וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמזון, סטארבקס - והתעוררות תנועת העבודה בארצות הברית

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 17:35

היסטוריה קרתה בסוף השבוע כשניסיון התאגדות במחסן של אמזון צלח. גם בסניף סטארבקס נרשמה הצלחה דומה. האם הדעיכה בת עשורים של תנועת העבודה בארצות הברית עומדת בפני שינוי?

Workers stand in line to cast ballots for a union election at Amazon's JFK8 distribution center, in the Staten Island borough of New York City, U.S., March 25, 2022. REUTERS/Brendan McDermid./File Photo. REUTERS/Brendan McDermid./File Photo, רויטרס
עובדי אמזון מחכים לתוצאות ההצבעה בעד התאגדות, ארצות הברית/רויטרס, REUTERS/Brendan McDermid./File Photo

המחסן הראשון שעובדיו מאוגדים

ה-1 באפריל 2022 עשוי להיפך לאחד הימים החשובים ביותר בהיסטוריה של האיגודים בארצות הברית. בתוצאה שעשויה לעורר גלים במקומות עבודה ברחבי ארצות הברית, האיגוד העצמאי של עובדי אמזון - שנוסד ב-2020 על ידי כריס סמולס, עובד של אמזון שפוטר משום שהפגין נגד אמצעי בטיחות לא ראויים לדבריו נגד הקורונה - הצליח היכן שמאמצים קודמים להתאגדות בקמעונית המקוונת לא צלחו. המשמעות היא שהמחסן שבו עובד סמולס בסטטן איילנד בניו יורק, יהיה הראשון שבו העובדים מאוגדים.

באותו יום, סטארבקס וורקרס יונייטד - ארגון שמקושר לאיגוד הבינלאומי של עובדי מגזר השירותים - ניצח בעוד בחירות. הפעם, היתה זאת הרוטסארי של סטארבקס בניו יורק שבחרה להתאגד. הקמפיין של האיגוד התפשט ל-170 סניפי סטארבקס ברחבי ארצות הברית. בחירות נוספות לגבי ההתאגדות צפויות להיערך ברשת סטארבקס בשבועות הקרובים.

FILE PHOTO: An employee scans packages at Amazon's JFK8 distribution center in Staten Island, New York, U.S. November 25, 2020. REUTERS/Brendan McDermid/File Photo. REUTERS/Brendan McDermid/File Photo, רויטרס
מחסן של אמזון בסטטן איילנד, ארצות הברית/רויטרס, REUTERS/Brendan McDermid/File Photo

הדבר החדש: התארגנות עצמית

דבר מה יוצא דופן מתרחש כעת בתנועת הלייבור האמריקאית - האופי של ההתארגנות ושל הקמפיינים. בסטארבקס ובמחסן בסטטן איילנד של אמזון הקמפיינים הובלו על ידי עובדים צעירים ונחושים שקיבלו השראה מהתמיכה בהתאגדות בעולם הפוליטי, כגון הקמפיין של הסנאטור ברני סנדרס לנשיאות, תנועת "חיי שחורים חשובים" וארגון דמוקרטיק סושיאליסטס אוף אמריקה. אותם צעירים עמדו בחוד החנית של המאמצים ליישם רפורמה במקומות העבודה, בניגוד להתארגנות מסורתית מקצועית.

הקמפיינים של עובדים אלה כללו רמה גבוהה של "התארגנות עצמית" - כלומר, עובדים שדיברו בינם לבין עצמם במחסנים ובבתי הקפה ופונים לעמיתיהם במקומות אחרים באותה עיר וברחבי ארצות הברית. דבר זה הוא שינוי משמעותי לעומת האופן שבו תנועת הלייבור פעלה באופן מסורתי, ולעומת הריכוזיות שיצרו פעילי התאגדות ותיקים.
הניצחונות של עובדי סטארבקס ואמזון מספקים גם תחושה של אופטימיות והתלהבות בנוגע לכל סוגיית ההתארגנות, בעיקר בקרב עובדים צעירים. בעשורים האחרונים ירדה משמעותית החברות באיגודים בארצות הברית וגם השפעת האיגודים המקצועיים מאוד פחתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פופ-אפ סטארבקס, תל אביב. עזרא לוי,
סניף סטארבקס פופ אפ/עזרא לוי

חשיבות כפולה

לניצחונות בשתי הקמעוניות העצומות יש חשיבות לא רק בעבור 8,000 עובדי האיגוד החדשים באמזון או בזרם של חברי איגוד חדשים בסטארבקס, אלא גם בכך שהם מעוררים בעובדים את האמונה שאם עובדים שתומכים בהתאגדות הצליחו לנצח בארגונים שהתנגדו מאז ומעולם לכל ניסיון התאגדות, גם הם יכולים לנצח במקומות העבודה שלהם.

ואכן, ההיסטוריה מראה שניצחונות כאלה יכולים להיות מדבקים. ב-1936 וב-1937ף עובדים במפעל של ג'נרל מוטורס בעיר פלינט הכניעו את ענקית המכוניות כשפתחו בשביתה שהתפשטה במהרה גם במקומות אחרים במדינה. כעת, מגפת הקורונה יצרה הזדמנות חדשה בעבור האיגודים.

לאחר שעבדו בקו החזית יותר משנתיים, עובדים חיוניים רבים כמו עובדי אמזון וסטארבקס, מאמינים שלא פוצו כראוי על שירותיהם בתקופה זאת ולא קיבלו יחס מכבד מצב המעסיקים. טענות אלה סייעו להגברת הפופולריות של אמזון לייבור יוניון ושל סטארבקס וורקאס יונייטד.

בנוסף, ההתארגנות הפנימית בשתי הקמעוניות סתרה את טענת המעסיקים כי איגוד הוא צד שלישי חיצוני לארגון שאינו מבין ולא אכפת לו מהעובדים ומעוניין יותר בדמי החבר. טענה זאת התרוקנה מתוכן כעת לאור העובדה שאיגודים נוצרו מעובדים של החברה עצמה.

"מעסיק לא יתערב"

"התארגנות עצמית" זאת בסטארבקס ובאמזון תואמת גם את החזון של מחברי חוק ואגנר (Wagner Act) ב-1935 בארצות ברית, שמספק את הבסיס להתאגדועובדים עד היום. יו"ר הוועדה הלאומית ליחסי עבודה, ג'יי. וורן מאדן, הבין כי אם ארגונים יורשו להתערב בניסיונות התאגדות ולדכא אותם, ההתארגנות העצמית תיעלם.

"על בסיס עקרון זה - שמעסיק לא יתערב בהתארגנות עצמית של עובדים - תלוי החוק כולו", הוא כתב אז. "כל התפשרות או היחלשות של עקרון זה פוגעת בשורשי החוק".

למרות ההתפתחויות החשובות, רפורמה משמעותית בחוקי עבודה בארצות הברית לא תקרה אלא אם כן אנשים יתחילו להיות מעורבים בסוגיית ההתאגדות, להבין אותה ולהאמין שיש להם מה להרוויח מכך. סיקור תקשורתי נרחב יכול לסייע גם כן.

לא ברור בינתיים לאן יובילו ההתפתחויות האלה. אולי הם יתפוגגו ואולי יעוררו דווקא גל של התארגנות בקרב עובדי מגזר השירותים שמשתכרים שכר נמוך - מה שיעורר במקביל דיון לאומי על זכויות עובדים באופן כללי. כך או כך, נראה כי הנשק העוצמתי ביותר שבו השתמשו ארגונים מתנגדי איגודים, כגון הפחד מפני תגובת נגד כמו פיטורים, נחלש משמעותית לאור הניצחונות האחרונים של העובדים באמזון ובסטארבקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully