וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מממשת את האיום נגד אירופה - עוצרת אספקת גז

עודכן לאחרונה: 27.4.2022 / 17:05

ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום עצרה את אספקת הגז לפולין ולבולגריה, בטענה כי לא שילמו על המשלוחים ברובל - כפי שדרשה רוסיה. הנשיא פוטין הזהיא את שאר מדינותה איחוד מפני צעד דומה. מה המשמעות של עצירת יצוא הגז הרוסי?

ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום עצרה היום (רביעי) את אספקת הגז לפולין ולבולגריה, בטענה כי לא שילמו על המשלוחים ברובל - כפי שדרשה רוסיה. זאת התגובה החריפה ביותר עד כה של הקרמלין לסנקציות שהטיל עליו המערב לאחר הפלישה לאוקראינה. פולין ובולגריה הן המדינות הראשונות שאספקת הגז אליהן הופסקה על ידי הספקית העיקרית באירופה.

"גזפרום הקפיאה לגמרי את אספקת הגז לבולגריה ולפולין בשל היעדר תשלומים ברובל", הודיעה החברה הרוסית בהצהרה.

גזפרום יצרה קשר אתמול עם חברות הגז הממלכתיות של פולין ושל בולגריה והודיעה להן כי האספקה אליהן תיעצר למחרת. פולין אמרה כי האספקה אכן נעצרה, בזמן שהמצב בבולגריה עדיין לא ברור.

חברת הנפט והגז הפולנית PGNiG הודיעה כי היא מנטרת את המצב ו"מוכנה לתרחישים שונים", כמו גם לקבל גז ממקורות אחרים. לעת עתה, לדבריה, יש מספיק גז בפולין כדי לעמוד בביקוש. מבולגריה נמסר כי זאת "סחיטה" רוסית והפרה של החוזה הנוכחי.

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, אמרה כי הפרת החוזה של גזפרום היא בעיה בעבור אירופה כולה, וכי האיחוד יגיב על כך. "האירופים יכולים להאמין שנעמוד מאוחדים בסולדריות מלאה עם המדינות החברות שיושפעו מהאתגר החדש. האירופים יכולים לסמוך על התמיכה המלאה שלנו" היא אמרה בהצהרה.

ויאצ'לב וולודין, דובר הבית התחתון בפרלמנט הרוסי, הדומה, אמר בתגובה כי גזפרום קיבלה את ההחלטה הנכונה, וכי מוסקבה צריכה לפעול בצורה דומה גם כלפי מדינות "לא ידידותיות" אחרות. הוא הוסיף כי רוסיה מוכנה לאפשרות שאירופה תפסיק לרכוש ממנה גז.

עובדים על פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2 מרוסיה לגרמניה, קינגיספ, רוסיה, 5 יוני 2019. רויטרס
תהליך האישור הוקפא. צינור נורד סטרים 2/רויטרס

פולין מייבאת כ-45% מהגז הטבעי שלה מרוסיה. בולגריה ייבאה ב-2020 כ-73% מהגז שלה מרוסיה. האיחוד האירופי מייבא 40% מהגז הטבעי מרוסיה מדי שנה.

רוסיה דרשה מוקדם יותר השנה כי מדינות שמייבאות ממנה גז ישלמו עליו ברובל, מה שעורר תגובת נגד של אותן מדינות, כולל פולין ובולגריה, שסירבו לדרישה ואמרו כי היא מהווה הפרת חוזה. הדרישה באה בעקבות הקפאת נכסים רוסיים והוצאת רוסיה מהמערכת הכלכלית המערבית. "מה-1 באפריל תשלומים על גז יהיו ברובל. כל הצדדים קיבלו התרעה בעוד מועד", נמסר מגזפרום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חברת הגז הרוסית גזפרום, מוסקבה, רוסיה. REUTERS/Maxim Shemetov, רויטרס
חברת הגז הממלכתית של רוסיה, גזפרום/רויטרס, REUTERS/Maxim Shemetov

אמנם החורף הקפוא באירופה חלף, אך שיבושים באספקת הגז למדינות אירופיות הם אחד האיומים הרציניים ביותר של רוסיה על המערב.

אירופה תלויה ברוסיה בעבור 40% מהגז הטבעי שלה, כשרובו עובר דרך צינור גז. סך אספקת הגז הרוסי לאירופה בשנה שעברה היה 155 מיליארד מטר מעוקב (BCM), 52 BCM מהכמות עוברת דרך אוקראינה. אפיקים חלופיים כוללים את צינור יאמאל-יורופ, שחוצה את בלארוס ופולין לגרמניה, וצינור נורד סטרים 1, שעובר מתחת לים הבלטי לגרמניה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הטיל חרם על נפט רוסי ומוצרי אנרגיה מיובאים אחרים, ובריטניה הודיעה כי תפסיק בהדרגה את יבוא הגז הרוסי עד סוף 2022. האיחוד האירופי הודיע כי הוא מתכוון לקצץ את יבוא הגז הרוסי בשני שליש השנה ולסיים כליל את התלות באספקה רוסית "הרבה לפני 2030".

גרמניה, הצרכנית הגדולה ביותר של גז רוסי, עצרה גם את תהליך אישור צינור הגז החדש, נורד סטרים 2, שיוצא מרוסיה בשל הפלישה לאוקראינה. היא יכולה לייבא גז מבריטניה, דנמרק, נורבגיה והולנד דרך צינורות אחרים.

איגוד התשתיות הגרמני BDEW קרא לגיבוש תוכנית חירום ממשלתית כדי להכין את המדינה לשיבושים באספקת הגז הרוסי. חברת אקווינור הנורבגית הודיעה כי היא שוקלת דרכים לייצר יותר גז מהשדות הנורבגיים במהלך הקיץ עונה שבה התפוקה בדרך כלל יורדת בשל ביצוע ביקורות תחזוקה ותשתיות.

דרום אירופה יכולה לקבל גז מאזרבייג'אן דרך הצינור הטרנס אדריאטי לאיטליה וצינור הגז הטבעי הטרנס אנטולי דרך טורקיה.

ארצות הברית הודיעה כי תספק 15 BCM גז טבעי נוזלי (LNG) לאיחוד האירופי עוד השנה. גורמים בכירים בממשל האמריקני לא פירטו לגבי הכמות המדויקת שתגיע מארצות הברית עצמה. מתקני הגז הטבעי בארצות הברית כבר מייצרים בשיא התפוקה שלהם, ולדברי אנליסטים, מרבית הגז האמריקני הנוסף שיישלח לאירופה יגיע מיצוא למקום אחר שישנה את ייעודו.

חלק מהמדינות יכולות למלא את המחסור בגז טבעי גם באמצעות מעבר לשימוש בחשמל מיובא דרך כבלים מגשרים של חשמל מהשכנות או על ידי הגדלת ייצור החשמל ממקורות גרעיניים, מתחדשים או מפחם.

הנציבות האירופית אמרה כי גז טבעי נוזלי ממדינות כמו ארצות הברית וקטאר עשוי להחליף אספקה רוסית של 60 BCM. גרמניה הודיעה כי תמשיך להשתמש בפחם או באנרגיה גרעינית כדי לצמצם את התלות ברוסיה.

במשברי עבר, מדינות ניסו לצמצם גם את הייצור התעשייתי כדי לצמצם את השימוש בגז, השתמשו בגנרטורים, הורו למשקי בית להוריד את צריכה האנרגיה או הורו על הפסקות חשמל יזומות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך שיחת זום עם פקידים בממשלה  10 במרץ 2022. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

ב-15 השנים האחרונות פרצו עימותים בין אוקראינה לרוסיה לגבי הגז, בעיקר בשל המחיר. ב-2006 גזפרום עצרה את האספקה לאוקראינה ליום אחד. בחורף 2008-9, אירופה סבלה משיבושי אספקה מצד רוסיה. ב-2014, רוסיה עצרה את האספקה לקייב לאחר שסיפחה את חצי האי קרים. אוקראינה מצדה הפסיקה לקנות גז רוסי בנובמבר 2015 וייבאה גז מהאיחוד האירופי.

קרחונים נמסים בגרינלנד, 1 באוגוסט 2019. AP
הקורבן: האקלים/AP

הבעיה העיקרית של אירופה כעת היא ההתחייבויות של מדינות באירופה לקצץ את פליטות הפחמן המזהמות על ידי הפסקה הדרגתית של השימוש בנפט וגז ומעבר לאנרגיות מתחדשות. פעולות רוסיה מוכיחות למרבה הצער כי רחוק המועד שבו העולם יוכל להפסיק להשתמש בדלקי מאובנים שגרמו למשבר האקלים.

מנכ"ל בנק סטנדרד צ'רטרד אמר ביום שני כי זה "מגוחך ונאיבי" לחשוב שהייצור של דלקי מאובנים יכול להיעצר באופן מיידי ללא השלכות. בראיון לרשת "CNBC", אמר ביל וינטרס כי "הרעיון שלפיו אנחנו יכולים פשוט לסגור את הברזים ולסיים את השימוש בדלקי מאובנים מחר, הוא מגוחך ונאיבי. ראשית, זה לא עומד לקרות. שנית, זה יגרום לשיבושים משמעותיים".

עם זאת, לדברי רמי רשף מנכ"ל חברת ג'נסל, "ניתוק הגז הרוסי הוא קריאת השכמה לאותן מדינות באירופה, שאם היו נערכות מבעוד מועד לשימוש באנרגיית רוח ושמש, ומתנתקות מגז, מצבן היה פחות גרוע כעת. בנוסף, אותן מדינות לא עשו מאמץ מספק לשנות את מקורות האנרגיה ששירתו אותן שנים, עד שנתקלו במשבר האנרגיה הנוכחי. כעת, זה עלול להיות מאוחר מדי עבורן.

"המהלך של רוסיה כלפי פולין ובולגריה מהווה אינדיקציה ברורה גם לצורך של ישראל להפוך למדינה עצמאית מבחינה אנרגטית. גם כאן, למרות תגליות הגז, הצורך בביזור מקורות האנרגיה הוא דרמטי ומשמעותי. לישראל יש שמש בשפע ומקורות חלופיים למכביר, נדרש לייצר מהם מערכת אנרגטית חכמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully