וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב הגיע? נראה שלא: "רצף חריג של גלי קור בחודש מרץ"

עודכן לאחרונה: 21.3.2022 / 19:28

השבוע יעברו אזרחי ישראלי לשעון קיץ, אך העונה החמה מסרבת לבוא ובינתיים גל קור שורר ברחבי המדינה. מומחים למטאורולוגיה מעריכים כי הקור החריג צפוי להימשך ומספקים הצצה לימים אחרים, אף הם בחודש מרץ, עם מראות של שלג

שלג ברחבי הארץ/תמיר אנגל, מיקה שמקה, יואב איתיאל

בסוף השבוע, בלילה שבין חמישי לשישי, בשעה 2:00 לפנות בוקר, נידרש להזיז את המחוגים בשעונים שעה אחת קדימה לשעה 3:00. עוברים לשעון קיץ עד 30 באוקטובר. אבל בחוץ עדיין לא מרגיש כמו קיץ, הקור ממאן לפנות את מקומו לחום המוכר בארץ באביב, וכנראה שמדובר באחד החורפים היותר ארוכים שחווינו בשנים האחרונות.

"גל הקור צפוי להימשך גם בימים הקרובים ועם סיומו נוכל להעריך סופית את מידת חריגותו. כמו כן מסתמן שחודש מרץ כולו צפוי להיות אחד הקרים מתחילת המדידות, אולם לא בהכרח הקר ביותר", אומר לוואלה! ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, "הוא ככל הנראה לא קר כמו מרץ 1953, אולם נוכל לבדוק זאת רק לקראת סיום החודש".

"הזזת השעון זאת אנקדוטה יפה, אבל מלאכותית-מה, וקורה לא פעם שעוברים לשעון קיץ ועדיין קריר ושיורד גשם וגם מהצד השני לא פעם עוברים לשעון חורף בסוף אוקטובר ועדיין חם", אומר ד"ר עמוס פורת, "עדיין לא נכנסנו לאפריל ועד שהוא יתחיל כל העסק יכול להשתנות". הוא מציין כי מאז 11 במרץ שורר גל קור באזורנו עם טמפרטורות נמוכות מהממוצע, ביום ב-7 עד 8 מעלות בהרים ובפנים הארץ וב-5 עד 6 מעלות במישור החוף. בלילה הטמפרטורות נמוכות מהממוצע ב-5 עד 6 מעלות בהרים וב-4 עד 5 מעלות ביתר האזורים.

תחזית מזג האוויר לימים הקרובים

מזג האוויר הלילה (שני) יהיה מעונן חלקית וקר. ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בצפון הארץ ובמרכזה.
מחר צפוי להיות מעונן חלקית עד מעונן, כשבצפון הארץ ובמרכזה עדיין ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל, ויהיה קר מהרגיל לעונה. במהלך הלילה הגשם יתחזק בעיקר לאורך מישור החוף.

ביום רביעי צפוי גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים יחידות בצפון הארץ ובמרכזה, ובחרמון ובפסגות הגבוהות של הרי הצפון צפוי שלג. משעות הצהריים הגשם יחלש במרכז הארץ, ויהיה קר מהרגיל לעונה. במהלך הלילה הגשם ישוב ויתחזק בהדרגה במרכז הארץ.

ביום חמישי בצפון הארץ ובמרכזה ירד גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים יחידות. בצפון הנגב צפוי גשם מקומי, ובחרמון ובפסגות הגבוהות של הרי הצפון יוסיף לרדת שלג. קיים חשש משטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח. יהיה קר מהרגיל לעונה.

ביום שישי צפוי להיות מעונן חלקית עד מעונן. מצפון הארץ ועד צפון הנגב עדיין צפויים גשמים מקומיים, ובחרמון ירד שלג וייתכן גם בצפון הגולן. עד שעות הצהריים קיים חשש קל משטפונות במדבר יהודה וים המלח. הגשמים ייחלשו בהדרגה במהלך היום. תחול עלייה קלה בטמפרטורות אך עדיין יהיה קר מהרגיל.

מידות החום הצפויות להלילה ולמחר: בירושלים מ-3 מעלות הלילה ועד 10 מעלות מחר בצהרים; בתל אביב מ- 9 מעלות הלילה עד 16 מחר; בחיפה 7 הלילה עד 12 מחר; צפת 8-1; קצרין 13-5; טבריה 17-8; נצרת 12-5; עפולה 15-5; בית שאן 17-6; לוד 16-7; אשדוד 16-8; עין גדי 19-13; באר שבע 16-6; מצפה רמון 10-5; אילת 21-9.

חסקה. ראובן קסטרו
"כל העסק יכול להשתנות". מזג אוויר חורפי בחוף/ראובן קסטרו

מהשוואה של העשרת השנייה של חודש מרץ השנה (11 עד 20 בחודש), לממוצעי תקופות דומות בעבר בחודש מרץ במספר תחנות, עולה כי העשרת הנוכחית חריגה - בתחנות שנבדקו (בית דגן, צפת הר כנען, ירושלים ובאר שבע) לא היו פרקי עשרת כה קרים בחודש מרץ כבר שנים רבות: בבית דגן ובצפת הר כנען לא היו פרקים דומים מתחילת המדידות (בבית דגן המדידות החלו ב-1962 ובצפת הר כנען ב-1939). בירושלים, בה קיימות מדידות כבר מ-1867, היו מספר פרקים דומים של עשרת קרה בצורה דומה רק בעבר הרחוק (1886, 1894, 1907, 1910 ו-1928), וגם זאת רק בהתייחס לטמפרטורות המינימום. בבאר שבע היתה עשרת קרה בצורה דומה ב-1948 (העשרת הראשונה של מרץ באותה השנה). המדידות בבאר שבע החלו ב-1921.

גם שלג בחודש מרץ אינו לגמרי בלתי אפשרי בארץ ישראל. כך בתחילת מרץ 1980 ירדו עשרות ס"מ שלג בהרים וב-13-14 באפריל (!) 1977 שלג בעובי עשרות ס"מ הצטבר מגובה של כ- 1,000 מ' בחרמון. ב-1967, שלושה חדשים לפני מלחמת ששת הימים ב-26-27 למרץ נערם שלג על הקרקע בהרים, גם בירושלים שטרם חוברה לה יחדיו. ב-1953 - ב-22-24 שלג נערם בהרים עד עומק של 12 ס"מ, גם בהר כנען בצפת.

שלג בקיבוץ מלכיה, שבהרי הגליל. 15 במרץ 2022. עידן ברנע, החברה להגנת הטבע, אתר רשמי
גם שלג אינו לגמרי בלתי אפשרי. קיבוץ מלכיה, מרץ/אתר רשמי, עידן ברנע, החברה להגנת הטבע

"מה שחריג פה זו המשכיות ורציפות ימי הקור", מסביר ד"ר נועם חלפון מהשירות המטאורולוגי , "בדרך כלל באביב בין לבין יש ימים חמים ואפילו ימי חמסין ואילו הפעם נכנסנו לרצף ארוך מאד של ימים קרים, שבחלקם קרים באופן חריג ומשמעותי מהממוצע, כך שקיבלנו מעל רצף של כשבועיים קרים. היו אירועים קור בעונה הזו בעבר, אבל זה בדרך כלל מגיע כהתקררות מהירה שאחריה התחממות מהירה אבל לא כתחושת חורף מתמשכת כמו השנה.

"יש חילוקי דעות רבים בנוגע למועד תחילת עונות השנה בישראל ואף לשאלת קיומן של ארבע עונות בישראל ואין תשובה חד משמעית לשאלה", מציין ד"ר חלפון, "אם מתייחסים לאביב והקיץ כעונה אחת של ימי יובש או לפחות יובש יחסי, הרי שפסח הנחוג סביב תחילת אפריל בממוצע הוא נקודת פתיחה טובה. אם בכל זאת מנסים לקבוע עונת אביב בפני עצמה תחילתה פחות ברורה", לדברי חלפון, "לפי החלוקה המטאורולוגית לארבעה חלקים שווים עם חודשים מלאים, האביב חל בחודשים מרץ-מאי.

לעומת זאת לפי החלוקה האסטרונומית המקובלת הוא מתחיל ביום השיוויון האביבי שצויין אתמול, ב-20 במרץ והוא מתמשך עד ה-20 ביוני. הוא מוסיף כי עם זאת, "בפרספקטיבה היסטורית רחבה רואים שלא מדובר בחוקיות קבועה וכי אם בוחנים עוד יותר אחורה מגלים תקופות בהן דווקא השליש השלישי של החודש (שיש קונצנזוס מטאורולוגי-אסטרונומי על היותו באביב) הוא זה שהיה הגשום ביותר בחודש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully