וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 יום למלחמה באוקראינה: "חדשות נוראיות לגזע האנושי"

עודכן לאחרונה: 14.4.2022 / 22:46

העולם מציין את היום ה-50 מאז פלישת רוסיה לאוקראינה - והאי ודאות שולטת. רוסיה טוענת כי הלחימה מתבצעת כמתוכנן, אוקראינה מדגישה כי הצליחה להביס את הכוחות הרוסיים באזורים מסוימים. המפסידה הגדולה עד כה היא החברה האנושית כולה

בווידאו: תיעוד אוקראיני של שימוש בפצצות מצרר בחרקוב/תיעוד שהופץ ברשתות חברתיות אוקראיניות

שבעה שבועות נמשכת המלחמה באוקראינה. 50 יום של מראות שהעולם כבר הספיק לשכוח בעשורים מאז מלחמת העולם השנייה. ולא נראה כי הסוף קרוב. המתיחות בשטח הולכת וגוברת - בזמן שרוסיה מתכוננת למתקפה מחודשת על מזרח אוקראינה, עיר הנמל מריופול צפויה להיות הראשונה שתיפול לידי מוסקבה. מנגד, המומחים מסכימים כי האסטרטגיה הראשונית של רוסיה והניסיון להשתלט על הבירה האוקראינית קייב נכשלו כישלון מזהיר.

השפעות המלחמה מורגשות לא רק באוקראינה כי אם בעולם כולו. הפרשנים מזהירים מפני משבר כלכלי שמאיים ליהפך למשבר מזון גלובלי בשל שיבושי סחר משמעותיים, בעיקר ביצוא החיטה מאוקראינה. חשש מרכזי אחר הוא עצירה של אספקת הגז מרוסיה לאירופה.

פוטין ממשיך לטעון כי הפלישה לאוקראינה נמשכת כמתוכנן. הוא התחייב להמשיך במלחמה עד שרוסיה "תשיג את יעדיה" באזור דונבאס במזרח אוקראינה. הוא גם הזהיר כי המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה הגיעו ל"מבוי סתום".

רוכב אופניים ליד רכב צבאי שרוף במחוז דונבאס, מרץ 2022. EUTERS/Alexander Ermochenko/File Photo, רויטרס
ההרס במחוז דונבאס, אפריל 2022/רויטרס, EUTERS/Alexander Ermochenko/File Photo

בשלב זה, לא ברור אם רוסיה אכן משיגה את היעדים שהציב פוטין לפני הפלישה, או משנה אסטרטגיה בשל הפסדים מפתיעים בשטח -- אך הקונצנזוס הוא שזהו אחד האירועים המשפיעים בהיסטוריה של המאה ה-21.

"זה אולי הרגע המסוכן ביותר בהיסטוריה של העולם מאז משבר הטילים בקובה, כשמלחמה גרעינית היא לפתע אפשרות שנמצאת על השולחן", אמר ההיסטוריון יובל נוח הררי בראיון אתמול (רביעי) לרשת CNBC. "אלה הן חדשות נוראיות לגזע האנושי כולו", הוא הוסיף.

משבר הטילים בקובה ב-1962 בין ארצות הברית לברית המועצות נחשב כרגע שבו העולם היה קרוב יותר מאי פעם למלחמה גרעינית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שיירה צבאית רוסית בדרך לדונבאס, מזרח אוקראינה, 12 באפרי 2022. טלגרם, אתר רשמי
שיירה צבאית רוסית בדרך לדונבאס, אפריל 2022/אתר רשמי, טלגרם

חלק מהמומחים סבורים כי לגנרלים של פוטין יש תוכנית למתקפה נרחבת במזרח אוקראינה, שמטרתה להציג ראיות מוחשיות משדה הקרב בפני מנהיגם עד "יום הניצחון" ב-9 במאי, שבו מציינת רוסיה באופן מסורתי את ניצחונה על גרמניה הנאצית ב-1945.

אם התאריך הזה אכן נתפש בעיני פוטין כרגע שבו חובת ההוכחה שלו קריטית מתמיד, אזי אין ספק שהזמן הולך ואוזל מבחינת אותם גנרלים.

בנוסף, אי אפשר לדעת בוודאות כי המשא ומתן אכן נמצא במבוי בסתום. מיכיילו פודוליאק, יועץ בכיר של נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי ואחד האחראים על המשא ומתן, אמר היום כי "המשא ומתן קשה ביותר אך נמשך".

הפתרון הדיפלומטי

בדבריו ל-CNBC אמר הררי כי אחת הסכנות הגלובליות שעוררה מלחמה היא שמדינות בעולם יחליטו כעת להגדיל משמעותית את תקציבי הביטחון שלהן על חשבון השקעות בבריאות, ברווחה ובמשברים גלובליים אחרים שמאיימים על האנושות, כמו משבר האקלים.

משבר האקלים נדחק הצידה כמעט כהרף עין כשהתעוררה סוגיית השיבושים באספקת הגז לאירופה. מחירי הנפט והגז נוסקים בעולם, ובשלב זה החלום של אנרגיות מתחדשות ונקיות שמספקות את כל צורכי החברה, הולך ומתרחק. משברים אחרים כבר ממתינים בתור, וביום ה-50 למלחמה באוקראינה, אין תחזית לסיומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully