וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: שרת החוץ לשעבר מדלן אולברייט הלכה לעולמה

עודכן לאחרונה: 23.3.2022 / 22:35

לפי הודעת המשפחה, אולברייט, שהייתה אייקון פמינסטי ושרת החוץ האישה הראשונה בתפקיד, מתה ממחלת הסרטן. שרת החוץ לשעבר שהייתה ממוצא יהודי, נולדה בצ'כוסלובקיה לשעבר כיהנה בתפקיד עד שנת 2001 בזמן כהונתו של הנשיא לשעבר ביל קלינטון. "כואב לנו הלב", כתבה משפחתה

שרת החוץ לשעבר של ארצות הברית מדלן אולברייט הלכה לעולמה בגיל 84 - כך מסרה הערב (רביעי) משפחתה. אולברייט, שהייתה שרת החוץ ה-64 של ארצות הברית, מתה ממחלת הסרטן. היא כיהנה בתפקיד בזמן כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו ושל אהוד ברק.

שרת החוץ לשעבר, שהייתה ממוצא יהודי, הייתה האישה הראשונה שהחזיקה בתפקיד, והאישה בעלת הדרג הבכיר ביותר בהיסטוריה של הממשל האמריקני עד אותה עת. בשנים האחרונות שימשה כמרצה לדיפלומטיה באוניברסיטת ג'ורג'טאון. בעמוד הטוויטר של המשפחה נכתב: "כואב לנו הלב להודיע שד"ר מדלן ק. אולברייט, שרת החוץ ה-64 של ארצות הברית והאישה הראשונה שכהנה בתפקיד זה, מתה מוקדם יותר היום. הסיבה הייתה סרטן".

אולברייט, נחשבה לדיפלומטית קשוחה בממשל שהיסס לערב את עצמו בשני משברי מדיניות החוץ הגדולים של שנות ה-90: רצח העם ברואנדה ובבוסניה-הרצגובינה.

ועידת המפלגה הדמוקרטית בחרה את הילרי קלינטון כמועמדת לנשיאות 27.7.16. רויטרס, רויטרס
אולברייט/רויטרס, רויטרס

אולברייט, שהפכה לשגרירת ארצות הברית באו"ם ב-1993, לחצה על קו נוקשה יותר נגד הסרבים בבוסניה. אולם במהלך כהונתו הראשונה של הנשיא לשעבר ביל קלינטון, רבים מהמומחים המובילים במדיניות החוץ של הממשל זכרו היטב כיצד ארצות הברית שקעה בווייטנאם והיו נחושים לא לחזור על השגיאה הזו בבלקן.

אולברייט, שנולדה בצ'כוסלובקיה לשעבר ב-1937, הייתה מועמדת להיות האישה הראשונה לתפקיד שרת החוץ, ואושרה פה אחד ב-1997. היא כיהנה בתפקיד עד 2001. לאחר ששנות קלינטון ושנות ה-90 הסתיימו, הפכה אולברייט לאייקון לדור של נשים צעירות המחפשות השראה בחיפוש אחר הזדמנויות וכבוד במקום העבודה. אולברייט אהבה לומר: "יש מקום מיוחד בגיהנום לנשים שלא עוזרות אחת לשנייה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לאולברייט: "אני מלא עצב בעקבות מותה של מדלן אולברייט, דיפלומטית פורצת דרך, סמל פמיניסטי ומנהיגה יוצאת מן הכלל, שהערצתי מאז ומעולם. ההתקשרות האחרונה בינינו הייתה כשהיא בירכה אותי באדיבות בעת שנבחרתי לנשיאות. היא הייתה חברת אמת של מדינת ישראל ואנו נתגעגע אליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully