וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי קייב קוראים את המגילה גם תחת הפגזות: "שושן הבירה זה פה"

עודכן לאחרונה: 17.3.2022 / 9:30

צבא אוקראינה מאבטח את בית הכנסת בבירה. "לקרוא את המגילה באוקראינה זה סיכון, אך אנו עושים זאת", אמר לוואלה! הרב הראשי של העיר, ששב אליה כשבועיים לאחר שחולץ ממנה. "אמרתי באוקראינית 'לשנה הבאה בירושלים'. מי שיכול, שיזכור את יהודי קייב כשהוא קורא את המגילה"

בווידאו: מצפים לנס כמו בפורים: בקהילות היהודיות באוקראינה חגגו בצל המלחמה/צילום מסך

בקייב, בירת אוקראינה, מנסים לציין היום (חמישי) את חג הפורים ולקיים את המנהגים והמצוות, גם בצל הלחימה ותחת ההפגזות בעיר. רב העיר, יונתן בנימין מרקוביץ', שב בימים האחרונים לעיר, כשבועיים לאחר שחולץ ממנה. כעת, הוא מספר לוואלה! כי חברת אבטחה וכן חיילי צבא אוקראינה מאבטחים את בית הכנסת והמרכז הקהילתי בו הוא מצוי. "הם ישנים איתנו ואוכלים איתנו ואנחנו מרגישים בטוחים איתם ומאד שמחים בחברתם", אמר.

"הרבי מלובביץ' תמיד הזכיר את דברי הבעל שם טוב, שמביא דרשה מהגמרא לפיה כל מי שקרא את המגילה בדיעבד לא יצא ידי חובה. ומפרשים שמי שחושב שהמגילה זה עניין של פעם, זו טעות. היום רואים ששושן הבירה זה פה, זו קייב של היום", אמר הרב. "היום לקרוא את המגילה באוקראינה זה סיכון. אבל גם אנחנו קוראים במגילה, לא בזום, אלא בלייב. אני אמרתי באוקראינית 'לשנה הבאה בירושלים' ומי שיכול שיאמר זאת גם כן. קייב של היום זו שושן הבירה שבמגילה. נקרא את המגילה ברחבי העולם ומי שיכול, שיזכור את יהודי קייב כשהוא קורא את המגילה".

פורים תחת הפגזות: קריאת מגילה בדנייפרו

עוד סיפר הרב על ההחלטה לחזור לעיר. "ממש כמו שאמר הנשיא זלנסקי, אכן יש לנו צורך, והוא לעזור ליהודי קייב", אמר הרב לוואלה!. "מדובר בהכי מסכנים שיכולים להיות. יהודים שלא יכולים לצאת מסיבות שונות, חלקם ילדים, נשים או הורים של גברים בגיל גיוס שלא רצו להשאיר אותם כאן לבד, חלקם זקנים, נכים וחולים".

מרקוביץ', שבעצת שירותי הבטחון האוקראינים הוצא בשיירה מאובטחת מהמדינה דרך רומניה, לביטחונו וביטחון משפחתו, שב לאוקראינה לפני שלושה ימים דרך הונגריה, שוב בסיוע שירותי הבטחון של אוקראינה, במכונית משוריינת. עמו שב בנו יחזקאל בן ה-22. אשתו וילדיו האחרים נותרו בישראל.

עוד בוואלה!

אוקראינה תקבל מל"טים מארה"ב: "עוברים מהגנה להתקפה"

לכתבה המלאה
קריאת מגילת אסתר בדנייפרו, אוקראינה, 16 במרץ 2022. חב"ד, צילום מסך
פורים באוקראינה תחת הפגזות. קריאת מגילה בדנייפרו, אתמול/צילום מסך, חב"ד

"חזרתי על מנת לעשות את הדבר הכי בנאלי: לשמור בחיים את אותם זקנים, נכים, חולים, לתת להם לא רק אוכל אלא להשיג עבורם גם תרופות מצילות חיים, שבמחסור חמור כאן, ולתת תמיכה נפשית", סיפר מרקוביץ' לוואלה!. "ברור שעוזר כשהם רואים שהרב נמצא איתם ביחד. קיבלתי המון טלפונים, ולא רק מיהודים. הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל ואנשים בני כל מיני דתות אומרים 'כל הכבוד הרב'. אבל, כל הכבוד הזה מגיע לא לי אלא למשפחה שלי. לבן שכאן ולאישה והילדים שבארץ".

מבני מגורים שהופגזו בקייב, אוקראינה, 15 במרץ 2022. רויטרס
"שושן הבירה זה פה". מבני מגורים שהופגזו בקייב/רויטרס

עוד ביקש הרב מרקוביץ' למסור כי "אני ממש מבקש עזרה. לא יכול להרים את הפרויקטים שלנו לבד. אני לא איש עסקים. כל שקל למען יהודי קייב זה פשוט הצלת חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully