וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין לאן לברוח: עליית מחירי הדיור לא נבלמת - גם בפריפריה

עודכן לאחרונה: 17.4.2022 / 14:35

מדד מחירי הדיור שפרסמה הלמ"ס מבטא מגמה מדאיגה. המחירים עולים בכל הארץ וכך גם מי שניסה "לעקוף" את הבעיה ולרכוש דירה לא באזור המרכז עלול להיתקע. למרות מחקרים ואזהרות שפורסמו לאורך השנים - הממשלות לא עשו דבר בעניין, ובתקופת הממשלה הנוכחית המחירים הגיעו לשיא

בווידאו: מיכאל ביטון: "קורא לבנט להקים קבינט ליוקר המחיה"/דוברות הכנסת

"ניכר כי הממשלה נעדרת ראייה מערכתית וארוכת-טווח מספקת בכל הקשור למדיניות הבינוי והשיכון. הדבר בא לידי ביטוי בשנים האחרונות בשלל החלטות ממשלה ומהלכים שאינם עולים בקנה אחד עם יעדיה המוצהרים של הממשלה, ואף תורמים להשגת תוצאות הפוכות מן הנדרש. המשך מגמה זו עלול להביא להתמרמרות חברתית, להמשך התרחבות הפער החברתי ואף לעידוד הירידה מהארץ".

הדברים האלה נכתבו עוד בשנת 2008 על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת לקראת דיון של ועדת הכלכלה שעסק בנושא מצוקת הדיור בישראל. האם משהו השתנה מאז?

בניינים בתל אביב. ראובן קסטרו
שום דבר לא השתנה. תל אביב/ראובן קסטרו

הנה נתון שאי אפשר להתווכח עליו - בזמן כהונת ממשלת בנט-לפיד מחירי הדיור זינקו ורשמו עלייה של 15.2% בשנה האחרונה.

הנתונים שהתפרסמו ביום שישי האחרון על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) צריכים להדיר שינה מעיני שר השיכון זאב אלקין אך גם מעיני ראש הממשלה הקבוע והחליפי - בגלל שמצוקת הדיור היא הנושא שהכי מפריע לרוב הזוגות הצעירים בימים אלו בישראל.

נתון נוסף שצריך לעורר דאגה אצל כולנו הוא זה שמפלח את שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות. לפי הלמ"ס בחודשים ינואר 2022 עד פברואר 2022 לעומת החודשים דצמבר 2021 - ינואר 2022, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: מרכז (2.4%), ירושלים (2.2%), חיפה (2.1%), צפון (1.6%), דרום (1.5%) ותל אביב (1.3%).

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ינואר 2022 - פברואר 2022 לעומת ינואר 2021- פברואר 2021, נרשמו עליות מחירים דו ספרתיות בכל המחוזות: מרכז (17.7%), ירושלים (16.4%), תל אביב (14.5%), חיפה (13.2%), דרום (12.0%) וצפון (11.5%).

הסיבה לדאגה היא שבכל מקום בישראל מחירי הדיור זינקו בצורה משמעותית, כך שגם מי שירצה "לעקוף" את הבעיה וינסה לרכוש דירה בפריפריה - יצטרך לשלם סכומים אדירים.

עוד בוואלה!

הלמ"ס: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% בחודש מרץ

לכתבה המלאה
בניינים ביקנעם. ראובן קסטרו
גם בפריפריה קשה למצוא דירה. פרויקט נדל"ן ביקנעם/ראובן קסטרו

פתרונות אפשריים

והנה עוד נתון. בשל הפלונטר הפוליטי שישראל הייתה שרויה כמעט שנתיים, הממשלה לא הצליחה לקדם את הגרלות מחיר למשתכן. בחודש האחרון הממשלה הנוכחית כן יצאה עם פרויקט "דירה בהנחה" שבמסגרתו יוגרלו כעשרת אלפים דירות שעליהן מתמודדים כ-119 אלף משקי בית, כך שהביקוש גדול יותר מפי 10 מההיצע.

כאשר חוזרים לנייר של מרכז המידע והמחקר של הכנסת עוד משנת 2002 קשה שלא להתרשם מהעובדה שחלק מהבעיות לא טופלו כהלכה. כך למשל נכתב תחת הנושא "שיווק קרקעות": "מינהל מקרקעי ישראל (כיום רשות מקרקעי ישראל -רמ"י, ב"א) שולט בכ-93% מהקרקעות בישראל. ממ"י משווק קרקעות באופן מונופוליסטי, בטפטוף אטי ובמחיר המרבי בכל אזור, ולכן מחירי הקרקע בישראל גבוהים יחסית. ממ"י אף לא עומד ביעד השיווק השנתי שנקבע לו מדי שנה, ובפועל היקף שיווק הקרקעות קטן במידה ניכרת מהיעדים שהממשלה קובעת. בשנים האחרונות לא יושמה רפורמה נרחבת בשיווק הקרקעות ולא חל גידול מהותי בהיצע".

גם היום מרבית הקרקעות נשלטות בידי רשות מקרקעי ישראל ולמרות שנעשו מספר שינויים ורפורמות עדיין שיווק הקרקעות לא מדביר את הביקוש, השאלה הגדולה היא האם כעת כשההיצע לא מדביק את הביקוש ומחירי הדיור שוברים שיאים - הממשלה תטפל בבעיות כמו שצריך.

  • עוד באותו נושא:
  • דיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully