וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משר האוצר של אפגניסטן לנהג "אובר" בוושינגטון: "אין לי שום מקום"

20.3.2022 / 14:48

חאליד פאיינדה עזב את ארצו ימים לפני נפילתה בידי טליבאן בקיץ האחרון, וכיום הוא חי מנסיעה לנסיעה בבירת ארה"ב. הוא היה אחראי על תקציב של 6 מיליארד דולר, ועכשיו הוא מרוויח 150 דולר למשמרת. "אני לא שייך לכאן ואני לא שייך לשם. זאת תחושת ריקנות גדולה"

עד לפני פחות משנה, חאליד פאיינדה היה שר האוצר של אפגניסטן, אחראי על תקציב של שישה מיליארד לשיקום המדינה אחרי 20 שנות מלחמה. ואולם, באוגוסט האחרון התהפך עליו, ועל ארצו, הגורל, כשטליבאן כבש במהירות מסחרחרת את המדינה תוך שהוא מנצל את הנסיגה הכאוטית של הכוחות המערביים בהובלת ארצות הברית. בחלוף כחצי שנה, פיינדה מתפרנס כיום כנהג "אובר" בוושינגטון.

"אם אשלים 50 נסיעות ביומיים הבאים, אקבל בונוס של 95 דולר", סיפר פאיינדה לוושינגטון פוסט מאחורי ההגה של מכונית ההונדה אקורד שלו. בלילה ממוצע, הוא מרוויח 150 דולר בכשש שעות, לא כולל הוצאות הנסיעות שלו. הבוס הקודם שלו, נשיא אפגניסטן אשרף גאני, נמלט מקאבול לאיחוד האמירויות הערביות - לפי הדיווחים, עם 169 מיליון דולר במזומן.

השר לשעבר, בן 40, סיפר לאחד מנוסעיו על קשיי ההסתגלות שלו באמריקה. הוא אמנם הוקיר תודה על ההזדמנות שניתנה לו, בהשוואה לאפגנים רבים שנותרו לכודים תחת שלטון טליבאן החדש, אך תיאר כי "כרגע, אין לי שום מקום. אני לא שייך לכאן ואני לא שייך לשם. זאת תחושת ריקנות גדולה".

פאיינדה התמנה לשר האוצר אחרי שאמו מתה מקורונה בבית חולים דל אמצעים בבירה קאבול בסוף 2020. הוא מתחרט על כך עד היום. "ראיתי הרבה כיעור, ונכשלנו", הודה. "הייתי חלק מהכישלון. זה שה כשאתה רואה את האומללות של האנשים וחש אחריות לכך".

הוא לא חסך ביקורת מבני ארצו על המצב הנוכחי. "לא היה לנו את הרצון הקולקטיבי להעביר רפורמות ולהיות רציניים", אמר שר האוצר לשעבר, שגם האשים את ארצות הברית בבגידה במחויבות שלה לדמוקרטיה ולזכויות אדם באפגניסטן, שאליה פלשה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר.

"ייתכן שהיו לה כוונות טובות בהתחלה, אבל כנראה שארצות הברית לא באמת התכוונה לזה", אמר פאיינדה, שהתפטר מתפקידו כשבוע לפני כיבוש קאבול בידי טליבאן. הוא חשש שהנשיא גאני יעצור אותו, והוא חבר לבני משפחתו בארצות הברית.

ביום שבו נפלה הבירה, ללא קרב, כתב פאיינדה לפקיד בבנק העולמי בקאבול: "היו לנו 20 שנים ואת תמיכת כל העולם לבניית מערכת שתעבוד למען העם. כל מה שבנינו היה בית מקלפים שקרס במהירות הזאת. בית מקלפים שנבנה על יסודות של שחיתות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully