וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בצרפת: את מי ישראל רוצה לראות באליזה?

עודכן לאחרונה: 10.4.2022 / 17:35

בתשע בערב שעון ישראל ייסגרו הקלפיות בסבב הראשון בבחירות לנשיאות בצרפת, כשכל הסקרים מצביעים על כך שהמועמדים שימשיכו לסבב השני הם הנשיא המכהן ומועמדת הימין הקיצוני

בווידאו: נפתח הסבב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת/צילום: רויטרס

הבוקר (ראשון) החל הסבב הראשון של הבחירות לנשיאות בצרפת. על פי כל ההערכות, השניים שימשיכו לסבב הבא, שייערך ב-24 באפריל, הם נשיאה השמיני של צרפת עמנואל מקרון, ומועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן.

אחוז ההצבעה בצהריי היום היה לפי הערכות 25.5% - לעומת 28.5% באותה שעה בבחירות ב-2017.
על פי הסקרים, מקרון מוביל ויזכה בסבב הראשון ל-29%-27%. אחריו ניצבת לה-פן, עם 25%-24%. איש השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון ניצב במקום השלישי עם כ-17%, ואחריו היהודי אריק זמור מהימין הקיצוני עם כ-9% ומנהיגת הרפובליקנים מהימין המתון ולרי פקרס עם כ-8%.

הקליפות ייסגרו בתשע בערב שעון ישראל, ואז יפורסמו סקרי היציאה הראשונים. בקרב הסקרים שוררת תמימות דעים: בסבב השני, ציבור הבוחרים הצרפתי ייתן את הניצחון למקרון, בן ה-44 על פני לה פן, בת ה-55. ואולם, איזה מועמד היתה מעדיפה ישראל לראות מנצח?

בחירות בצרפת, 10 באפריל 2022. רויטרס
בחירות לנשיאות בצרפת. 10 באפריל 2022/רויטרס

"ברור שהעדיפות של ממשלת ישראל ושל משרד החוץ היא לתמוך במוכר והבטוח, כלומר, ישראל רוצה שהנשיא המכהן מקרון ינצח שוב", אמר פרופסור דניס שרביט, ראש התכנית לתואר שני בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים, במחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה, "הוא נתפש בסך הכל כתומך בישראל ולעולם לא יפעיל עליה לחץ יוצא דופן מעבר למה שמקובל בין שתי בעלות ברית" הוא הוסיף.

לגבי מועמדת הימין הקיצוני לה פן, אמר שרביט כי ישראל לא תרוויח מניצחון שלה בבחירות. "עד היום ישראל שמרה על מדיניות של היעדר יחסים איתה, והיא מעולם לא הוזמנה לכאן באופן רשמי. עברה האנטישמי, ועברו של אביה, ז'אן-מארי לה פן, מייסד מפלגת הימין הרדיקלי 'החזית הלאומית', אינם דבר שישראל יכולה לשכוח", הוא הדגיש.

"לה פן היתה רוצה שישראל תכיר בה ותתן לה לגיטימציה בינלאומית, ובוודאי אם תיבחר, היא תחפש את ברכתה של ישראל", אמר שרביט, "אך ישראל תמיד הולכת בכיוון שמתווה הקהילה היהודית. זאת קהילה חזקה ונאמנה למדינה, וישראל מקשיבה לה. לאור העובדה שהקהילה היהודית תומכת במקרון, ישראל אינה מתכוונת לסטות מכך".

לה פן נהפכה לשם נרדף לימין קיצוני בצרפת בעשור האחרון. לה פן, בתו של הפוליטיקאי הלאומני ומייסד מפלגת הימין הרדיקלי "החזית הלאומית" ז'אן-מארי לה פן, היא כיום חברת פרלמנט, שמתנגדת בחריפות להגירה, באזור קאלה - שער הכניסה לבריטניה שאליו מגיעים מאות אלפי מהגרים מאפריקה והמזרח התיכון שנמצאים בדרכם לממלכה המאוחדת.

דניאל שק, לשעבר שגריר ישראל בצרפת, מסכים. "מארין לה פן נמצאת בקטגוריה של מנהיגים פוליטיים שמוחרמים על ידי ישראל. גם היא וגם אביה מוחרמים בזירה הפוילטית הישראלית, מעולם לא ביקרו בישראל ולא הוזמנו לביקור רשמי" הוא אומר. יתרה מכך, "ל'חזית הלאומית' יש עבר אנטישמי מוגדר כולל תביעות בבתי משפט והרשעות", ובאופן כללי, "עוד חמש שנים של מקרון, שהיה בסך הכל נשיא ידידותי ונוח לישראל, זה הרבה יותר טוב", הוא הסביר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מועמד ימין קיצוני אריק זמור מצביע בבחירות לנשיאות בצרפת. 10 באפריל 2022. REUTERS/Yves Herman, רויטרס
אריק זמור מצביע בבחירות לנשיאות בצרפת. 10 באפריל 2022/רויטרס, REUTERS/Yves Herman

ומה בדבר המועמד היהודי אריק זמור? למרות היותו יהודי, זמור, בן 63, מעורר דאגה בקרב חלקים בקהילה היהודית בצרפת בשל התבטאויותיו הקשות נגד מהגרים. בדומה ללה פן, הוא תומך בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואף התוודה ב-2018 כי הוא "חולם" על פוטין צרפתי, וטען גם שאם לישראל יש נשק גרעיני, אין סיבה של איראן לא יהיה נשק כזה.

לדברי שרביט, זמור הוא בעייתי יותר אפילו מלה פן. "בישראל לא מכירים אותו אך הוא עוד יותר קיצוני מלה פן, הוא בעד איראן ובעד פוטין. הקהילה היהודית המוסדות היהודיים בצרפת נגדו, והחשש הוא שזמור יגביר את האנטישמיות", הוא אמר.

"בוודאי יש יהודים מעטים ששמחים לראות את זמור מתמודד משום שזאת הפעם הראשונה היהודי נכנס למרוץ בצרפת, אבל זאת אינה סיבה מספיקה", הוסיף שרביט.

"זמור גרם לפילוג בימין הקיצוני הצרפתי", הסביר שק. "כניסתו למרוץ יצרה ימין קיצוני עוד יותר מהימין הקיצוני בראשות לה פן, מה שבעצם סולל עבורה את העלייה לסבב השני של הבחירות. לה פן לפתע נראית מתונה יותר ונורמלית יותר, מה שמושך כעת בוחרים שלא הצביעו בעבורה ב-2017. זמור מייצג קיצוניות מוגזמת, ובסופו של דבר מרתיע את הבוחרים ומבריח אותם ללה פן" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully