וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבריו של נועם שליט נפרדים: "איש עם עוצמות, גייס את כל כוחותיו לשחרור גלעד"

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 21:41

חבריו למצפה הילה של נועם שליט, שמת אתמול אחרי מאבק במחלת הסרטן, סיפרו על הרגע שהחליט לצאת מאלמוניות - למאבק לשחרור בנו משבי חמאס. "הוא היה דמות אצילית. הוא האמין שהמדינה תעשה הכל כדי להחזיר את גלעד".

ביולי 2008, כשנתיים אחרי שחייל צה"ל גלעד שליט נחטף על ידי ארגון חמאס, יצאה משפחתו למאבק למען השבתו הביתה.

אותה החלטה לצאת מהצל ולקרוא בקול גדול להשבת בנו, הביאה את נועם שליט, אביו של גלעד, להפוך לדמות ציבורית שמוכרת בכל בית בישראל. "נועם, אדם שקט וצנוע, שלא היה איש ציבור עד אותו יום, התגלה כמי שיכול לגייס את כל כוחותיו וכמי שחשף את עצמו והתמסר לערך גדול מעבר לערך שחרור בנו גלעד - ערך הרעות שהוא בבסיס החברה שלנו", אמר היום שמשון ליבמן, חברם של נועם ואביבה שליט ליישוב מצפה הילה שבגליל, ומי שעמד בראש המטה לשחרור גלעד שליט משבי חמאס.

גלעד שליט עם נועם שליט ובנימין נתניהו בבסיס תל נוף, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
נועם וגלעד ביום שחרורו מהשבי/דובר צה"ל

נועם שליט נולד בשנת 1953 לצבי ויעל. צבי נולד בפולין וב-1934 עלה לארץ ישראל עם אמו ושתי אחיותיו. הוא נישא ליעל ולזוג, שהתגורר בקרית אתא, נולדו תאומים - נועם ויואל.

זוג האחים התגייס לצה"ל ב-1972. נועם התגייס לצנחנים ויואל לחטיבה 188 של חיל השריון. ביומה השני של המלחמה נפל בידי חיילים סורים בחזית רמת הגולן ונהרג לאחר שהתעללו בו. צל השכול הוטל באותה מלחמה על המשפחה.

נועם, יחד עם אביבה שלה נישא, התיישבו בגליל, במצפה הילה. הם היו מראשוני היישוב הקהילתי, לא רחוק ממפעל "ישקר" של סטף ורטהיימר, בו עבד נועם כמהנדס. נועם ואביבה קראו לבנם הבכור יואל, על שמו של האח שנפל במלחמה. לבן השני קראו גלעד. כשהתגייס, התנדב גלעד לשרת בחיל השריון, בחטיבה 188 שבה שירת יואל, הדוד שלא הכיר. התגייסות ההורים, יואל ואביבה, למאבק שיביא לשחרור בנם, סחפה אחריהם חבורה של פעילים שראו עצמם מגויסים למשימה.

נועם שליט. יואב איתיאל
נועם שליט/יואב איתיאל

בועז שגיא, אחד מאותה קבוצה קטנה ונחושה נקרא "המיליטנט". "אני האמנתי שבאווירה הציבורית בישראל צריך לנקוט בפעולות קיצוניות, אחרת דברים לא זזים אצלנו. נועם האמין בדרך אחרת. הוא היה דמות אצילית. הוא האמין שהמדינה תעשה הכל כדי להחזיר את גלעד", אמר שגיא.

לדבריו, המאבק הציבורי שנועם ואביבה שליט הובילו היה מנוגד לחלוטין לאישיות שלהם. "נועם היה איש פשוט שעובד בעבודתו וחוזר הביתה בסוף היום להיות עם המשפחה. פתאום המציאות כפתה עליו מצב שבו כל המדינה עוקבת אחריו ומקשיבה מה יש לו להגיד ורוצה לראות איך הוא יתנהג, ועוקבים אחרי כל תנועה וצעד שלו. לא היה לו פשוט לחיות עם זה".

בועז אמר כי הפעילות במחיצתו של נועם שליט גרמו לו להעריך את הבן אדם. "הוא היה איש עם עוצמות גדולות מאוד. היה מרשים לראות אותו ואיך שהוא מצליח לשמור על פאסון למרות המתח האדיר שהוא חי בו".

נועם שליט, שמשון ליבמן. מירים אלסטר, פלאש 90
"עמד בלחצים נפשיים שקשה לעמוד בהם". שליט עם ליבמן במסיבת עיתונאים בתקופת שחרורו/פלאש 90, מירים אלסטר

גם ליבמן מתאר את נועם שליט שלפני החשיפה לציבור הישראלי כ"איש צנוע שחי בביתו. אדם טוב ובעל ערכים שמבקש לחיות את חייו בשקט. דוגמא לאזרח נאמן ומסור".

לדבריו, "במאבק הציבורי לשחרור גלעד, נועם גייס את כל כוחותיו, חשף את עצמו והתמסר למשימה מתוך אמונה שהוא נלחם למען שחרור בנו ולמען ערך גדול יותר. היה פה גם ניסיון להביא לתיקון אחרי הכישלון של השבת רון ארד ושל הצלתו של מדחת יוסף. היתה הבנה שנאבקים פה למען המחוייבות הבלתי כתובה שחייל שיצא למשימה ישוב הביתה. זה היה מקור כוח ולא מקור חולשה. ההבנה שלא משאירים אף אחד מאחור, גם במחיר של סיכונים".

לדברי ליבמן המאבק אפיין את התנהלות ההורים, נועם ואביבה, "לא אלים, לא צועק, לא בוטה ובלי קללות. מאבק שהגיע ללבבות האנשים".

ליבמן ובועז חושבים שחמש שנים וחצי של מאבק מתיש ודאגה יומיומית לגורלו של גלעד גבו מנועם מחיר. "הוא התמסר לכך וזה לא היה פשוט", אמר ליבמן. "הוא עמד בלחצים נפשיים שקשה לעמוד בהם. עלי כפעיל במטה זה השפיע, על אחת כמה וכמה זה השפיע עליו כאבא", אמר בועז.

הוא סיפר שלפני כמה חודשים פעילי המטה התכנסו לציון עשר שנים לשחרורו של גלעד מהשבי. "היתה תחושה של אושר גדול במפגש הזה. נועם כבר לא נראה בריא, אבל ראו עליו שהוא מרגיש כאדם ששלם עם עצמו, אדם שעמד במשימה שהוא לקח על עצמו".

  • עוד באותו נושא:
  • נועם שליט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully