וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגר בשנחאי: הממשל לא מראה סימני התרככות לאור המחאות

עודכן לאחרונה: 17.4.2022 / 11:44

זה השבוע השלישי ש-26 מיליון איש נמצאים בסגר בשנחאי. התושבים סובלים ממחסור במזון ומגורשים מבתיהם שנהפכים למרכזי בידוד - הורים נאלצים לראות את ילדיהם מושמים בבידוד בלעדיהם. האם המדיניות של "אפס סובלנות" לקורונה מאיימת על המשטר הסיני?

עם תחילת השבוע השלישי של סגר קשוח, שנחאי דיווחה היום (ראשון) על יותר מ-26 אלף מקרי קורונה חדשים (ויותר מ-70 אלף מקרים מאז תחילת מרץ), ומספר זה ממשיך לגדול.

רבים מ-26 מיליון תושבי העיר שנחאי מתמודדים כיום עם מחסור במזון, בשל הסגר המהודק שהטילה הממשלה הסינית על אחת הערים הגדולות והצפופות בעולם, שהיא גם מרכז פיננסי מרכזי בעולם.

סרטון וידאו של עימותים בין המשטרה לתושבים שגורשו מבתיהם בכוח צץ ברשתות, לאחר שכמה מתחמי מגורים הוסבו למרכזי בידוד. מיליונים אחרים כלואים בבתים בזמן שהרשויות נאבקות בגל חדש של קורונה. כל מי שנבדק ונמצא חיובי, מושם בבידוד. בשבועות האחרונים גם חללי תערוכות ובתי ספר הוסבו למרכזי בידוד ובתי חולים מאולתרים.

על פי דיווחים, הרשויות בשנחאי אף הכריחו ילדים שנמצאו חיוביים לנגיף להתבודד בנפרד מהוריהם, אם אלה נמצאו שליליים.

הביקורת החריפה של התושבים כלפי צעדי הממשל מאתגרת אפילו את הצנזורים של האינטרנט. תושבים רבים לא רק מטילים ספק באופן שבו המשטר מתייחס לקורונה, אלא גם בנרטיב הרשמי של בייג'ין, שמבליט את טובת הכלל. סרטונים של מחאות מקומיות הועלו למדיה החברתית הסינית. הם הורדו אמנם, אך הופיעו שוב בפלטפורמות מערביות כמו טוויטר ופייסבוק - שתיהן חסומות בסין.

נשיא סין שי ג'ינפינג בעצרת לציון מאה שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית בכיכר טיינאנמן בבייג'ינג, 1 ביולי 2021. רויטרס
לא נכנע. נשיא סין שי ג'ינפינג/רויטרס

מבחינה כלכלית, כ-40% מהתמ"ג של סין נמצא כעת תחת סגר כלשהו. ובשנחאי, המכונה "פריז של המזרח", התושבים חשים כעת חסרי אונים ומיואשים.

על פי דיווח "ביביסי", הממשלה הסינית שלחה צוותים לשנחאי לסייע ליותר מ-660 חברות במגזרים חשובים של הכלכלה, כמו שבבים וייצור מכוניות, לחדש את הייצור. משרד התעשייה וטכנולוגיית המידע של סין הודיע ביום שישי כי יבטיח את האספקה של תרופות ואת הזרימה החלקה של שרשרות האספקה.

הסיוע נשלח בעקבות דיווחים שחלקים ממגזר הייצור הסיני עומדים בפני סגירה, לפחות באופן זמני, משום שהחברות לא מצליחות להשיג רכיבים חיוניים משנחאי. הה שיאופנג, נשיא יצרנית המכוניות החשמליות , XPeng, אמר כי אם הייצור לא יתחדש בשנחאי במאי, כל מפעלי המכוניות במדינה יפסיקו את פעילותם.

שנחאי, קורונה, סין, 2022. REUTERS/Aly Song/File Photo, רויטרס
תושבים מיואשים. סגר בשנחאי, סין, אפריל 2022/רויטרס, REUTERS/Aly Song/File Photo
קורונה, שנחאי, סין, אפריל 2022. File Photo, רויטרס
חלל משרדי נהפך לבית חולים מאולתר בשנחאי/רויטרס, File Photo

יש התוהים אם מדיניות "אפס סובלנות" של סין כלפי המגפה ומצוקת התושבים מאיימים על המשטר הסיני ועל שלטונו של הנשיא שי ג'ינפינג. אך למרות המחאות, אין לעת עתה סימנים שהרשויות מתכוונות לשנות מסלול - אפילו על חשבון בריאותם של עובדי ציבור.

מבין הסיפורים המטרידים על פקידי ציבור מותשים שפורסמו ברשתות בימים האחרונים, בלט סיפורו הטרגי של שיאן וונשיאונג, עובד בריאות הציבור בן 55, שעל פי הדיווחים נטל את חייו במשרדו בשל הלחץ שבו הוא היה נתון. הרשויות ביום חמישי אישרו את הדיווח, ולא הכחישו את הסיבה.

הו שיג'ין, עורך לשעבר של הצהובון הממלכתי "גלובל טיימס", אמר כי "למרות הטרגדיה, שנחאי חייבת להביס את הקורונה" לטובת המדינה כולה. ביום רביעי אמר הנשיא שי כי "הכרחי להתגבר על מחשבות משתקות, על שחיקה מהמלחמה ועל הידרדרות במצב הנפשי".

המומחים סבורים כי האשמה נעוצה במבצע החיסונים הכושל של סין, בעיקר בקרב בני 60 ויותר - מה שעלול להוות איום גדול יותר על מערכת הבריאות ועל המשטר. על פי "גרדיאן", נכון ל-5 באפריל, יותר מ-92 מיליון אזרחים סינים בני 65 ויותר לא התחסנו שלוש פעמים. כ-20 מיליון איש בני 80 ויותר לא התחסנו בשלוש מנות גם כן.

מה יקרה בבחירות לקונגרס?

לפיכך, ההערכות הן כי המתרחש כעת בשנחאי ובערים נוספות ברחבי סין ישפיע מבחינה פוליטית על הבחירות לקונגרס הקומוניסטי ה-20 שייערכו בסתיו, ועל תחילת הכהונה השלישית של שי כנשיא.

"המפלגה בדרך כלל מעוניינת באווירה כלכלית ופוליטית רגועה לקראת הבחירות, אך הקורונה והמדיניות לטיפול במגפה והתגובה של האזרחים צפויות לייצר אווירה מאתגרת ביותר למפלגה", אמר ויקטור שי, מומחה לפוליטיקה סינית באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, ל"גרדיאן".

"ההנהגה הסינית נדחקה לפינה", אמר יאנז'ונג הואנג, עמית בכיר במועצה ליחסי חוץ, מכון מחקר בניו יורק. "אך במקום לבקש מהאוכלוסייה כולה - צעירים וזקנים - להישאר בבית, על בייג'ין להתמקד בשכנוע אזרחיה הוותיקים לקבל שלוש מנות של חיסון, ולספק להם תרופות אנטי ויראליות", הוסיף הואנג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully