וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הטורקי: משבר בין ישראל לפלסטינים עלול להשפיע על תהליך הנורמליזיציה

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 16:57

בתדרוך לכתבים ישראלים באנקרה הדגיש מבלוט צ'אבושולו כי "על ישראל לכבד את החוק הבינלאומי בכל הנוגע לפלסטינים כדי שהיחסים עם טורקיה יהיו יציבים". הוא הביע שביעות רצון מהשיפור ביחסים ואמר כי הוא מקווה לראות את התיירים הישראלים חוזרים לאנטליה

הנשיא הרצוג בטורקיה/אנה ברסקי

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו אמר היום (רביעי) בתדרוך לכתבים ישראלים במשרד החוץ באנקרה כי משברים עתידיים בין ישראל לפלסטינים עלולים להשפיע בצורה שלילית על תהליך הנורמליזציה בין טורקיה לבין ישראל. "אנחנו מצפים מהצד הישראלי לכבד את החוק הבינלאומי בנוגע לפלסטינים, כדי שהיחסים בינינו יהיו ברי-קיימא", אמר שר החוץ הטורקי.

למה זה חשוב:

  • היחסים בין ישראל לבין טורקיה היו מוקפאים במשך יותר מ-13 שנה. כל המשברים בין הצדדים בשנים הללו היו קשורים בצורה ישירה להסלמה מול הפלסטינים, במיוחד בעזה.
  • בכירים ישראלים הביעו חשש בחודשים האחרונים, על רקע תהליך הנורמליזיציה עם טורקיה, כי אותו דפוס התנהלות טורקי יחזור על עצמו גם הפעם.
  • במהלך ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה, הוא סיכם עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן על הקמת מנגנון לפתרון מחלוקות בין הצדדים כדי לנסות ולמנוע הידרדרות נוספת.
פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. רויטרס
סיכמו על הקמת מנגנון לפתרון מחלוקות בין הצדדים. ארדואן והרצוג, מרץ 2022/רויטרס

במוקד החדשות:

  • מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל החלו שיחות בין ירושלים לאנקרה על שיקום של היחסים בין המדינות. היוזמה למהלך הגיעה מצידו של ארדואן על רקע נסיונו לשפר את היחסים עם ממשל ביידן בארצות הברית.
  • ביקורו של הנשיא הרצוג באנקרה בחודש שעבר היה הביקור הראשון של בכיר ישראלי בטורקיה מזה 15 שנה. בסיום הביקור הצהירו שני המנהיגים על רצונם לפתוח דף חדש ביחסים.

תמונת המצב:

  • שר החוץ הטורקי אמר בתדרוך לכתבים הישראלים כי היחסים עם ישראל נמצאים בתקופה של מומנטום חיובי וכי הדיאלוג בין הצדדים הוא חיובי ומועיל.
  • צ'אבושולו ציין כי היו הרבה עליות ומורדות ביחסים בין ישראל לטורקיה בשנים האחרונות אבל הדגיש כי טורקיה רוצה לבסס עם ישראל מערכת יחסים ברת-קיימא שתחזיק מעמד.
  • יחד עם זאת, הוא אמר כי הבעיות בין המדינות לא היו קשורות ליחסים ביניהן, אלא לנושא הפלסטיני ולמה שהוא כינה "הפרות של החוק הבינלאומי מצד ישראל".
  • הוא ציין כי טורקיה רוצה לקיים עם ישראל דיאלוג על נושאים אזוריים כמו איראן וסוריה ולקדם סדר יום חיובי בנושאים כמו סחר, השקעות, אנרגיה ותיירות.
  • "אני זוכר שהרבה ישראלים היו מגיעים לאזור שבו גדלתי באנטליה ולעיר הולדתי אלאניה. אני רוצה שהם יחזרו", אמר שר החוץ הטורקי.
  • צ'אבושולו אמר עוד כי טורקיה מצפה לאיפוק מצד ישראל והפלסטינים במהלך חודש הרמדאן ואמר כי הוא מקווה שהתקפות הטרור מהצד הפלסטיני והרג של אזרחים פלסטינים מצד ישראל לא יובילו להסלמה נוספת.
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו , 16 במרץ 2022. Maxim Shemetov, AP
הזהיר ממשבר עם הפלסטינים. שר החוץ הטורקי/AP, Maxim Shemetov

מה הלאה:

בכיר במשרד החוץ הישראלי אמר כי שר החוץ הטורקי צפוי לבקר בישראל בסוף חודש מאי. זה יהיה הביקור הראשון של שר חוץ טורקי בישראל מזה יותר מעשור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully