וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיהוי, הנעילה והשיגור: כך הפילו החמקנים את המל"טים האיראניים

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 20:40

במרץ 2021 התקבלה בשעת לילה התראה על שני מל"טים איראניים מסוג שאהד 197 שעושים את דרכם מאיראן לעבר ישראל. פחות מחצי שעה אחר כך הפילו טייסי ה-F-35, לראשונה בעולם, את כלי הטיס הרחק מגבולות המדינה. "זוהה כמטוס", הודיע מפקד המבנה, "טיל באוויר, יש הפלה". תיעוד

בווידאו: תיעוד של הפלת שני מל"טים איראנים בידי מטוסי "האדיר"/צילום: דובר צה"ל

בשנה שעברה התקבלה התראה מקהילת המודיעין על כוונות איראניות לשגר לעבר ישראל מל"טים משטחה של הרפובליקה האסלאמית. מערכות הגילוי של צה"ל העלו את רמת הדריכות מול התרחיש. בחודש מרץ 2021 שוגרו בשעת לילה מאיראן שני מל"טים מסוג שהאד 197 לטווח של 3,000 ק"מ במהירות 80-70 קשר. מפעילי המל"טים האיראנים בחרו נתיב עוקף תוך התחשבות באתרי מכ"ם על מנת למנוע גילוי, וכדי להקשות על הגילוי טסו בגובה של 400 מטר.

שני זוגות מטוסי קרב מסוג F-35 (אדיר) מטייסות 116 וטייסת 140, כולל מטוס עיטם בעל יכולות שליטה ובקרה, הוזנקו לעבר המל"טים האיראנים תוך כדי שצוותי האוויר חוצים מרחב אוויר של מדינה זרה אחרת לפחות. הגילוי של המל"ט הראשון היה בשעה 01:44 על ידי מכ"מים, בשעה 02:12 היה גילוי ראשוני של מטוס האדיר, ובשעה 02:17 זוהה כמל"ט אויב, וכשתי דקות לאחר מכן בוצעה הפלה.

יירוט מל"טים ע"י מטוס קרב מסוג "אדיר" במרץ 2021. דובר צה"ל
אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ושני אקדחים. שברי אחד המל"טים/דובר צה"ל
יירוט מל"ט איראני ב-2021 - דובר צה"ל. ShutterStock
יירוט מל"ט איראני ב-2021 - דובר צה"ל/ShutterStock

כך למעשה בוצעה הפלה ראשונה בעולם של מל"ט באמצעות מטוס 35-F. (35 דקות מרגע הזיהוי ועד לרגע ההפלה הרחק מגבול ישראל א.ב). באירוע המקביל זוהה המל"ט האיראני השני בשעה 01:46, בשעה 02:09 בוצע הגילוי על ידי מטוס האדיר, בשעה 02:11 זוהה כמל"ט אויב, ובשעה 02:16 הופל על ידי מטוס 35-F (30 דקות). מאוחר יותר נאספו שברי המל"טים. בצה"ל סרבו לפרט מי אסף את המל"טים ממדינה זרה וכיצד הועברו לישראל. במחקר שבוצע סביב שברי המל"טים אותרו אמצעים טכנולוגיים מתקדמים מאוד (מכלול ניווט, מכלול שליטה ובקרה, ומחשוב מוטס א.ב), אקדחים שהיו מיועדים ככל הנראה או ליו"ש או לרצועת עזה. לפי הערכה בצה"ל, היתה זו פעולת ניסוי של כוח קודס שנועדה לבחון את מערכות הגילוי וההתראה של צה"ל, רמת הדריכות ונתיבי החדירה.

האיראנים ניסו להפעיל במקרה הזה את "שיטת הבידול" במסגרתה היא מוציאה אל הפועל שיגור מל"טים מאיראן ולוקחת אחריות לכאורה באמצעות ארגוני טרור במקומות אחרים כמו תימן או עיראק אך בנוסף לכך שצה"ל הצליח לאסוף את שברי המל"טים ולחקור אותם על ידי המומחים בזירה הטכנולוגית בחטיבת המחקר באמ"ן, הוכח באופן חד משמעית שמדובר במל"טים איראנים וששוגרו מאיראן כדי להבריח אמצעי לחימה.

מטוס ״אדיר״ (F35). דובר צה"ל, אתר רשמי
יירוט ראשון של כלי טיס בידי ה-F-35. מטוס אדיר של חיל האוויר/אתר רשמי, דובר צה"ל

באיראן יש מספר תעשיות ביטחוניות שמייצרות מל"טים על בסיס מל"ט אמריקני חמקני שנפל באיראן בשנת 2011. המל"טים הללו משמשים למשימות איסוף מודיעין, תקיפה, תודעה, והברחות אמצעי לחימה. כוח קודס האיראני מפיץ את המל"טים הללו לארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון.


אירוע הפלת שני המל"טים האיראנים ששוגרו מאיראן לעבר ישראל מצטרף לכמה פעולות הגנה נוספות של חיל האוויר בשנים האחרונות בהן גם בפברואר 2018, אז יורט מל"ט איראני מסוריה על ידי מסוק קרב בעמק בית שאן. באוגוסט 2019 תקף חיל האוויר חוליית רחפנים בשטח סורי ברמת הגולן. בחודש מאי 2021, במהלך מבצע "שומר חומות", הופל מל"ט באמצעות לוחמה אלקטרונית לבריכת דגים בשטח ישראל. אירוע נוסף של החדרת מל"ט למרחב הישראלי בוצע לפני פרסומים זרים לפני כשבועיים וחצי ובצה"ל סרבו להתייחס אליו. היו גורמים במערכת הביטחון שהתנגדו לחשיפת פרטי הפלת המל"טים האיראנים במרץ 21 מחשש לחשיפת שיטות ושיתופי פעולה שהובילו לסיכול הכוונה האיראנית.

יירוט מל"טים ע"י מטוס קרב מסוג "אדיר" במרץ 2021. דובר צה"ל
יירוט מל"טים ע"י מטוס קרב מסוג "אדיר" במרץ 2021/דובר צה"ל

חשוב להדגיש כי לפני כשבועיים נכשל צה"ל בהפלת מל"ט של חיזבאללה שהצליח לחדור למרחב האווירי הישראלי, לגרום להפעלת מערכות האזעקה וריצה של אזרחים למרחבים מוגנים, הקפצה של מטוסי ומסוקי קרב ושיגור מיירטי כיפת ברזל שלא צלחו. מאוחר יותר הבהירו בצה"ל כי מדובר היה בטיסן קטן מאוד שקשה מאוד לזהות בזמן אמת, ומתחקיר עלה כי בוצעו שגיאות טקטיות בתפעול מערכות הנשק ומערכות הגילוי, כמוכן היתה טעות בהפעלת האזעקה לציבור.

בתוך כך, בצה"ל לא התייחסו לפרסומים זרים על אודות תקיפה בסוריה, אך דחו כל טענה לשינוי במערכת שבין המלחמות במרחב הסורי נגד התבססות איראנית והברחות אמצעי לחימה.

על רקע התגברות האיום בצה"ל עיבו בשנה האחרונה את מערכי הגילוי וההתראה מפני חדירות כלי טיס שונים ובמקביל מאמנים את היחידות השונות בחיל האוויר, אמ"ן ואמ"ץ להתמודד עם תרחישים שבמקביל ישוגרו מזירות שונות מספר דו ספרתי של כלי טיס במקביל כדי לחדור לשטח ישראל. בהתאם לכך עדיין קיים חשש שכבר בימים או בשבועות הקרובים יבוצעו ניסיונות לשגר לעבר ישראל מל"טים איראנים מאזורים שונים.

יירוט מל"טים ע"י מטוס קרב מסוג "אדיר" במרץ 2021. דובר צה"ל
יירוט מל"טים ע"י מטוס קרב מסוג "אדיר" במרץ 2021/דובר צה"ל

ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק התייחס לפעילות האיראנים במזרח התיכון ואמר כי "בשנים האחרונות היינו עדים לשימוש של איראן במל"טים למטרות שונות. צה"ל קידם פעילות מבצעית משמעותית למול האיום וכל ניסיון כזה לעבר ישראל נכשל". עוד הוסיף בסיוק כי למול ניסיונות אלו, צה"ל למד וחקר את ניסיונות שיגור המל"טים וגיבש מענה מתאים. "פעם אחר פעם סיכלנו את הניסיונות של איראן להוציא לפועל את מתווה שיגור המל"ט לעבר ישראל, יחד עם זאת צה"ל ימשיך לקדם פעילות מבצעית למניעת
ניסיונות חוזרים", ציין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully