וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבתאי על אסון מירון: "כל מה שקורה במשטרה על אחריותי - השאלה אם אחריות היא אשמה"

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 17:33

המפכ"ל העיד בפני וועדת החקירה לאסון, הטיל את האחריות על מפקד מחוז הצפון, וטען כי האירוע דומה למרתון תל אביב או ברכת הכהנים. בנוסף, מתח ביקורת על הממשלה: "חוסר יכולת, ואולי חוסר רצון, של הדרג המדיני להסדיר את האירוע"

בווידאו: המפכ"ל מעיד בוועדת החקירה לאסון הר מירון/צילום: לע"מ

אחרי עשרות עדים ומאות שעות של עדויות קשות ומטלטלות, שחשפו את שרשרת המחדלים בניהול אירוע הילולת מירון 2021 שבו נספו 45 בני אדם, הבוקר (שני) העיד מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בפני ועדת החקירה לאסון מירון ונדרש להסביר כיצד התרחש אסון כל כך קשה במשמרת שלו, וכפי שעולה מעדויות וממצאים שהוגשו לוועדה - הכתובת בהחלט הייתה על הקיר.

במהלך עדותו הסיר מעצמו שבתאי את האחריות. מעבר לכך, לאחר שנשאל אם הוא רואה בעצמו אחראי, המפכ"ל חתם את עדותו בתשובה: "אני אחראי על כל מה שקורה במשטרת ישראל - השאלה אם אחריות היא אשמה".

במהלך עדותו גלגל שבתאי את האחריות לעבר מפקד מחוז הצפון, שמעון לביא. לטענתו, מדובר באירוע נקודתי, כמו מרתון תל אביב או ברכת הכהנים. "זה אירוע מחוזי, הוא תחת פיקוד של אותו מפקד מחוז. גם אם יש עזרה ממחוזות אחרים - יש יתרון לניסיון המצטבר של שוטרי המחוז", הסביר שבתאי.

הלוויתו של אלעזר מרדכי גולדברג, הרוג באסון הר מירון, ירושלים, 30 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי / פלאש 90, פלאש 90
הלוויית אחד הנספים באסון הר מירון/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי / פלאש 90

עם זאת, הוא הדגיש כי "ניצב שמעון לביא הוא אחד המפקדים המוכשרים והמנוסים במשטרת ישראל. היה לי אמון מלא בכישוריו וביכולותיו שלו, ויש לי אמון מלא בו גם היום. שמעון לביא הוכיח ומוכיח יום יום את יכולתו להתמודד עם האתגרים של מפקד מחוז, והוא מביא את המחוז להישגים ראויים לציון".

ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים במשטרה לשעבר, העיד בעבר בפני הוועדה כי חרף המלצת בכירי המשטרה על מתווה הגבלת קהל לכל הדלקה, שלל המפכ"ל שבתאי על הסף את המתווה. "הוא אמר 'או שההר פתוח לגמרי או סגור'. הזהרתי שיתכוננו לאירוע רב נפגעים". לדבריו, במהלך ישיבת היערכות לקראת האירוע, "המפכ"ל אמר - 'אם תהיה ועדת חקירה תבואו אליי'".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

היום, שבתאי דחה את עיקרי העדות של אלקלעי. לדבריו, ההחלטה על מתכונת ההגבלות הועברה להחלטת הדרג המדיני, שכן "לא המשטרה מוסמכת להחליט אם יהיו הגבלות". בנוסף, הבהיר כי "הניסיון לייצר דיון דרמטי בהשתתפותו [של אלקלעי] חוטא למציאות. אמירותיו לא חידשו כלום. סוגיית הצפיפות הייתה במוקד התוכנית וכולם התייחסו אליה".

"לא ראש אג"מ ולא אף אדם אחר לא השמיע ספקות ולא הציג כשלים בתוכנית, או תוכנית חלופית", המשיך שבתאי. "אף נציג אג"מ לא השמיע ספקות ולא דרש תיקונים עד שהתוכנית הגיעה לרמה הארצית".

יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
גלגל אחריות. המפכ"ל קובי שבתאי/ראובן קסטרו

שבתאי מתח ביקורת על תפקוד הממשלה ביחס לנושא. "חוסר היכולת של משרדי הממשלה השונים להגיע לנוסח מוסכם של תקנות, היה ביטוי ושיקוף מובהק של הקושי הבסיסי שמלווה את אירוע מירון מזה שנים. חוסר יכולת, ואולי חוסר רצון, של הדרג המדיני להסדיר את האירוע, ולהסדיר גם את האתר עצמו מבחינה פיזית".

הוא הוסיף כי בדיון שנערך עם השרים ועם פרוייקטור הקורונה דאז, פרופ' נחמן אש, "הדרג המדיני קיבל החלטה כי האירוע יהיה במתכונת של הר פתוח ללא הגבלות על כניסת קהל להר אך עם הגבלה בהדלקות".

שבתאי אמר כי המשטרה לא יכלה לספור את המשתתפים בהדלקה במדויק, ולכן נעזרה במסוקים, רחפנים ומצלמות. הוא הסביר כי גשר דוב - שבו אירע האסון - הוא לא חלק מאזור ההדלקה אלא מעבר צדדי. "מה קרה באותו רגע נתון שגרם לאנשים ללכת אני לא יודע. מבחינתי אלה שאלות שנותרו פתוחות", אמר.

"ניסו להסדיר את ההר הזה במשך עשור, 4 ועדות ממשלתיות לא פתרו את הבעיה. כל הבעיות שנפתרו בין מחוז צפון לבין הקרן למקומות הקדושים זה יוזמות מקומיות של המחוז הצפוני", תקף שבתאי, והאשים כי הכשל שהוביל לאסון היה הנדסי ולא משטרתי. "כמו באולמי ורסאי ואסון המכביה, זה לא היה קורה אם לא היו אנשים. אבל כדי שיקרה אסון עם כשל הנדסי צריך גם צפיפות. לא ידענו מראש על הכשל בגשר דוב. אני לא יודע מה גרם לאותו המון לרוץ לשם", אמר, "יחד עם זאת, גם אם היה המון ודוחק - בלי הכשל ההנדסי לא היה אסון. בלי החלקלקות והשיפוע של הגשר. אני לא מהנדס בטיחות ואני לא עובר בכל שביל ובכל גשר. אנחנו לא מבינים בזה. היו שם מהנדסי בטיחות שעשו את זה".

אסון הר מירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן / פלאש 90, פלאש 90
האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל. האסון בהר מירון/פלאש 90, דוד כהן / פלאש 90

עד כה עולה מדיוני ועדת החקירה לאסון כי המשטרה, בלית ברירה, שימשה גורם המתכלל של האירוע, אך זו מצדה נמנעה מלהגביל את העולים להר חרף כל התרחישים שהזהירו מפני אסון שהוצגו בפניה.

מלבד מפקד מחוז צפון במשטרה ניצב שמעון לביא, שהודיע זמן קצר לאחר האירוע, "אני נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע", בכירי המשטרה שהופיעו בפני הוועדה נמנעו מלומר זאת והתמקדו בעשייה ובמהלכים שהם קידמו לרווחת העולים להר.

פרופ' נחמן אש, שבזמן האסון שגבה את חייהם של 45 איש כיהן כפרויקטור הקורונה, הפנה אצבע מאשימה בעדותו למשטרה ולמשרד הדתות, שלדבריו חמקו מניהול האירוע. הוא סיפר כי בשיחה עם המשטרה על שמירת ההגבלות שנקבע נאמר לו ש"ידאגו לזה". "התחושה שלי הייתה שהמתווה ריאלי, שיהיה מי שיאכוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully