וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בצרפת: מקרון לא יכול לסמוך על החזית נגד לה פן

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 12:10

נשיא צרפת המכהן ומועמדת הימין הקיצוני עלו לסבב השני בבחירות לנשיאות במדינה, שייערכו ב-24 באפריל. לה פן התחזקה ומקרון נחלש - מה שמעורר חששות מפני ניצחון של הפוליטיקאית השנויה במחלוקת

נשיא צרפת עמנואל מקרון לא יוכל להסתמך על החזית המסורתית שמתנגדת לימין הקיצוני בקרב הבוחרים כשיתמודד מול מארין לה פן בסבב השני של הבחירות לנשיאות ב-24 באפריל.

כדי להביס את לה פן, שהצליחה לרכך את תדמיתה, הוא יצטרך להשקיע את כל מרצו בקמפיין בשבועיים הקרובים, סבורים הפרשנים.

מקרון אמנם זכה ביותר קולות בסבב הראשון ממה שצפו התחזיות (28%) ושיפר את תוצאותיו מהבחירות ב-2017, אך הוא עדיין אינו יכול לנוח על זרי הדפנה: הסקרים צופים מרוץ צמוד מאי פעם וניצחון בפער זעיר על לה פן בסבב השני והקובע.

בבחירות מקומיות, אזוריות ולאומיות קודמות, מצביעי ימין ושמאל באופן היסטורי התאחדו כדי למנוע מהימין הקיצוני לעלות לשלטון, תופעה שידועה בכינוי "חזית רפובליקאית".

כעת, אף שהמועמדים של הזרם המרכזי, כולל המפלגה השמרנית והמפלגה הסוציאליסטית, הודיעו כי יתמכו במקרון בסבב השני, לא ברור אם המצביעים שלהם ילכו בעקבותיהם. יתרה מכך, מעט הקולות שקיבלו מועמדים אלה בסבב הראשון לא יהווה משקל נגד משמעותי מול לה פן.

"בקרב הפוליטיקאים, החזית הרפובליקאית נכנסת לפעולה, אך נותר לראות אם הבוחרים ילכו בעקבותיה", אמר מתייה גלארד, מנהל מכון הסקרים Ipsos פראנס.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ואשתו בריזי'ט מצביעים בקלפי בבחירות לנשיאות. REUTERS/Christian Hartmann, רויטרס
צריך יותר להתאמץ. נשיא צרפת עמנואל מקרון ואשתו בריזי'ט מצביעים בקלפי/רויטרס, REUTERS/Christian Hartmann

כבר לא כל כך מפחידה

מדגם של Ifop שנערך מחוץ לתחנות קלפי במהלך ההצבעה אתמול (ראשון) צפה כי מקרון ינצח עם 51% - ראיה ברורה לכך שהחזית הרפובליקנית מתפוררת.

מה שמסבך את המצב עוד יותר בעבור מקרון היא העובדה שלה פן הצליחה לרכך את תדמיתה לקראת הסבב הראשון, זנחה את סוגיות ההגירה ויורוספטיות לטובת יוקר המחייה - ונהנתה מקולות של בוחרי ימין קיצוני שנרתעו מהמועמד אריק זמור, שנתפש קיצוני מדי והעניקו את קולותיהם ללה פן במקום זאת. על פי סקר של Ifop ממרץ, פחות ממחצית הכלל הצרפתים סוברים שהיא "מפחידה".

מארין לה פן מצביעה בבחירות לנשיאות בצרפת, 10 באפריל 2022. REUTERS/Pascal Rossignol, רויטרס
התרככה. מארין לה פן מצביעה בקלפי בסבב הראשון של הבחירות/רויטרס, REUTERS/Pascal Rossignol

מה שמסבך את המצב עוד יותר בעבור מקרון היא העובדה שלה פן הצליחה לרכך את תדמיתה לקראת הסבב הראשון, זנחה את סוגיות ההגירה ויורוספטיות לטובת יוקר המחייה - ונהנתה מקולות של בוחרי ימין קיצוני שנרתעו מהמועמד אריק זמור, שנתפש קיצוני מדי והעניקו את קולותיהם ללה פן במקום זאת. על פי סקר של Ifop ממרץ, פחות ממחצית הכלל הצרפתים סוברים שהיא "מפחידה".

בנאומה אמש, לה פן תיארה את עצמה כדמות מאחדת שתרפא את צרפת המפולגת ותעצור את ה"כאוס" שלדבריה נגרם בשל מקרון, בנקאי לשעבר, שלטענתה מייצג את "כוח הכסף" ופועל בשביל מעטים.

מועמד השמאל הרדיקלי לנשיאות צרפת ז'אן-לוק מלנשון בעצרת בחירות בליל, 12 באפריל 2017. רויטרס
"רק לא לה פן". ז'אן לוק מלנשון, מועמד השמאל הקיצוני/רויטרס

הקרב של השמאל

המועמד שהגיע למקום השלישי אתמול, ז'אן-לוק מלנשון מהשמאל הקיצוני, דחק בבוחרים לא לתמוך בלה פן, אך לא הביע תמיכה במקרון, מה שמגביר את האי ודאות ומעורר את השאלה כיצד יצביעו 21% מהבוחרים שהצביעו בעבורו בסבב הראשון. סקרים מראים שרבים יחליטו לא להצביע בכלל.

"הפוליטיקה של מקרון חיזקה את הימין הקיצוני", אמרה ליה דרואה, בת 27, שהצביעה בעבור מלנשון. לדבריה, היא לא תצביע כלל בסבב השני.

תומכי מקרון וגורמים מהקמפיין שלו אומרים כי הנשיא המכהן יצטרך להשקיע זמן רב יותר בשטח לקראת הסבב השני. הוא הודה כי נכנס למרוץ מאוחר מדי, והתמקד יותר בהשלכות של המלחמה באוקראינה.

"בסבב השני מקרון ייאלץ להפשיל שרוולים ולהתאמץ עוד יותר", צייץ שגריר צרפת לשעבר בוושינגטון, ז'ראר ארו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully