וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל פוטין: מחיר הדלק יתייקר במוצאי השבת, כמה יעלה ליטר?

עודכן לאחרונה: 28.4.2022 / 12:28

למרות שהפחתת הבלו הצליחה לבלום את העלייה במחיר הדלק, הרי שמחיר החבית ממשיך לטפס, הפעם בגלל הצהרתו של נשיא רוסיה על צמצום ואף הפסקה של ייצוא הגז לחלק ממדינות אירופה, כתגובה על עמדת המערב בנוגע למלחמה באוקראינה. ליטר 95 בשירות עצמי יעלה ממוצ"ש 7.06 שקל

מחיר הדלק יתייקר החל מחצות הלילה שבין שבת לראשון - כך פרסם משרד האנרגיה. המחיר החדש לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי לא יעלה על 7.06 שקלים לליטר, עליה של 12 אגורות מהחודש קודם. תוספת לשירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר, ללא שינוי מחודש קודם (ובסך הכל 7.27 שקל לליטר בנזין 95 בשירות מלא).

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות, עודד פורר, במסע"ת רפורמה שתעקוף את הלובי החקלאי. ראובן קסטרו
שר האוצר אביגדור ליברמן. הפחתת הבלו מיתנה את עליית המחירים, אבל לאור ההתייקרות הגלובאלית, הוא יצטרך להגדיל אותה, או שהמחיר ימשיך לטפס/ראובן קסטרו

מדובר בהמשך עליית המחירים בתחום האנרגיה, בעיקר כתוצאה של הפלישה הרוסית לאוקראינה. אמנם בתחילת החודש הודיע שר האוצר, אביגדור ליברמן, על הפחתה של הבלו על הדלק בחצי שקל (למשך 3 חודשים) מה שגרם להוזלת מחירו, אבל אפילו אם תוארך הפחתה זו לפרק זמן ארוך יותר (כפי שרמז שר האוצר), נראה שמחירי הדלק יוסיפו לעלות (אלא אם כן יוחלט על הנחה שתהיה לא רק ארוכה יותר אלא גם גדולה יותר במיסוי).

העלייה הנוכחית קשורה בעיקר למכסות הייצוא של הנפט והגז מרוסיה. אתמול נאם פוטין בפני חברי פרלמנט רוסים והוגיעה על הפסקה של הזרמת נפט וגז לחלק מארצות אירופה, בדגש על בולגריה ופולין.

בדיקה העלתה שלפחות בכל הקשור לפולין, הרי שהגז הצבור במאגרים הגיעה לרמה חסרת תקדים, כך שהיא תוכל להשתמש בהם במקרה של הפסקה מוחלטת של האספקה מרוסיה.

פוטין בציד מחזיק נשק. AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ממשיך להילחם באוקראינה בנשק, ומול אירופה - בגז ונפט/AP

אם המלחמה תסלים, מחיר הדלק ימשיך לטפס

השאלה המרכזית כעת היא איך ינהגו מדינות אחרות שהתלות שלהם בתפוקת האנרגיה של רוסיה היא גבוהה יותר משל אחרות, כך למשל יוון, איטליה, הולנד - ובעיקר גרמניה, שהיא האחראית המרכזית לעובדה שכ-30% מתצורכת הגז של אירופה מקורה בתוצרת רוסית.

הודעתו של פוטין בדבר צמצום ואף הפסקה של ייצוא הגז, נאמרה במקביל לעמדת בריטניה שקראה למערב לסייע לאוקראינים גם במשלוחי נשק, כולל טילים, טנקים ומטוסים. פוטין אף רמז לאפשרות של הסלמת המלחמה.

אם יחריף העימות הצבאי - וכתוצאה מכך תגבר מעורבותן של מדינות המערב בשימור עצמאותה של אוקראינה, אפשר בהחלט שמחיר הדלק יוסיף לעלות גם בחודשים הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully