וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מחזקת את השפעתה - והעולם רועד

עודכן לאחרונה: 20.4.2022 / 17:39

הדיווחים על הסכם ביטחוני שנחתם בין איי שלמה לסין, עוררו חששות כבדים בארצות הברית, אוסטרליה, יפן וניו זילנד לגבי ההשפעה הגוברת של בייג'ין באזור האוקיינוס השקט - ובעולם כולו

סין הודיעה אתמול (שלישי) כי חתמה על הסכם ביטחוני עם איי שלמה, הודעה שעוררה חששות בארצות הברית ובעלות בריתה, אוסטרליה וניו זילנד, לגבי ההשפעה הגוברת של סין באזור שבאופן היסטורי היה נתון להשפעתן.

גורמים בפרלמנט של איי שלמה מיהרו להודיע כי ההסכם עדיין לא נחתם, וככל הנראה ייחתם באמצע מאי. ראש ממשלת איי שלמה מאנסה סוגברה אמר שההסכם עם סין לא יכלול הקמת בסיס צבאי סיני במדינה, אלא יגדיל את שיתוף הפעולה בסוגיות סחר, חינוך ודיג.

בוושינגטון ובקנברה קיבלו את החדשות בחשש. מהבית הלבן נמסר כי "היעדר השקיפות והאופי הסתום של ההסכם" מעורר דאגה. באוסטרליה הדאגה העיקרית היא שההסכם יוביל לנוכחות צבאית סינית פחות מ-2,000 ק"מ מחופיה. שרת החוץ מאריס פיין אמרה כי אוסטרליה "מאוכזבת עמוקות" ומבקשת עוד פרטים לגבי ההסכם. לדבריה, ההסכם עלול "לחתור תחת היציבות באזור".

על פי דובר המועצה לביטחון לאומי (NSC) של הבית הלבן, ההסכם תואם את הדפוס הסיני של הצעות לא ברורות ומפוקפקות, ללא ייעוץ של תושבי האזור המדובר". מהמועצה נמסר כי ארצות הברית "תגביר את המעורבות שלה באזור כדי להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21, מביטחון ימי ופיתוח כלכלי ועד למשבר האקלים והקורונה.

בהצהרה שפורסמה היום, גורמים רשמיים מאוסטרליה, ארצות הברית, ניו זילנד ויפן הביעו "חשש משותף לגבי המסגרת הביטחונית והסיכונים הרציניים שעומדים בפני החופש והפתיחות באזור".

ראש ממשלת איי שלמה מנסה סוגברה. REUTERS/Eduardo Munoz, רויטרס
ר"מ איי שלמה, מאנסה סוגוברה/רויטרס, REUTERS/Eduardo Munoz

בשבוע שעבר הודלפה ברשתות החברתיות טיוטה של ההסכם, שאמינותה אושרה על ידי הממשלה אוסטרלית. המסמך המודלף כלל אישור למשטרה הסינית להגן על חברות ותשתיות בשטח איי שלמה, ואישור לספינות חיל הים הסיניות להצטייד מחדש בבירה הוניארה.

במסמך אחר, שהודלף גם כן, נכתב כי בייג'ין הודיעה לאיי שלמה בדצמבר כי תשלח צוות של עשרה שוטרים סינים חמושים כדי להגן על צוות השגרירות שלה, לאחר שמחאות אלימות נגד הממשלה פרצו בהוניארה.

לאור המסמכים, מומחים רבים סבורים כעת כי הסכם ביטחוני צפוי לזעזע את הדמוקרטיה באיי שלמה ואת היציבות באסיה-פסיפיק. מבחינת סוגברה שרוצה לדחות את הבחירות בשנה הבאה ולעדכן את החוקה, סין תספק לו הגנה אם יפרצו שוב מחאות נגדו. מנגד, לנשיא סין, שי שינפינג, ולצבאו יש כעת דריסת רגל בשרשרת האיים שמילאה תפקיד משמעותי במלחמת העולם השנייה. בנוסף, סין תוכל להשתמש באיי שלמה כדי לחסום נתיבי תחבורה ימיים מרכזיים.

"זה משנה לגמרי את חוקי המשחק", אמרה אן מארי בריידי, פרופסורית באוניברסיטת קנטרברי בכרייסטצ'רץ, ניו זילנד, ל"ניו יורק טיימס". על פי מארק הריסון, מרצה בכיר ללימודי סין באוניברסיטה של טזמניה, הסכם ביטחוני בין סין לאיי שלמה יהיה "אסון" לאוסטרליה. "אוסטרליה תתקשה להבטיח את עתידה באזור שנשלט על ידי סין. היא פירשה לא נכון את ההשלכות של עליית סין בשנות האלפיים", הוא אמר ל"אל ג'זירה".

מפת איי שלמה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת איי שלמה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

ואולם, לא רק אוסטרליה וארצות הברית מודאגות מההסכם המדווח. 140 מדינות ברחבי העולם הכניסו לתוכן את סין ואת השקעותיה במסגרת "יוזמת החגורה ודרך" הסינית, דרך המשי הכלכלית החדשה של המאה ה-21.

תוכנית הפיתוח מתבססת על אסטרטגיה שמתמקדת בקשרים ובשיתוף פעולה בין מדינות, ובמסגרתה מימנה סין מאות פרויקטים באמצעות מענקים, הלוואות והשקעות במאות מיליארדי דולרים לטובת בניית כבישים, סכרים, מסילות רכבת, נמלי ים ומתקני ספורט - וכבלה את המדינות המשתתפות בחובות כבדים. כעת יש לאותן מדינות סיבה לחשוש לא רק מאי עמידה בחובות אלא גם מפני הכנסת צבא סיני לשטחיהן.

באמצעות ההסכם הביטחוני המדובר, "סין מנסה לבסס עקרון של שימשו בכוח צבאי כדי להגן על הנוכחות הכלכלית שלה במקומות שבהן, לטענתה, לממשלה המקומית אין את היכולת לעשות זאת", אמר ריצ'רד הר, פרופסור למשפטים באוניברסיטת טזמניה, ל"אל ג'זירה". "היא רוצה את הזכות להגן על הפרויקטים הגדולים שלה", הוא הוסיף.

דגלים של אי שלמה ושל סין בכיכר טיאננמן, 2019. REUTERS/Stringer ATTENTION EDITORS, רויטרס
דגלים של סין ושל איי שלמה בבייג'ין/רויטרס, REUTERS/Stringer ATTENTION EDITORS

איי שלמה, שאוכלוסייתה מונה פחות מ-700 אלף איש, היא שרשרת של מאות איים ממזרח לפפואה גינאה החדשה באוקיינוס השקט. בבירה הוניארה התרחש אחד הקרבות העזים והחשובים במלחמת העולם השנייה בין ארצות הברית ליפן.

הקולוניה הבריטית לשעבר (שהכריזה על עצמאות ב-1978) התמודדה עם אי נחת אזרחית מאז שלהי שנות ה-90, כשמתיחות אתנית הסלימה לאלימות. סוגברה עצמו עלה לשלטון בפעם הראשונה באמצעות הפיכה צבאית שאירעה בשנת 2000.

היחסים בין איי שלמה לסין התחזקו ב-2019 לאחר שסוגברה נבחר שוב לראש ממשלה והחליט לסיים את הקשרים הדיפלומטיים עם טייוואן לטובת סין. ההחלטה הזאת דוחקת הצידה את אוסטרליה, שחתומה על הסכם ביטחוני עם הוניארה מאז 2017 ואף סייעה לה בשנות ה-90 לאחר ההפיכה הצבאית ובמחאות ב-2021. לראיה, הוניארה דחתה את ניסיונות אוסטרליה לעצור את ההסכם המתגבש עם סין.

סוגברה אמר בתגובה לחששות בעולם כי ההסכם "לא יחתור את השלום וההרמוניה" באזור. הוא הוסיף כי ההסכם אינו מכוון ל"בעלות ברית מסורתיות, אלא ל"ביטחון הפנימי שלנו". ראש הממשלה לא חשף את תנאי ההסכם, אך התעקש שהוא התגבש "בעיניים פקוחות לאור האינטרסים הלאומיים שלנו".

הדיווחים על ההסכם הביטחוני בין סין לאיי שלמה פורסמו לפני שקורט קמפבל מהמועצה לביטחון לאומי ודניאל קריטנברינק, עוזר שר החוץ האמריקאי לענייני מזרח אסיה והפסיפיק, אמורים להגיע לביקור רשמי בפיג'י, פפואה גינאה החדשה ובאיי שלמה לשיחות רמות דרג, כולל על פתיחת השגרירות האמריקאית בהוניארה, שסגורה מאז 1993. כעת, לא ברור אם הצעד אכן יצא לפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully