וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ השתמש בטלפון חד פעמי בזמן ההסתערות על הקפיטול; מי עוד משתמש במכשיר?

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 16:21

וושינגטון הבירה סוערת בגלל שערורייה חדשה שפרצה לאחר שהתגלה כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שיקר לגבי ביצוע שיחות טלפון ביום ההסתערות על גבעת הפקיטול ב-2021 והחשד הוא כי השתמש בטלפון חד פעמי. כעת נהנים המכשירים הפשוטים מעניין מחודש

טלפונים סלולריים. ShutterStock
טלפון חד פעמי/ShutterStock

אנשים רבים כלל לא ידעו מהו טלפון סלולרי חד פעמי ("burner phone" ) עד שצפו בסדרת הפשע המופתית "הסמויה", שעלתה לאוויר בתחילת שנות האלפיים. כיום, וושינגטון הבירה סוערת כולה בגלל הטלפון החד פעמי הזול ולא מתוחכם, שאפילו ילדים כבר אינם משתמשים בו.

האשם בכך הוא נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. ביום שלישי חשפו "וושינגטון פוסט" ורשת CBS ניוז כי ועדת בית הנבחרים שחוקרת את המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, בודקת אפשרות של "טיוח אפשרי" של מסמכי הבית הלבן. ממסמכים שנשמרו בארכיון הלאומי והועברו לידי הוועדה מוקדם יותר השנה עולה כי יש מרווח של שבע שעות ו-37 דקות ביומן השיחות הרשמי של טראמפ - שבמהלכן מאות מתומכי הסתערו על גבעת הקפיטול במחאה על הפסדו בבחירות לג'ו ביידן הדמוקרטי.

ממצא זה סותר דיווחים ועדויות רבים לגבי שיחות שביצע טראמפ באותו יום, בין השאר עם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, מנהיג המיעוט בבית הנבחרים קווין מקארתי וסנאטור מדינת אלבמה טומי טוברוויל. טוברוויל אף העיד כי שוחח עם הנשיא בשעה 2 בצהריים ב-6 בינואר ודיווח לו כי פנס מפונה מהקפיטול על ידי השירות החשאי.

סתירה זאת מעוררת את השאלה כיצד אם כך תיקשר טראמפ עם הנוכחים בזירת ההסתערות. האם הוא השתמש בטלפון של עוזר במקום בסלולרי שלו? או אולי השתמש הנשיא לשעבר בטלפון סלולרי חד פעמי זול ולא מתוחכם טכנולוגית שניתן לרכישה בכל רשת מרכולים, כמו כל מוצר צריכה אחר, ואינו דורש חתימה על חוזה עם חברת סלולר כלשהי.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בקונרו, טקסס, 29 בינואר 2022. רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ/רויטרס

טראמפ מכחיש

בהצהרה ל"וושינגטון פוסט" אמר טראמפ כי מעולם לא שמע על קיומו של טלפון חד פעמי וכי אין לו מושג מה זה. עם זאת, ג'ון בולטון, יועץ הביטחון הלאומי לשעבר של הנשיא, אמר ל-CBS ניוז כי הוא וטראמפ שוחחו בעבר על האופן שבו טלפון חד פעמי מאפשר לאנשים לשוחח בחופשיות בלי לחשוש מניטור כלשהו.

הטלפונים החד פעמיים מספקים אנונימיות מוחלטת ונהפכו לפופולאריים בקרב ארגוני פשע וכל מי שרוצה להסתיר את מעשיו. בארה"ב הם נמכרים על ידי חברות כמו אלקטל. אפשר לרכוש אותם בין היתר בוול מארט או באמזון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ג'ייקוב צ'נסלי בעת ההסתערות על גבעת הקפיטול של ארה"ב, 6 בינואר 2021. רויטרס
ההסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

היסטוריה בת 30 שנה

המונח "טלפון חד פעמי" הופיע לראשונה בתרבות הפופולארית בארה"ב באמצע שנות ה-90 . מילת הסלנג נכנסה ללקסיקון בתחילת שנות האלפיים, בעקבות הסדרה "הסמויה" של HBO שבה נעשה שימוש נרחב במכשיר על ידי סוחרי סמים בעיר בולטימור שרצו להתחמק מעיני רשויות החוק.

בסדרה "ברייקינג בד" וולטר ווייט משתמש בטלפון חד פעמי כדי לבצע שיחות לפני שהוא מנפץ אותם. בסדרה האמריקאית "בניחוש חוקר", הבלש קרלטון לסיטר אומר כי "האנשים היחידים שמשתמשים בטלפונים חד פעמיים הם פושעים עלובים, סוחרי סמים, טרוריסטים ואנשים עם היסטוריית אשראי גרועה".

שוטרים מנסים לבלום את תומכי טראמפ שהסתערו על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
שוטרים מנסים לבלום את תומכי טראמפ שהסתערו על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021/רויטרס

להרוס את הסים

עם זאת, יש לטלפון חד פעמי גם שימושים אחרים. אקטיביסטים שמוחים נגד אלימות משטרתית, אזרחים בהונג קונג שמנסים להתחמק מהגבלות הקורונה, בני זוג בוגדים, תיירים שלא רוצים לשמש דמי נדידה וכן הלאה.

ג'ייק מור, מומחה אבטחת סייבר, אמר ל"גרדיאן" בראיון אתמול (רביעי) כי רשויות החוק מתקשות לעקוב אחרי טלפונים חד פעמיים. סיבה אחת היא שהם מנותקים מהאינטרנט.

לדברי מור, העקרון החשוב ביותר ליישום כשמשתמשים בטלפון חד פעמי הוא להחליף אותו לעתים דחופות או להרוס אותו - מה שמחייב הריסה של כרטיס הסים שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully