וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר מ-100 שנה: אותרו שרידי ספינת "אנדיורנס" לחופי אנטארקטיקה

עודכן לאחרונה: 9.3.2022 / 13:28

צוות מחקר הצליח לאתר במצב שימור טוב את הספינה שהוביל החוקר ארנסט שקלטון ושנתקעה בקרח וטבעה ב-1915. אחרי מסע מפרך, שקלטון וכל אנשי הצוות הצליחו לשרוד. "אנחנו המומים מהמזל הטוב שלנו"

בווידאו: שרידי ספינת "אנדיורנס" שטבעה לחופי אנטארקטיקה לפני כ-100 שנה/צילום: רויטרס

שרידיה של ספינת "אנדיורנס", שנמחצה על ידי גוש קרח וטבעה לעומק של כ-3,000 מטר לחופי אנטארקטיקה לפני יותר ממאה שנה, אותרו במצב טוב - כך אמר היום (רביעי) צוות חיפוש.

ספינת המפרשים התלת-תורנית, שבראש המשלחת שלה עמד ארנסט שקלטון, אבדה בנובמבר 1915 כשניסתה ללא הצלחה להיות הראשונה שחוצה את אנטארקטיקה. ניסיונות קודמים לאתר את שרידי ספינת העץ נכשלו בשל התנאים הקשים של ים ודל הקפוא, שבקרקעיתו טבע כלי השיט שאורכו היה כ-44 מטרים. מיקומה נרשם ביומן על ידי רב-החובל פרנק וורסלי.

עם זאת, משימת אנדיורנס22, שאורגנה על ידי קרן המורשת הימית של איי פוקלנד ושעשתה שימוש בכלי הרכב התת-ימי המתקדם "סברטות'", שהיה מצויד במצלמות ובסורקים באיכות גבוהה, הצליחה לאתר את שרידי הספינה. המצלמות הראו את הספינה במצב טוב להפליא, כששמה על התורן היה גלוי בבירור.

"אנחנו המומים מהמזל הטוב שלנו", אמר מנסון באונד, מנהל משימת המחקר. "אלו ללא ספק שרידי הספינה הטובים ביותר שראיתי אי-פעם", אמר על מצב שימורה. המשלחת, שבראשה עמד חקור הקוטב הבריטי ג'ון שירס, פעלה משוברת הקרח הדרום אפריקנית "אגולהאס 2" שגם חקרה את השלכות שינויי האקלים על האזור. שרידי הספינה אותרו במרחק של שישה ק"מ ממיקומה האחרון.

שרידי ספינת אנדיורנס שאותרו לחופי אנטארקטיקה, מרץ 2022. רויטרס
הספינה יצאה מלונדון כדי להקיף את אנטארקטיקה. שרידי "אנדיורנס"/רויטרס
כ-100 שנה אחרי שטבעה: אותרו שרידי ספינת "אנדיורנס" לחופי אנטארקטיקה
9.3.22. רויטרס
(צילום: רויטרס)/רויטרס

על אף שנתקעה בקרח, 28 אנשי הצוות הצליחו לשוב בחיים וסיפור הישרדותם נחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה האנושית. הם חצו את הים הקפוא, אכלו כלבי ים ופינגווינים והפליגו בשלוש סירות הצלה עד לאי הפיל הבלתי-מיושב. משם, שקלטון וכמה מאנשי הצוות חצו כ-1,300 ק"מ בסירת הצלה לדרום ג'ורג'יה, שם הם ביקשו עזרה מתחנה לציד לוויתנים.

בניסיון החילוץ הרביעי, שקלטון הצליח לאסוף את יתר אנשי הצוות מאי הפיל באוגוסט 1916, שנתיים אחרי שהמשלחת הטראנס-אנטארקטית האימפריאלית שלו עזבה את לונדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully