וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקצב מסוריה": מיהו הגנרל החדש שמופקד על הניצחון הרוסי באוקראינה?

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 13:02

לאלכסנדר דבורניקוב יש היסטוריה ארוכת שנים של הישגים צבאיים שנשענים על דוקטרינות סובייטיות שרואות בהשמדה של אזרחים ומטרות אזרחיות אמצעי להשגת הניצחון. כעת הוא מפקח על הקמפיין הרוסי באוקראינה

הוא ידוע ב"זלזול מוחלט" שלו כלפי אמנת ז'נבה, אינו נמנע מפגיעה באזרחים במהלך מלחמה ומתעלם מכל חוקי המלחמה הבינלאומיים. על פי הפנטגון, הטקטיקות שלו בסוריה היו כה אלימות עד כי הוא זכה לכינוי המפוקפק "הקצב מסוריה". הכירו את אלכסנדר דבורניקוב - הגנרל בן ה-60 שמונה לפני כמה ימים על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנהל את המערכה במזרח אוקראינה.

ההחלטה של פוטין לבסס הנהגה חדשה בשדה הקרב מגיעה בזמן שהכוחות הרוסיים מתכוננים למה שעל פי ההערכות תהיה מתקפה ממוקדת יותר במחוז דונבאס במזרח אוקראינה, בעקבות ניסיון כושל לכבוש את הבירה קייב.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 18 במרץ 2022. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

לאומני מהאסכולה הסובייטית

דבורניקוב, שנתפש כגנרל מהאסכולה הישנה ו"לאומני המאמין בדם ואדמה", התחנך על דוקטרינות סובייטיות שרואות בהשמדה של אזרחים ומטרות אזרחיות אמצעי להשיג את הניצחון. כעת הוא מפקח על הקמפיין באוקראינה על רקע מספר הולך וגדל של אזרחים מתים, הרס נרחב והתקדמות רוסית אטית בשל בעיות לוגיסטיות וכישלונות צבאיים.

בנוסף, לפני המינוי של דבורניקוב, לא היה מנהיג צבאי אחד שפיקד על כל הכוחות הרוסיים. נראה כי פוטין מקווה שהיעדר הלכידות ישתנה תחת פיקודו של דבורניקוב, שפיקד קודם לכן על המחוז הצבאי הדרומי של רוסיה - תפקיד מרכזי שאותו קיבל לאחר ששירת כמפקד הראשון של קמפיין האווירי הרוסי בסוריה.

"המינוי של הגנרל החדש מצביעה על הכוונה של ולדימיר פוטין להמשיך את העימות חודשים או אפילו שנים", אמר אדמירל במילואים ג'יימס סטוורידיס לרשת "NBC" השבוע. "הוא הבריון שזומן על ידי פוטין לשטח ערים כמו חלב בסוריה. הוא השתמש בטרור בתקופה ההיא, כולל שיתוף פעולה עם הצבא הסורי, הקמת מרכזי עינויים, שימוש שיטתי באונס ובגז עצבים. הוא הגרוע מכל", הוא הוסיף.

לדבורניקוב יש גם ניסיון נרחב במחוז דונבאס האוקראיני, שאותו הציבה מוסקבה כיעד מרכזי נכון לעכשיו. ניסיון זה והתקופה שבה שירת בסוריה הם שני גורמי מפתח בעברו.

סייע לאסד בסוריה

ב-2015, דבורניקוב ביסס בסיס אווירי סמוך לחוף בצפון-מערב המדינה. מבסיס זה יצאו המפציצים ששיטחו ערים ברחבי מחוז אידליב. נפילת העיר השנייה בגודלה בסוריה, חלב, היא הישג של המתקפות האוויריות הרוסיות, שלא בחלו בתקיפה של בתי חולים, בתי ספר, תורים לחלוקת מזון ומוסדות ציבוריים אזרחיים אחרים.

הסוללות נגד מטוסים שהתקין דבורניקוב העניקו למטוסים הרוסיים והסוריים עליונות אווירית מעל אידליב, והאזור ספג הפצצות יומיומיות במשך חמש שנים. דבורניקוב גם אחראי לקמפיין הרוסי נגד דאעש במזרח סוריה.

אף שהמעורבות הרוסית בסוריה החלה בטענה לסיוע במלחמה בטרוריסטים האיסלמיסטים שהתחזקו עד מאוד, המתקפות האוויריות הראשונות של מטוסים רוסיים לא התמקדו בדאעש או בארגון האיסלמיסטי ג'בהת אל נוסרה, אלא בקבוצות אופוזיציה למשטר שתקפו שיירות צבאיות סוריות והחלישו את אחיזתו של בשאר אל אסד באזור.

למעשה, המתקפה הרוסית היא ששינתה את המצב במלחמה לטובת אסד. הרוסים הכחישו פגיעה בתשתיות אזרחיות כדרך להכניע את האוכלוסייה, והתעמולה הסורית הפנתה אצבע מאשימה לארגונים הג'יהאדיסטים.

הקמפיין של דבורניקוב בסוריה הוכתר כהצלחה על ידי פוטין, שהעניק לו ב-2016 את מדליית "גיבור הפדרציה הרוסית" - אחד מהעיטורים הנחשבים ביותר במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פגישת נשיא רוסיה, ולידמר פוטין ועמיתו הסורי בשאר אל אסד בסוריה 7 בינואר 2019. אתר רשימי, אתר רשמי
נשיא סוריה בשאר אל אסד נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/אתר רשמי, אתר רשימי

האתגר האוקראיני

אוקראינה היא שדה קרב שונה לחלוטין. חיל האוויר הרוסי לא שולט בשמיים והכוחות הרגליים נתקלו בהתנגדות עזה ובנשק מתקדם שלא היה בידי המורדים הסורים ב-2015.

הקרמלין בוודאי רוצה שדבורניקוב ישחזר את ההצלחה שלו בסוריה עד ה-9 במאי, חג לאומי ברוסיה לציון הניצחון של ברית המועצות על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

"יום הניצחון" הוא אחד החגים החשובים ביותר ברוסיה. במהלכו נערך מצעד צבאי - והנשיא נושא נאום חגיגי. סביר להניח שפוטין ירצה לשרטט קווים מקבילים בין הניצחון ב-1945 למחויבות שלו להשמיד את אוקראינה ה"נאצית", לדבריו.

רבים במערב סבורים כי הצבא הרוסי, תחת פיקודו של דבורניקוב, יקבל אור ירוק לתקוף אזרחים ללא אבחנה במטרה להשיג את היעד, בדומה לסוריה.

דבורניקוב הוא "בחירה מעניינת אך לא מפתיעה", אמר מארק גלאוטי, פרופסור של כבוד ביוניברסיטי קולג' אוף לונדון, ל"וושינגטון פוסט" השבוע, לאור ניסיונו והמוניטין שלו כמפקד יצירתי, חדשני "המסוגל להתמודד עם מצבים חדשים ולא מוכרים".

עם זאת, לדברי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן, "שום מינוי כעת יכול למחוק את העובדה שרוסיה כבר מתמודדת עם כישלון באוקראינה".

סאליבן, שהתראיין ביום ראשון לתוכנית "מצב האומה" ב-CNN, הוסיף כי "לגנרל הזה יש קורות חיים שכוללים התאכזרות לאזרחים בסוריה. אנחנו יכולים רק לצפות לעוד מאותו הדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully