וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשתה היסטוריה: קטאנג'י בראון ג'קסון מונתה לשופטת ביהמ"ש העליון בארה"ב

עודכן לאחרונה: 7.4.2022 / 22:57

המינוי של ג'קסון הוא צעד היסטורי בכמה חזיתות: בנוסף להיותה האישה השחורה הראשונה שתכהן כשופטת בית המשפט העליון, היא גם השופטת הראשונה שהיתה בעבר סניגורית ציבורית. ג'קסון, תהיה גם האישה השישית בלבד עד כה שתכהן בבית המשפט העליון

הסנאט האמריקאי אישר היום (חמישי) את מינויה של השופטת קטאנג'י בראון ג'קסון לשופטת השחורה הראשונה בבית המשפט העליון של ארצות הברית.

רפובליקאים בכירים רמזו אתמול כי ככל הנראה לא יעכבו את ההצבעה משום שהם משתוקקים לצאת לחופשה בת שבועיים שמתחילה בסוף השבוע. תחת חוקי הסנאט, סנאטורים רפובליקאים יכולים לעכב את ההצבעה הסופית באמצעות דרישה ל-30 שעות נוספות של דיונים.

"הגענו להסכמה לסיים את תהליך המינוי של השופטת קטאנג'י בראון ג'קסון", אמר צ'אק שומר, מנהיג הרוב בסנאט, הבוקר. "זה יהיה יום משמח לסנאט, לבית המשפט העליון ולאמריקה", הוא הוסיף. "אמריקה תיקח צעד ענק קדימה בדרך ליהפך לאומה מושלמת".

קטאנג'י בראון ג'קסון בשימוע בבית הנבחרים בגבעת הקפיטול. Mandel Ngan/Pool via REUTERS, רויטרס
עושה היסטוריה. קטאנג'י בראון ג'קסון בשימוע בבית הנבחרים/רויטרס, Mandel Ngan/Pool via REUTERS

המינוי של ג'קסון הוא צעד היסטורי בכמה חזיתות: בנוסף להיותה האישה השחורה הראשונה שתכהן כשופטת בית המשפט העליון, היא גם השופטת הראשונה שהיתה בעבר סניגורית ציבורית. ג'קסון, בת 51, תהיה גם האישה השישית בלבד עד כה שתכהן בבית המשפט העליון.

קטאנג'י בראון ג'קסון. Mandel Ngan/Pool via REUTERS, רויטרס
מחליפה את השופט הליברלי ברייר. קטאנג'י בראון ג'קסון בשימוע בבית הנבחרים/רויטרס, Mandel Ngan/Pool via REUTERS

ניצחן משמעותי לביידן

ההצבעה לאישור המינוי העניקה לנשיא ג'ו ביידן ולדמוקרטים בסנאט ניצחון משמעותי ותציין את השיא של מאמציהם להותיר את חותמם על מערכת המשפט הפדרלית.

בעידן הנשיא דונלד טראמפ, הרפובליקאים בסנאט חיזקו את האחיזה הרפובליקאית על בית המשפט העליון, מחמישה שופטים שמרנים לעומת ארבעה ליברלים לשישה שופטים שמרנים לעומת רק שלושה דמוקרטים. ב-2017 מונה השופט השמרני ניל גורסץ' וב-2020 מונתה השופטת השמרנית איימי קוני בארט שהחליפה את השופטת האגדית הליברלית רות ביידר גינזבורג שהלכה לעולמה. ג'קסון הליברלית תחליף את השופט הליברלי סטיבן ברייר.

עמדה מול טראמפ

ג'קסון נולדה בוושינגטון הבירה וגדלה במיאמי בפלורידה. הוריה למדו בבתי ספר יסודיים לשחורים בלבד בעידן ההפרדה הגזעית, ולאחר מכן בקולג'ים של שחורים בלבד. השניים פיתחו קריירה כמורים בבתי ספר ציבוריים. כשג'קסון עצמה היתה בגן, אביה נרשם ללימודי משפטים. ג'קסון אמרה כי ירשה את האהבה לתחום ממנו.

ג'קסון היתה תלמידה מצטיינת ונבחרה לנשיאת מועצת התלמידים בבית הספר התיכון מיאמי פאלמטו. היא המשיכה ללימודים באוניברסיטת הרווארד היוקרתית וסיימה ב-1996 בהצטיינות את בית הספר למשפטים של הרווארד.

ב-2005-2007 עבדה ג'קסון כעורכת דין ציבורית שמייצגת נאשמים פליליים שלא יכלו לשלם לעורך דין פרטי. היא הגנה בין היתר על חהי עלי גול, עציר אופגני בגואנטנמו. ארצות הברית שלחה אותו בחזרה לאפגניסטאן ב-2014.

ב-2013 , תחת ממשל ברק אובמה, אישר הסנאט את מינויה של ג'קסון כשופטת מחוזית בוושינגטון. במהלך שבע שנות כהונתה בתפקיד, ג'קסון פסקה כמה פסיקות שזכו לפרסום בסוגיות שנעו מאיכות הסביבה לאנשים בעלי מגבלות.

הפסיקה המפורסמת ביותר שלה היתה בתיק Committee on the Judiciary v. McGahn , שבו היא פסקה כי דון מגאהן, יועץ הבית הלבן לשעבר של טראמפ, נדרש להעיד בפני ועדת המשפט של בית הנבחרים כחלק מהחקירה לגבי מעורבות רוסיה בבחירות 2016 ושיבושי הליכי משפט אפשריים של טראמפ - אף שהנשיא לשעבר עצמו הורה לו לא להעיד.

ג'קסון מונתה באפריל 2021 לשופטת בית המשפט לערעורים של וושינגטון הבירה, הנחשב ל"בית המשפט השני הגבוה בארצות הברית" אחרי בית המשפט העליון. במהלך השימוע שלה היא התמודדה עם שאלות לגבי כהונתה מ-2010-2011 בדירקטוריון של בית הספר הנוצרי מונטרוז, בית ספר פרטי במרילנד שנסגר מאז. היא נשאלה האם היא מאמינה בזכות החוקתית לחופש דתי. "אני מאמינה בחופש דתי" היא ענתה אך הרחיקה עצמה מהכהונה בבית הספר באומרה ש"כיהנה בדירקטוריונים רבים".

במהלך כהונתה בבית המשפט לערעורים היא היתה מעורבת גם בתיק שקיבל סיקור רב: מאמצי טראמפ לחסום את פרסום המסמכים שקשורים למתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. הפסיקה בתיק דחתה את דרישתו של טראמפ לא לחשוף את המסמכים.

"רכה מדי בתיקים של ניצול מיני"

ג'קסון ספגה ביקורת עזה במהלך השימוע למינויה מצד הרפובליקאים שתקפו אותה על כך שהיתה רכה מדי בתיקים שקשורים לתמונות וחומרים אחרים שמתעדים ניצול מיני של ילדים. לטענתם, במהלך שמונה שנותיה בבית המשפט לערעורים הפדרלי, הפסיקות שלה היו מקלות הרבה יותר ממה שמומלץ בקווים המנחים הפדרליים או ממה שביקשה התביעה.

ג'קסון הדפה את הביקורת ואמרה כי "בתור אם ושופטת שנאלצה להתמודד עם תיקים מסוג זה, אין דבר שרחוק יותר מהאמת מהטענות האלה". לדבריה תיקים של ניצול מיני של ילדים הם בין הקשים ביותר שבהם שפטה, ואמרה כי תמונות של ניצול מיני כזה הם "מחליאות ומהוות פשע".

הרפובליקאים גם האשימו אותה בתמיכה בתאוריה הביקורתית של גזע - Critical Race Theory - תאוריה ביקורתית הבוחנת את המשפט בארצות הברית ויחסו לסוגיות של גזע על מנת לחשוף גישות גזעניות בליברליזם האמריקאי לאורך ההיסטוריה.

"איני מאמינה שילדים צריכים לחוש כאילו הם גזעניים או לא מוערכים או קורבנות או מדכאים" היא השיבה.

היא גם נאלצה להגן את עצמה נגד האשמות כי היא רכה מדי כלפי חשודים בטרור שמוחזקים בגואנטנמו. ג'קסון ענתה כי הצדק האמריקאי דורש ייצוג בעבור כל הנאשמים ויחס הוגן. "זה מה שהופך את המערכת שלנו לטובה ביותר בעולם", היא אמרה.

בנוסף נשאלה ג'קסון לגבי השקפותיה על נישואים חד מיניים והאם היה זה לגיטימי שבית המשפט העליון החליט ב-2015 שנישואים חד מיניים אינם בניגוד לחוק. היא אמרה כי ההחלטה היתה נכונה.

ג'קסון נשואה לפטריק ג'קסון, כיום רופא מנתח, שאותו פגשה בהרווארד. הזוג התחתן ב-1996 ויש להם שתי בנות, האחת בתיכון והשנייה בקולג'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully