וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת נגד כוכבי: הפערים במוכנות למתקפה כימית גדלו במהלך כהונתו

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 12:17

לדברי בכירים ששוחחו עם וואלה!, למרות הפרסומים על תקיפות מצבורי נשק וגז בסוריה - המוכנות לאיום מצד סוריה ולבנון פחתה בעקבות קיצוץ תקציבי והדרכה ירודה. הם הוסיפו כי קיים כשל באיסוף נתונים וניתוח סיכונים בתחום. דובר צה"ל: "מסדירים את הכוחות מול האיום המשתנה"

גורמים במערכת הביטחון ובצה"ל מטיחים בשיחה עם וואלה! ביקורת ישירה על הרמטכ"ל אביב כוכבי. לדבריהם, הפערים במוכנות הצבא לתרחישי שימוש בנשק כימי על ידי הסורים ופעילי חיזבאללה גדלו במהלך כהונתו.

"וושינגטון פוסט" דיווח לפני כמה חודשים כי מטוסי קרב ישראליים תקפו ביוני 2021 מתקני נשק כימי בשלושה יעדים באזור דמשק וחומס והובילו למותם של שבעה חיילים סורים. היעדים כללו מצבור רב של חומר המשמש לייצור סארין. שנה קודם לכן בוצעה תקיפה דומה בסוריה. עם זאת, גורמי הביטחון הצביעו על מספר כשלים שהתרחשו מתחת לאף של המטה הכללי של צה"ל שלא זכו למענה מבצעי משלים בכהונתו של רא"ל כוכבי נוכח התפתחות איום ישיר על עורף מדינת ישראל.

גורמים במערכת הביטחון ובצה"ל טוענים כי גדודי המילואים שהיו אמורים לטפל באירועים של חומרים מסוכנים ונשק כימי וביולוגי התפרקו במטרה לחסוך עשרות אלפי ימי מילואים. כוחות הטיהור שהיו מצוידים במשאיות מיוחדות מסוג "גירית" ו"טיהורית" נגרטו - אך לא נרכשו להן תחליפים.

הרמטכ"ל על האסון באגוז: אירוע חמור שנובע מאי קיום פקודות

07.02.22. דובר צה"ל
"אובדן דרך מקצועי שהתרחב תחת פיקודו". הרמטכ"ל אביב כוכבי/דובר צה"ל

הגורמים, שמצויים בתחום, אמרו שהמערכות שנועדו לסייע במקרים הללו מיושנות מאוד - ואף הוסיפו שקיים אובדן דרך מקצועי ופער ביכולת ניתוח והבנת האירועים ובשל הקיצוץ התקציבי שהתרחב תחת פיקודו של כוכבי. בכך, רוב העבודה בתחום ההתגוננות מפני נשק כימי וביולוגי הפכה פקידותית וברמה ירודה. עוד נטען כי נוכח השינויים שבוצעו במטכ"ל נוצרה חלוקת תחומי אחריות לא ברורה בין הפיקודים המרחביים והחילות - שאינם מבינים בנושא האחריות במצבי חירום ותפקוד באתרים שנפגעו.

כמו כן, יש מחסור בנתונים, בניתוח סיכונים ותכנון תרחישי התגוננות הכוללים תרחישי יירוט טיל נושא חומר לחימה כימי מעל שטח מאוכלס. לטענת קצינים, בשום תרגיל שבו נכחו לא התקבל מידע בתחום ההתגוננות. כשעלו טענות מסוג זה בתחקיר, טוענים קצינים בכירים לשעבר מפיקוד העורף, לא הוצגו תשובות מקצועיות ברורות ואף לא פעלו לשילוב חיך האוויר בתרגילים. עוד הדגישו הקצינים כי כל רגע חשוב על מנת לאמוד את גודל האירוע ודרכי הטיפול. עוד נטען כי אין הסדרה בתורת הלחימה בדגש על העברת אוכלוסייה מאזור פגוע לאזור נקי או מטוהר. אותם קצינים טענו כי במצב שנוצר הוכחד ידע ויכולת להתגוננות אזרחית מפני נשק כימי וביולוגי. הגורמים הוסיפו כי בעבר במהלך הטירונות לימדו הגנה בסיסית מאב"כ, אך בשנים האחרונות זה נעלם ואף חייל אינו מתורגל בנושא. כתוצאה, יש פחות ידע במרחב האזרחי וגם במרחב הצבאי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בצה"ל מתקיים תהליך להסדרת סדר הכוחות הנדרש אל מול האיום המשתנה. פיקוד העורף, כגוף האחראי בצה"ל למתן מענה לאוכלוסייה לאחר אירוע בלתי קונבנציונאלי, מתרגל באופן שוטף תרחישי איום אלו. כיום לפיקוד העורף מספר גדודים, בסדיר ובמילואים המותאמים לאיום הנוכחי. יחידות ומפקדות פקע"ר מבצעות הכשרות ואימונים על פי גאנט סדור וערוכות לתת מענה לאירועי חילוץ, לאירועי ביולוגי-כימי ולסיוע אזרחי על פי צורך. בנוסף לכך, בזרוע היבשה ישנם שני גדודי מילואים אשר תכליתם להתמודד עם איומים מסוג זה בפיקוד הצפון. לגדודים אלו מתוכננים מספר אימונים משמעותיים בשנה הקרובה. כמו כן, מערכת השליטה והבקרה המצויה בידי פקע"ר מותאמת לתחום זה".

עוד נמסר כי האיום הביולוגי-כימי נלמד ומתורגל בגופים הרלוונטיים בצה"ל במסגרת תרגילים, ובהם גם מספר תרגילים מטכ"ליים. "כלל הפערים בתחום זה ידועים ומטופלים. פעולות שימור ידע בנושא והכשרת חיילים ולוחמים בטירונות מתקיימות באופן שוטף. ריענון בנושא מתקיים מעת לעת לכוחות אשר מבצעים תעסוקה מבצעית באזור רמת הגולן. הערכות מצב בנושא מתקיימות באגף המבצעים בכל שנה, וכלל הפקודות בנושא עוברות תיקוף מעת לעת. באשר לנושא ההסברה לאזרחים - נושא זה מתורגל מספר פעמים בשנה. אשר לסוגיית האחריות והסמכות בתחומי האיום הכימי ומוכנות העורף - יובהר כי זו הוסדרה לאחרונה במסגרת עמ"ט הרגולציה וצפוייה להיות מוטמעת במסגרת הוראות הפיקוד העליון".

בהתאם להסדרה זו, נמסר, "פיקוד העורף נושא באחריות ובאחריות אסדרתית להתגוננות האזרחית, למעט בתחומים שבמרחב האחריות של הפיקודים המרחביים. בנוסף, פיקוד העורף נושא באחריות ובאחריות אסדרתית להתגוננות מפני נשק ותחמושת כימיים. זאת למעט במרחב הלחימה שבאחריות זרוע היבשה, המרחב האווירי שבאחריות זרוע האוויר והמרחב הימי שבאחריות חיל הים. כן נושא פיקוד העורף באחריות ובאחריות אסדרתית לשימור הידע בתחום המענה הרפואי לחל"כ בעורף האזרחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully