וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הביטחון השקיע 1.7 מיליון במעקב אחר נערות שהצהירו שהן דתיות כדי לקבל פטור מצה"ל

עודכן לאחרונה: 29.3.2022 / 19:06

מנתונים של המשרד עולה כי ב-8 השנים האחרונות הוא שילם יותר מ-1.7 מיליון שקלים למשרדי חקירות, כדי להוכיח כי יש נערות שבניגוד להצהרתן, מנהלות אורח חיים שאינו דתי. בין היתר, עקבו החוקרים אחר חשבונות פייסבוק או אינסטגרם וביקרו בבתי הנערות ובמוסדות הלימוד שלהן

משרד הביטחון הוציא יותר מ-1.7 מיליון שקלים ב-8 שנים האחרונות עבור משרדי חקירות שניהלו מעקבים אחרי בנות שביקשו לקבל פטור משירות צבאי מטעמי דת, כך עולה מנתונים רשמיים של המשרד שנחשפו בעקבות בקשת חופש מידע של ארגון "חותם". הסכום המדויק הוא 1,736,546 שקל, והוא התחלק בין תשעה משרדי חקירות.

המעקבים האינטנסיביים החלו בשל עלייה במספר הבנות המיועדות לגיוס שהצהירו במרמה שהן דתיות. החקירות הוכיחו כי לעתים הנערות נוהגות בשבת או מתנהלות באופן שאינו תואם כלל אורח חיים דתי. מנגד, המעקבים פגעו גם בבנות דתיות, והקשו עליהן את הגיוס האלטרנטיבי לשירות לאומי או את קבלת הפטור מצה"ל. לאחרונה, קבע בג"ץ כי יש להפסיק עם המעקבים, ובשנה האחרונה נרשמה ירידה בסכום ההוצאות של משרד הביטחון למשרדי-החקירות השונים.

לפי נתוני משרד הביטחון, ההתקשרות עם משרדי החקירות תועדה מאז 2008, לפני 14 שנה, אך הערכה היא כי משרד הביטחון השקיע במעקבים עוד הרבה קודם. בשנת 2018 הוצא הסכום הגדול ביותר על חקירות פרטיות בסך 684,458 עבור חמש חברות חקירות. החברות עצמן הניבו הכנסות יפות מהמעקבים אחר הנערות. חברת החקירות קרן יוסף קיבלה ממשרד-הביטחון קרוב ל-840,000 שקלים בשנים 2022-2017 וחברת החקירות מוקד שירותי חקירות ומידע קיבלה 60,000 שקלים בשנים 2022-2021. כאמור, סך הכול שילם המשרד כ-1.7 מיליון שקלים לצורך המעקבים.

חיילת דתייה. משה שי, פלאש 90
מעקב אחר נערות שהצהירו שהן דתיות כדי לקבל פטור מצה"ל. חיילת דתייה, ארכיון/פלאש 90, משה שי

בגלל החלטת בג"ץ, נרשמה ירידה משמעותית בתשלומים למשרדי החקירות אך אלה לא הופסקו לחלוטין. ובשנים 2022-2021 נמשכו ההוצאות על התקשרות עם משרדי החקירות, ובשנה הנוכחית למשל, הוציא משרד הביטחון קרוב ל-6,000 שקלים עבור שתי חברות שהעניקו לו שירותים על כך.

על פי חוק, קיימים שלושה קריטריונים לקבלת פטור עבור בנות משירות צבאי, ובהם, שמירת שבת וכשרות. בחלק מהמקרים ניהלו משרדי החקירות מעקבים אחר חשבונות פייסבוק או אינסטגרם של הנערות ונטען נגדן כי אורח חייהן אינו תואם אורח חיים דתי. במקרים אחרים, ביקרו חוקרים בבתיהן של הנערות או במוסדות החינוך שבהן הן לומדות על מנת לקבל מידע נוסף אודותיהן.

הנתונים נחשפו בעקבות עתירה לחופש המידע אותו הגיש ארגון "חותם", באמצעות עורך הדין נדב גדליהו. בארגון אמרו כי "מצער לראות את הסכומים הגבוהים שהוציא משרד הביטחון על מעקב נגד בנות דתיות בשנים האחרונות. מדובר במאות אלפי שקלים שהלכו למשדרי חקירות שונים במקום להשקיע ברווחת הלוחמים ובדברים הנוגעים לביטחון ישראל. כל זאת במטרה אחת ברורה והיא למנוע מבנות דתיות לקבל פטור משירות צבאי בגלל אורח חייהן הדתי וללכת לשירות הלאומי, כפי שמורה החוק".

בארגון הוסיפו כי "לא ייתכן שבמדינת היהודים בת דתייה שרוצה בשל מצפונה הדתי לעשות שירות לאומי תיכנס תחת מעקב צמוד של משרד חקירות שבודק אותה לעומק. אנחנו שמחים שבעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ, לה גם אנו היינו שותפים, הורה בית המשפט לבטל את המנהג המגונה הזה. עם זאת, לראות שגם בשנים אלו משרד הביטחון עדיין מוציא כספים חשובים אלו לצרכי מעקב, למרות פסיקת בג"צ, מעוררת דאגה עמוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully