וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום השואה 2022: צו 8 להייטק הישראלי להתגייס למאבק כנגד האנטישמיות ברשת

תומר אלדובי

עודכן לאחרונה: 27.4.2022 / 7:46

זה מכבר שהמרחב המקוון הפך לקרקע פורייה לאנטישמים המחפשים לשתף באמונותיהם הקיצוניות. פעילות ידנית להסרת התכנים שלהם מהרשת אינה מספיקה, ולכן על אומת הסטארט-אפ להתייצב לדגל ולסייע במציאת פתרונות לאיתור מסות גדולות יותר שלהם, ובכך למנוע את הפגיעה הבאה ביהודים

בווידאו: תקרית אנטישמית בלונדון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

בבוקר יום שבת ה-27 לאוקטובר 2018, התעוררנו לידיעה המזעזעת על הטבח הנוראי שביצע רוברט באוורס, בבית הכנסת בפיטסבורג, כשרצח בדם קר 11 מתפללים, בעודו צועק "כל היהודים חייבים למות". לאחר הרצח, נודע כי באוורס היה פעיל ברשתות החברתיות והפיץ פוסטים אנטישמיים מבחילים. מספר שעות לפני שביצע את המעשה הנפשע, פרסם בבלוג נגד ארגון יהודי שעוזר לפליטים. אירוע שיכול היה להסתיים באופן דומה, קרה לפני מספר חודשים, ממש לקראת מועד ציון יום השואה הבינלאומי, כשחוטף פרץ לבית כנסת בטקסס וחטף בני ערובה. לשמחתנו, האירוע הזה נגמר כשכל בני הערובה הצליחו לחמוק מהזירה.

זה מכבר שהמרחב המקוון של הרשתות החברתיות הפך לקרקע פורייה לשונאים, בריונים ואלימים, המחפשים לשתף באמונותיהם הקיצוניות באמצעות הרשתות, ויוצרים מעגל מסוכן בין המרשתת לרחוב. ראינו זאת בארה"ב, בפולין, וגם כאן בישראל. בשנתיים מאז שהקמתי את התנועה למאבק באנטישמיות ברשת, איתרנו אלפי תכנים אנטישמיים ברשת, שהתפרסמו בצורה חדה עם פרוץ מגפת הקורונה ותיאוריות קונספירציה שקשרו בין היהודים לבין המגפה. חגים יהודיים ואירועים ביטחוניים כדוגמת מבצע "שומר החומות" רק הוסיפו לחגיגה האנטישמית ולהכחשת השואה אונליין.

החדשות הטובות הן שהרשתות החברתיות מתחילות אט-אט להבין את התופעה. אולם עדיין קיים פער בלתי נתפס בין ההכרה לבין מיגור התופעה הלכה למעשה. כך לדוגמה הרשתות, בהן פייסבוק, טיקטוק וטוויטר, החלו להסיר האשטגים שהוגדרו כמנוגדים למדיניות ומנעו את האפשרות לחפשם, אולם המשתמשים עדיין יכולים לפרסם תכנים עם אותם ההאשטגים. בעיה נוספת היא אופן השיפוט שעושות הרשתות כשהן בוחנות את התכנים, ומחליטות מה מהם מפר את המדיניות ומה לא. האכיפה הלא עקבית הזו, מביאה לכך שתכנים אנטישמיים קשים לא מוסרים, וראינו זאת בדו"ח השנתי שפרסמנו שהצביע על הסרה של רק 25% מהתכנים שדווחו לרשתות.

עבודה על מחשב. ShutterStock
אומת הסטארט-אפ מתבקשת להתייצב לדגל ולהילחם באנטישמיות ברשת/ShutterStock

המלחמה של "החיילים" - המתנדבים שלנו, שמנטרים את התכנים כל יום וכל שעה ומדווחים לרשתות, היא מלחמה חשובה אך מוגבלת. זאת משימה קשה וסיזיפית, המתקיימת בפעילות ידנית ותלויה בידע בשפות ובכלי החיפוש הנמצאים לרשות המתנדבים ברחבי העולם. בדיוק בשלב הזה, נכנסים לתמונה כל טובי ומומחי ההייטק הישראלים שמוכרחים להתגייס ולהילחם באנטישמיות ברשת, בסיוע בלעדי של הטכנולוגיה הישראלית.

אומת הסטארט-אפ, המעצמה הטכנולוגית, מפתחי הקודים והשורות, מתבקשים להתייצב לדגל ולסייע במציאת הפתרונות הטכנולוגיים. ביכולתם לפתח ולהשקיע בכלים של בינה מלאכותית שיאפשרו למצוא בזמן אמת מסות גדולות של תכנים אנטישמיים המסתובבים ברשת, שאותם ניתן יהיה להסיר באמצעות מנגנון אנושי שיוקם בשיתוף הרשתות החברתיות.

כאשר כבר אין כל מרווח בין המרחב המקוון למציאות - ישנה חשיבות אדירה ליכולת טכנולוגית בזמן אמת של התכנים שפרסמו האנטישמיים הבאים שייכנסו לבית הכנסת. מערכת כזאת תוכל להתריע אם יש סכנה אמיתית ומידית לחיי אדם. ברקע יום השואה המתקרב, אני קורא לטובי בניה של תעשיית ההייטק הישראלית המפוארת שעשו רבות למען איכות החיים שלנו ולמען המדינה - לקחת אחריות ולהבטיח שבביקורם הבא בחו"ל הם יוכלו לדבר בעברית בלי חשש. אני משוכנע שגם ראש הממשלה נפתלי בנט, שהחל את דרכו המקצועית בהייטק, יסכים איתי שזאת לא פחות ממשימה לאומית חשובה.

הכותב הינו מייסד התנועה למאבק באנטישמיות ברשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully