וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור של ארה"ב

עודכן לאחרונה: 16.3.2022 / 19:44

בתמורה למהלך, איראן תידרש להצהיר על מחויבותה לרגיעה באזור. הוצאת הכוח מהרשימה היא נקודת המחלוקת המרכזית בדרך להסכם גרעין חדש. וושינגטון עדכנה את ישראל כי הרעיון נמצא בבחינה. בירושלים מודאגים מכך שאיראן לא נדרשה להתחייב שלא לתקוף את ישראל ובעלות בריתה

בווידאו: תקיפה בארביל/תיעוד ברשתות חברתיות

ממשל ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית. זאת, בתמורה להצהרה איראנית על מחויבות לרגיעה באזור - כך אמרו לוואלה! שלושה בכירים ישראלים ושני מקורות אמריקנים.

המגעים בין ארצות הברית לאיראן על חזרה להסכם הגרעין משנת 2015 כמעט הסתיימו, אבל איראן דורשת כי הנשיא ג'ו ביידן ביידן יבטל את החלטתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ להכניס את משמרות המהפכה האיראניים לרשימה השחורה של ארגוני הטרור של הממשל. הסוגיה הזו היא נקודת המחלוקת המרכזית שנותרה בדרך להסכם.

משמרות המהפכה הם הגוף הביטחוני החזק ביותר באיראן. הארגון מעורב לא רק בסוגיות ביטחוניות אלא גם במערכת הפוליטית ובכלכלה האיראנית. העובדה שמשמרות המהפכה היו ברשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית מסכנת כל גורם בעולם שנמצא בקשרים עסקיים עם הארגון בענישה מצד הממשל האמריקני.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בטקס בוגרי משמרות המהפכה, 30 ביוני 2018. אתרו הרשמי של חמינאי, אתר רשמי
א נקודת המחלוקת המרכזית שנותרה בדרך להסכם. חמינאי וקצינים בכירים בצבא איראן/אתר רשמי, אתרו הרשמי של חמינאי

הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור היא תפוח אדמה פוליטי לוהט עבור הנשיא ביידן. הרפובליקנים צפויים להתנגד לכך בחריפות ולתקוף את הנשיא על מהלך כזה. במקביל גם כמה סנאטורים וחברי קונגרס דמוקרטים צפויים למתוח ביקורת חריפה על ביידן אם יבצע מהלך כזה.

הוצאת משמרות המהפכה האיראנים מרשימת הטרור של ארצות הברית אינה חלק ישיר מהמו"מ על חזרה להסכם הגרעין. כל החלטה בנושא תתבצע כחלק מהסכם צד בין ארצות הברית לבין איראן, כך אמרו בכירים ישראלים ומקורות אמריקנים שמעורים בנושא.

אחד הרעיונות שנשקלים בימים אלה בתוך הממשל האמריקני הוא שבמקביל להוצאת משמרות המהפכה מהרשימה השחורה ארה"ב תפרסם הודעה לפיה היא שומרת לעצמה את הזכות להחזיר את הארגון לרשימת הטרור אם איראן לא תעמוד בהתחייבות שלה לפעול לשמירה על רגיעה באזור.

בכירים ישראלים אמרו שממשל ביידן עידכן את ממשלת ישראל כי האפשרות של הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור נשקלת. עם זאת בכירים בממשל ביידן אמרו לעמיתיהם הישראלים שהנשיא עדיין לא קיבל החלטה סופית בסוגיה הזו.

איש משמרות המהפכה בטהראן, איראן, 30 בדצמבר 2021. רויטרס
לא חלק ישיר מהמו"מ. איש משמרות המהפכה בטהראן/רויטרס

לדברי הבכירים הישראלים בירושלים מודאגים מאוד ממהלך אמריקני כזה ובמיוחד מהעובדה שארה"ב דורשת מאיראן התחייבות כללית בלבד לרגיעה באזור ולא דורשת ממנה להתחייב שלא לתקוף מטרות אמריקניות או את בעלות בריתה של ארצות הברית באזור כולל ישראל.

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר מייק פנס שביקר בישראל בשבוע שעבר טען בפגישותיו עם ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד כי ביידן מתכנן להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור בתמורה להתחייבות איראנית צרה יותר ולפיה האיראנים לא יתקפו יעדים אמריקנים בלבד, כך אמרו שני בכירים ישראלים שמעורים בנושא. כאשר בכירים בירושלים בדקו את הדברים עם וושינגטון נאמר להם כי ממשל ביידן דן באפשרות כזו אך החליט לפסול אותה ולבקש מאיראן התחייבות רחבה יותר לרגיעה באזור.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון' 11 במרץ 2022. רויטרס
עדיין לא קיבל החלטה סופית בסוגיה הזו. ביידן בבית הלבן/רויטרס

בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר לוואלה! כי זו אינה הפתעה שפנס שהוא מבקר חריף של ממשל ביידן ושל מדיניותו בנושא האיראני מספק תיאור לא מדויק של המו"מ שמנהלת ארצות הברית עם איראן. בצוותו של סגן הנשיא פנס סירבו להתייחס אבל לא הכחישו את התיאור של דבריו בפגישות עם בנט ולפיד.

ספקולציות בלבד

הבכיר במשרד החוץ האמריקני ציין כי לא התקבלה החלטה סופית בכל הנוגע להוצאת משמרות המהפכה האיראנים מרשימת הטרור וכי כל הטענות בעניין הם ספקולציות בלבד. עם זאת הוא אמר כי גם אם הדבר יקרה משמרות המהפכה האיראניים יישארו ברשימת טרור אחרת של ממשלת ארה"ב ועדיין יהיו נתונים לסנקציות רבות.

בכיר אחר בממשל האמריקני אמר כי עדיין אין הסכם ולכן מדובר בספקולציה בלבד. הוא הוסיף: "הפרישה של הנשיא טראמפ וסגן הנשיא פנס מהסכם הגרעין וקמפיין הלחץ המקסימלי על איראן היו כישלון ברור ורק הביאו את איראן להגביר את פעילותה הגרעינית ואת התוקפנות האזורית שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully