וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מסע מפרך ותחת אש כבדה, 4 ניצולי שואה חולצו מהלחימה ויעלו לישראל

עודכן לאחרונה: 26.3.2022 / 18:26

חברי עמותה ישראלית הצליחו לאתר את הארבעה, שורדי שואה מעל גיל 80 המתגוררים באוקראינה. הם פונו מבתיהם תחת אש והועברו לבית החולים שדה שהקימה ישראל כדי לטפל בהם לקראת העלאתם ארצה. חלקם חוששים לעזוב את מדינתם, אך המצב לא מותיר ברירה: "מרגישים שחוזרים הביתה"

בווידאו: ניצולי שואה הגיעו מקייב לביה"ח הישראלי/צילום: מירב כהן

במהלך חריג, מתוך אלפי פעולות חילוץ של ילדים, חולים וקשישים ברחבי אוקראינה, הצליחו חברי עמותה ישראלית לחלץ ארבעה ניצולי שואה במטרה להעלותם לישראל.

הארבעה, קשישים מעל גיל 80, חולצו מקייב תחת אש כבדה של הצבא הרוסי ועברו מסע מפרך עד שהגיעו לבית החולים שדה שהקימה ישראל. הצוותים הרפואיים הישראלים קיבלו אותם כשהם מותשים לאחר החילוץ, וכעת הם עוברים טיפולים ובדיקות כדי להבטיח את הגעתם ארצה בשלום.

ביה"ח "כוכב מאיר" באוקריאנה 23 במרץ 2022. מירב כהן
בית החולים הישראלי באוקראינה/מירב כהן
שאריות הפגזות בקייב, 26 במרץ 2022. מירב כהן, מערכת וואלה!
הפגזות בקייב/מערכת וואלה!, מירב כהן

אחת הניצולות היא נטליה, תושבת קייב בת 82. בזמן השואה נטליה עוד הייתה תינוקת רכה ומשפחתה ניצלה לאחר שברחה מעיר לעיר עד סיום המלחמה. "עברנו כל כך הרבה, לא האמנתי שמדינת ישראל תעשה כל כך הרבה כדי להציל אותנו", אמרה. "לפני 70 שנה לא היה מי שיציל אותנו וידאג לנו כמו שדואגים לנו עכשיו".

בבית החולים ערכו לה בדיקות מקיפות: סכרת, לחץ דם ושרירים, והוחלט כי היא יכולה לנסוע לישראל. עם זאת, מבחינה רגשית קשה לה לעזוב את אוקראינה: "חווינו פה כל כך הרבה קושי, כל השנים קשה ליהודים להיות באוקראינה, אבל זה הבית שלי, איך אעבור לארץ חדשה בגילי? והבת שלי והילדים שלה צריכים גם לעזוב הכל. נקבל החלטה בקרוב".

ניצולת השואה נטליה מחולצת תחת אש מאוקראינה לבית החולים הישראלי, 24 מרץ 2022. מירב כהן, מערכת וואלה!
נטליה בבית החולים שדה שהקימה ישראל, אתמול/מערכת וואלה!, מירב כהן
שאריות הפגזות בקייב, 26 במרץ 2022. מירב כהן, מערכת וואלה!
קייב המופגזת/מערכת וואלה!, מירב כהן

לעומתה, יאזק בן ה-86, ניצול שואה מבבאבי יאר, כבר מחכה בקוצר רוח להגיע לישראל: "חייתי כל כך הרבה שנים בנפרד מהמשפחה שלי, הגיע הזמן להתאחד גם אם זה רק לתקופה קצרה. במובן מסוים אני מרגיש שאני חוזר הביתה".

ניצול השואה יאזק מחולץ תחת אש מאוקראינה, 24 מרץ 2022. מירב כהן, מערכת וואלה!
"במובן מסוים אני מרגיש שאני חוזר הביתה". ניצול השואה יאזק/מערכת וואלה!, מירב כהן

סופיה, 89 שביתה בקייב נהרס לגמרי, היא ניצולת שואה מגטו לודג'. בשונה מהאחרים, היא החליטה שהיא נוסעת לביתה המתגוררת בגרמניה: "הייתי צריכה עזרה להגיע לרכבת, בגרמניה הבת שלי מחכה לי. אני מקווה שנתראה בקרוב", אמרה.

ניצולת השואה נטליה מחולצת תחת אש מאוקראינה, 24 מרץ 2022. מירב כהן, מערכת וואלה!
רוצה להגיע לבתה בגרמניה. ניצולת השואה נטליה/מערכת וואלה!, מירב כהן

ניצולה נוספת שחולצה אמש, גם היא נטליה, תושבת קייב בת 86. בזמן השואה, כשהייתה בת 6, היא ניצלה ממחנה באבי יאר שם כל משפחתה נספתה ורק היא שרדה לאחר שמצאה מחבוא בבור באדמה.

שמעון, אחד המחלצים מעמותת "יד עזר לחבר" שניהלה את המבצע, אמר כי כעת, לאחר שחולצו מהזוועות, הם יוכלו לחיות את שנותיהן האחרונות בכבוד. "תחת אש חילצנו 4 אנשים, כשאחת מהם הייתה חייבת לעבור בבית החולים הישראלי כדי לבדוק אם היא יכולה לעלות לארץ. שמרנו לה חדר מיוחד בחיפה בבית החם של ניצולי השואה של העמותה. אנחנו מנסים למנוע מהם לעבור בפעם השנייה אך התופת באחרית ימיהם, ולתת להם לסיים את חייהם בכבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully