וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן 96 ששרד מחנות ריכוז נאציים נהרג בהפגזה רוסית בחרקוב

22.3.2022 / 9:30

בוריס רומנצ'נקו, ששוחרר ממחנה הריכוז בוכנוולד על ידי בעלות הברית ב-1945, נהרג מפצצה או מטיל שפגעו במבנה מגורים בעיר המופגזת. שר החוץ של אוקראינה: "שרד את היטלר, נרצח על ידי פוטין"

בווידאו: זלנסקי סופד לתושב חרקוב ששרד מחנות ריכוז ונהרג בהפגזה רוסית/צילום: רויטרס
בוריס רומנצ'נקו. קרן בוכנוולד, אתר רשמי
גויס לצבא האדום לאחר המלחמה. בוריס רומנצ'נקו/אתר רשמי, קרן בוכנוולד

תושב העיר חרקוב בן 96, ששרד כמה מחנות ריכוז נאציים במהלך מלחמת העולם השנייה, נהרג בהפגזה בעיר שבצפון-מזרח אוקראינה - כך מסר אתמול (שני) דובר של קרן הזיכרון של מחנה הריכוז בוכנוולד.
"אנחנו המומים לאשר את מותו האלים של בוריס רומנצ'נקו, שאחייניתו הודיעה לנו ביום שני בבוקר שהוא נהרג ביום שישי האחרון אחרי שפצצה או טיל פגעו במבנה מגורים שבו הוא חי בחרקוב ושדירתו עלתה באש", אמר דובר של הקרן לעיתון ה"גרדיאן".

לפי שירותי החירום, יותר מ-500 בני אדם נהרגו בחרקוב מאז תחילת המלחמה לפני כחודש.
רומנצ'נקו נולד ב-1926 למשפחת חקלאים בכפר סמוך לעיר סומי שבצפון-מזרח אוקראינה ונפל בשבי במהלך הפלישה הנאצית לברית המועצות ב-1941. "המלחמה הפתיעה אותנו לחלוטין, לא יכולתי לברוח", הוא סיפר בריאיון בשנת 2004.

ב-1942, הוא גורש לדורטמונד שבעמק הרוהר בגרמניה, ואולץ לעבוד בכפייה במכרה. אחרי ניסיון בריחה, הוא נתפס כשעמד לעלות על רכב לכיוון מזרח והוא גורש למחנה הריכוז בוכנוולד בינואר 1943. בהמשך הוא הועבר למחנה בפינמונדה באי בים הבלטי, שבו אולץ לעבוד בתכנית הטילים V2, ובהמשך הוא הוחזק במחנות הריכוז מיטלבאו-דורה וברגן-בלזן.

רומצ'נקו אמר שהוא שוחרר מברגן-בלזן על ידי כוחות בעלות הברית הבריטיים והאמריקניים ב-14 באפריל 1945, רגע לפני שהוא וניצולים אחרים היו אמורים למות מאכילת מזון מורעל.

הוא גויס לצבא הסובייטי למשך חמש שנים עם תום המלחמה, ולאחר מכן הוא היה חבר פעיל במוסדות להנצחת השואה ושימש במשך כמה שנים סגן נשיא אוקראינה בוועדה הבינלאומית בקרן הזיכרון של בוכנווולד-דורה.

הוא השתתף בכמה אירועי הנצחה באתר המחנה והוזמן להשתתף באירוע לציון שחרור בוכנוולד בהמשך השנה. ב-2015, הוא הקריא את "שבועת בוכנוולד", הבטחת ניצולים עוד מימי שחרור המחנה, ברוסית. "המטרה שלנו היא לבנות עולם חדש של שלום וחופש", הוא קרא.

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, כינה בטוויטר את מותו של רומצ'נקו "פשע בל יתואר". "שרד את היטלר, נרצח על ידי פוטין", צייץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully