. נמשיך להאבק על העקרונות שהנחיל למרצ בשנות פעילותו".

חבר הכנסת, אילן גילאון בכנסת, 18 ביולי. ראובן קסטרו
"מנהיג פועלים שדגל בשלום". גילאון/ראובן קסטרו

גילאון החל את דרכו הפוליטית במועצת העיר אשדוד בשנת 1993, אז נבחר לתפקיד סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך העירוני - תפקיד שבו כיהן עד לשנת 1999, אז נבחר לכנסת מהמקום השמיני ברשימת מרצ לכנסת החמש עשרה. למרות שרוב השנים כיהן באופוזיציה, הוא ידע לשתף פעולה עם הקואליציה, היה אהוב על חברי הכנסת מכל המפלגות, והצליח להעביר למעלה מ-15 חוקים ותיקונים לחוקים, ביניהם תיקון לחוק ביטוח לאומי המשפר את זכויות הנכים וחוק המחייב לשלם שכר מינימום למלצרים, ללא קשר לתשר שהשאירו הסועדים.

בבחירות המקדימות של מרצ להרכבת רשימתה לבחירות לכנסת ה-19, זכה גילאון במקום הראשון, ומשכך, שובץ במקום השני, אחרי יו"ר המפלגה. בחודש מרץ 2017 גילאון הכריז על התמודדותו לראשות מרצ מול יו"ר המפלגה דאז זהבה גלאון, אולם פרש מהמרוץ בעקבות שבץ מוחי שעבר. בחודש מרץ 2019 עבר שבץ מוחי נוסף.

עוד בוואלה!

"אני בסך הכול ערס מאשדוד": ח"כ אילן גילאון בריאיון אישי

לכתבה המלאה

"איש עם לב ענק"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מסר כי גילאון היה "חבר אהוב, משרת ציבור ולוחם חברתי נחרץ, מטובי שליחי הציבור שידענו", כלשונו. "אזכור אותו תמיד כמנהיג חברתי ערכי, ישר, נאמן לדרך ואהוב על הבריות שגבר על מגבלה וכל עכבה".

בשמאל ספדו לגילאון. יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, אמר כי גילאון היה "איש עקרונות, לוחם, והכי חשוב - בנאדם, מענטש. זה גם מה שהוא הכי החשיב - להיות בנאדם. אילן אהוב, אתה שותף וחבר שלי המון שנים. לא יכול להאמין שהלכת". גם השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה כי גילאון היה אהוב על כולם. "הוא שהזכיר לנו שבא לפוליטיקה כדי שאיש לא יצטרך לבחור בין פרוסה לתרופה, נפטר ב-1 במאי", מסרה. גם חבר מפלגתם, ח"כ מוסי רז, תיאר כ"אבידה ענקית" את מותו של חבר מפלגתו. "איבדנו את אילן גילאון. אילן שיצג אותנו בכנסת 15 שנה פעל למען 'האנשים תחילה'. איש עם לב ענק, תמיד פעל למען האנשים ונאהב על ידי כולם".

יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, ספדה גם לגילאון. "(הוא היה) חכם וחד ומחויב עד לשד עצמותיו. מלא אהבה לארץ הזאת, למדינת ישראל, לציבור, לחברות ולחברים שלו וכמובן, למשפחה שלו. פשוט מלא אהבה. ומפיץ אותה לכל עבר. חוץ מאשר לאלה שנאבק בהם עד חורמה, כי סירב לאפשר להם להרוס את כל מה שאהב כל כך", מסרה, "אני מסרבת להאמין שהוא איננו".

חברת מפלגתה, ח"כ אמילי מואטי (עבודה), ספדה לו אף היא. "אילן נפלא, אחד ויחיד. אהוב, חכם, שאין ולא יהיה דומה לו, הלך מאיתנו ולנו נשאר עולם הרבה פחות טוב, הרבה פחות מחוייך והרבה פחות אנושי", כתבה, "אילן גילאון, הלב שלי נקרע מעצב. תמיד אוהב אותך, תודה על הפגישות ועל החום ועל האכפתיות והצחוק. אנצור אותך לעד בליבי".

יו"ר יש עתיד, שר החוץ יאיר לפיד, תיאר את גילאון כמי שהיה "אחד הטובים שבינינו, איש ציבור, אידיאולוג, ישר כמו סרגל וחכם וגם מצחיק. כבר לא מייצרים אותם כאלה", כלשונו. חברת מפלגתו, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), אמרה כי גילאון היה שליח ציבור אמיתי. "ארבע שנים היית לי הזכות לשבת ליד לוחם הצדק ח"כ לשעבר אילן גילאון. ארבע שנים בוועדה העבודה והרווחה, אני ח"כית צעירה והוא שועל קרבות ותיק, לוחם למען האנשים והנשים הכי חלשים בחברה הישראלית. שליח ציבור אמיתי, אוהב אדם ואת משפחתו היפה וכן גם מכין ריבות לתפארת", כתבה.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר גם הוא כי גילאון היה "לוחם ערכי למען השלום והצדק החברתי, אדם עם לב ענק וחבר טוב".

"שלום אח יקר", ספד לו מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל וסגן יו"ר הכנסת לשעבר. "היינו ביחד בוועדת הכספים וניהלנו מאבקים חברתיים חשובים ביותר וגם השפענו באופן רציני על תקציב המדינה לטובת השכבות המוחלשות ולטובת האוכלוסיה הערבית". הוא כינה אותו "האיש שאנושיות וחום הן במהות תכונותיו", ומסר כי "הידיעה על פטירתו של אילן גילאון מעציבה וקשה. אילן, האיש בעל הלשון החדה וחוש ההומור המשובח, אוהב האדם באשר הוא ושוחר השלום והלוחם למען צדק חברתי, יחסר לי מאוד".

אילן גילאון פריימריז במרצ, תל אביב 11 ביולי 2019. ראובן קסטרו
"הלב האדום הכי גדול". גילאון/ראובן קסטרו

גם בימין ספדו לגילאון. ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר כי גילאון היה "מחברי הכנסת החרוצים שידעה הכנסת ואיש ישר עם לב ענק". לדבריו, גילאון "היה עובד קשה על מנת לפתור בעיות פרטניות של אזרחים שפנו ללשכתו". חבר מפלגתו של בנט, שר הדתות מתן כהנא, אמר גם הוא כי גילאון "היה אדם עם לב ענק, שנלחם כדי לקדם את הערכים שהאמין בהם".

יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן, מסר הבוקר כי גילאון "‏היה אדם חרוץ שנלחם על עקרונותיו לאורך כל שנות פעילותו, ולמרות הפערים האידיאולוגיים בינינו תמיד ידענו לכבד אחד את השני".

נתניהו: האנושיות שלו התעלתה מעל מחלוקות

ראש הממשלה לשעבר, ח"כ בנימין נתניהו, הביע "צער עמוק" על מותו של גילאון. "האנושיות שקרנה ממנו שלו התעלתה מעל מחלוקות פוליטיות. הוא נתן לה ביטוי סמלי כששלח לנו צנצנת ריבה פרי ידיו לרגל זכייתו של אבנר בחידון התנ"ך", מסר נתניהו, "אף שהיינו יריבים פוליטיים קיימנו קשר לבבי לאורך השנים. למרות שלא הסכמנו על הרבה דברים, תמיד יכולתי לזהות שפעילותו הנמרצת נעשתה מתוך אמונה שלמה בצדקת דרכו - ועל כך הערכתי אותו מאוד. הוא יחסר לי".

ח"כ דוד ביטן (ליכוד) מסר כי הצטער מאוד לשמוע על מותו של הח"כ לשעבר. "אילן היה ח"כ נמרץ שעמד על עמדותיו האידיאולוגיות בנחרצות, למרות שהוא בא מהשמאל שיתפנו פעולה בהמון דברים ובמיוחד בחוק הנכים", מסר.

יו"ר מפלגת "הציונות הדתית", ח"כ בצלאל סמוטריץ', תיאר את גילאון במילים "איש אמת". לדבריו, "אילן גילאון היה בר פלוגתא כמעט בכל נושא ובמקביל אחד האנשים הראויים והאהובים בפוליטיקה הישראלית. איש עקרונות, מענטש ומעל הכל איש טוב וראוי. אילן יחסר מאוד", מסר.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר כי ילמד משניות במשך כל השנה לעילוי נשמתו של גילאון. "אילן היה איש עם לב ענק, אדם שנלחם כל חייו למען השכבות החלשות והנזקקות ובעיקר אדם טוב שהיה אהוב על כולם", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully