וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמרות המהפכה באיראן הודיעו על שיגור לוויין שני לחלל

עודכן לאחרונה: 8.3.2022 / 12:16

כלי תקשורת במדינה דיווחו כי הלוויין "נור 2" שוגר בהצלחה והגיע לגובה של 500 ק"מ, זאת בזמן ששיחות הגרעין נכנסו לשלב קריטי. רק לפני כמה ימים אחדים נכשל שיגור לוויין אחר, במסגרת תכנית החלל האזרחית של הרפובליקה האסלאמית

משמרות המהפכה של איראן שיגרו לוויין שני לחלל - כך דיווחו היום (שלישי) כלי תקשורת במדינה. לפי סוכנות הידיעות אירנ"א, הלוויין "נור-2" שוגר על גבי הרקטה "קאסד". בסוכנות הידיעות תסנים דווח כי הלוויין שוגר ממרכז החלל שאהרוד והגיע לגובה של 500 ק"מ מכדור הארץ. משמרות המהפכה כבר שיגרו את הלוויין "נור" (אור בפרסית) ב-2020, אז חשפו את תכנית החלל העצמאית שלהם. רק לפני כמה ימים אחדים נכשל שיגור לוויין אחר, במסגרת תכנית החלל האזרחית של הרפובליקה האסלאמית.

אם איראן אכן הצליחה לשים לוויין צבאי שני בחלל, תהיה זו התפתחות משמעותית ביכולותיה שתגביר את החששות מתכנית הטילים והגרעין שלה. ארצות הברית וישראל מעריכות כי הטכנולוגיה המשמשת לשיגור הלוויינים לחלל תוכל לשמש את טהראן גם לטילים ארוכי הטווח שלה, כולל עם ראשי קרב גרעיניים. טהראן מכחישה שתכנית החלל שלה היא כסות לפיתוח תכנית הטילים שלה ושהיא אי-פעם התכוונה לפתח נשק גרעיני.

ההודעה על השיגור הגיעה בזמן ששיחות הגרעין עם המעצמות נמצאות בשלב קריטי ואחרי שראש צוות המשא ומתן של טהראן, עלי באגרי, שב במפתיע אתמול למדינה לצורך התייעצויות. באירנ"א נטען כי חזרתו של באגרי היא "חלק ממסגרת ההתייעצויות השגרתיות בשיחות", אולם ראש צוות המשא ומתן של האיחוד האירופי רמז כי על איראן לקבל החלטות מכריעות.

"אין יותר 'שיחות מומחים' או 'פגישות רשמיות'", צייץ אנריקה מורה, בתגובה להערות של מומחה איראני. "הגיע הזמן, בימים הקרובים, להחלטות פוליטיות לסיום שיחות וינה. כל השאר אלו רעשי רקע".

שיגור הלוויין נור של איראן, 22 באפריל. רויטרס
שיגור הלוויין "נור", 2020/רויטרס

דבריו של מורה מהדהדים את אלו של הדיפלומטים הבריטים והצרפתים בשיחות בווינה, שבהן מנסות המעצמות לגבש הבנות על חזרתה של ארצות הברית להסכם הגרעין אחרי שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018 והטיל מחדש סנקציות על איראן. בתמורה להסרתן, איראן נדרשת להסכים לצמצום משמעותי של תכנית הגרעין שלה ולפיקוח הדוק עליה.

בנוסף לכך, הם הדפו את הניסיונות של איראן לתלות את העיכובים בארצות הברית, שלא מנהלת שיחות ישירות עם איראן אלא עקיפות. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר ביום ראשון כי הוא מאמין ש"אנחנו קרובים" להסכם, אך הוא ציין שיש "כמה סוגיות מאתגרות ביותר" שטרם נפתרו.

עם זאת, התפנית האחרונה הגיעה מכיוונה של רוסיה. ביום שבת הביע שר החוץ שלה סרגיי לברוב דרישה מבלינקן לקבל ערבויות בכתב שמוסקבה תוכל לקיים יחסי סחר תקינים עם איראן למרות הסנקציות שהוטלו עליה בתגובה לפלישתה לאוקראינה.

שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, שוחח אתמול עם לברורב בטלפון. לפי הודעת לשכתו, האיום בסנקציות נידון ביניהם. "אנחנו מתנגדים למלחמה ולהטלת סנקציות, וזה ברור ששיתוף הפעולה בין הרפובליקה האסלאמית של איראן לבין כל מדינה, כולל רוסיה, לא צריך להיות מושפע מהסנקציות", מסר בהצהרה.

הסכם הגרעין הגביל את איראן יכולות העשרת האורניום של איראן, אך היא הפרה את תנאיו מאז שארצות הברית פרשה ממנו. לפי הערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מ-19 בפברואר, איראן צברה 3,200 ק"ג של אורניום מועשר, בעוד שההסכם התיר לה לאגור 300 ק"ג בלבד. בנוסף לכך, חלק מהאורניום מועשר לרמה של 60% - בהשוואה ל-3.67% שאליה היא הוגבלה במסגרת ההסכם. כדי לפתח נשק גרעיני צריך להעשיר אורניום לרמה של 90%, והקפיצה מ-60% לרמה זו היא צעד טכני קצר בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully