וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמלטו מהמלחמה: משלחת היתומים מאוקראינה נחתה בישראל

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 22:29

חברי הממשלה קיבלו את פניהם של היתומים, שהגיעו לארץ בתום מבצע חילוץ מורכב. המשלחת, הכוללת כמאה ילדים יהודים מהעיר ז'יטומיר באוקראינה, חצתה את הגבול לרומניה - ומשם המשיכה לישראל. מנהלת הפנימייה: "המלחמה התחילה בבת אחת, זכינו לנס"

בווידאו: קבלת פנים לכ-100 יתומים ומאות עולים מאוקראינה/צילום: יותם רונן

משלחת היתומים שנמלטה מאוקראינה נחתה היום (ראשון) בישראל, בסופו של מבצע החילוץ המורכב. המשלחת, הכוללת כמאה ילדים יהודים מהעיר ז'יטומיר באוקראינה, חצתה את הגבול לרומניה, ואחרי שהייה בעיר קלוז', הם המשיכו לישראל. כמה מחברי הממשלה הגיעו למקום כדי לקבל את פניהם.

הילדים נחתו כשהם עייפים מהדרך הארוכה. היו רוצים ללכת לחדרים אבל בינתיים הכינו להם קהלת פנים והפעלות. "חלקם כבר תשעה ימים בדרכים", הזכיר הרב שלמה וילהלם, שליח חב"ד לז'יטומיר, שהגיע עמם. "הפדויים הצליחו להגיע לכאן לציון ברינה". השר יועז הנדל, בעצמו תושב מושב נס הרים שבא עם ילדי המושב להשתתף בקבלת הפנים אמר: "כמה טוב שבאתם הביתה. ישראל היא הבית שלי ומהיום גם הבית שלכם"


הקליטה נעשתה על ידי קק"ל, והיא חלק ממבצע משותף של משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית והקרן לידידות ובסיוע תרומות הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה וקרן היסוד ותורמים וידידים אוהבי ישראל מרחבי העולם. הילדים יקבלו מקק"ל את כל התנאים הטובים לשהותם בארץ, לאחר שיצאו מאוקראינה ומהתופת.

המראת כ-100 יתומים מבית היתומים ״עלומים״ מהעיר ז׳יטומיר באוקראינה לישראל. דוברות אל על, אתר רשמי
משלחת הפליטים נוחתת בארץ, היום/אתר רשמי, דוברות אל על
קליטת כ-100 יתומים מבית היתומים ״עלומים״ מהעיר ז׳יטומיר באוקראינה והגעתם למרכז השדה נס הרים. יואב איתיאל
קליטת היתומים בנס הרים/יואב איתיאל

מלכי בוקיעט מכפר חב"ד, שניהלה את פנימיית בית הילדים בז'יטומיר, תיארה את רגעי הפחד, כשהמלחמה התחילה "בבת אחת", לדבריה. "היו רגעים מאוד קשים, הפציצו קרוב אלינו כי כנראה רצו לפגוע בבסיס צבאי בסביבה", סיפרה. "גם כשכבר הרחקנו את הילדים לאיזור הרי הקרפטים ליד רומניה היה רגע מפחיד מאוד, כשפתאום הייתה אזעקה".

לדבריה של מלכי, הרגעים המפחידים ביותר היו במעבר הגבול מאוקראינה לרומניה. "בדקו אותנו שעה ארוכה ואנחנו היינו הרי עם הרבה ילדים בלי תעודות בכלל, חיכינו במתח רב, הפעלנו המון קשרים אבל עדיין התכוננו גם למצב שאת חלק מהם לא יתנו להוציא", סיפרה. "אמרתי לילדים שכולם יאמרו תהילים, וכך זכינו למעין נס יציאת מצרים ממש".

מענדי, בעת קליטת יתומים מבית היתומים ״עלומים״ מהעיר ז׳יטומיר באוקראינה והגעתם למרכז השדה נס הרים. יואב איתיאל
"היה רעש של מלחמה". מנדי, יתום שעלה לארץ/יואב איתיאל
מלכי בוקיעט, מכפר חב״ד, שניהלה את פנימית בית הילדים בז׳יטומיר. בקליטת כ-100 יתומים מבית היתומים ״עלומים״ מהעיר ז׳יטומיר באוקראינה והגעתם למרכז השדה נס הרים. יואב איתיאל
מלכי מנהלת הפנימייה ו-2 יתומות/יואב איתיאל

"היה רעש של מלחמה, שמענו הפצצות, ואז באו אזעקות", מספר מנדי, אחד הילדים, "אז אנחנו נסענו וטסנו לכאן. לא היה קשה. היה קשה לשבת במטוס הרבה שעות בלי לעשות שום דבר".

ראש הממשלה נפתלי בנט, שקיבל את פניהם של היתומים, כתב כי "התרגשתי לקבל את פניהם ואמרתי להם - אתם בטוחים עכשיו, הגעתם לחוף מבטחים. כשעמדתי לצד גילת בנתב"ג צפיתי בילדים נכנסים בשער. ראיתי בעיניים שלהם את התלאות שעברו".

ראש הממשלה נפתלי בנט מקבל את פניהם של עולים מאוקראינה, נתב"ג, 6 במרץ 2022. הדס פרוש, פול
"ראיתי בעיניים שלהם את התלאות שעברו", ראש הממשלה בנט עם אחד היתומים, היום/פול, הדס פרוש
ליאורה, אמא לארבעה, בקליטת כ-100 יתומים מבית היתומים ״עלומים״ מהעיר ז׳יטומיר באוקראינה והגעתם למרכז השדה נס הרים. שלו שלום, TPS
עליית היתומים ארצה, היום/TPS, שלו שלום

רוני שבתאי, קונסול ישראל ברומניה, אמר לפני כמה ימים לוואלה! כי "מדובר בילדים שחלקם קטנים מאוד שצעדו ברגל 400 מטר בשלג וקור מקפיא של מינוס ‎שבע מעלות. אנחנו יצאנו לקראתם מהצד הרומני וההתרגשות היתה גדולה לראות את הפנים של הילדים. אני אומר את זה לא רק כקונסול שלהם אלא כבן אדם, כאבא. הגדול שם היה אולי בן 12, הקטנים בני שנתיים, חלקם היו בעגלות וערסלים וככה הם הלכו בשלג עד שחברנו".

"זה מחזה שכמובן היה מעורר תחושות אצל כל אדם ובוודאי אצל כל יהודי, תחושות שבאות מעמוק בפנים, מתקופות אחרות במקומות אחרים. אני הייתי שם כרגיל בתפקידי כחייל של המדינה שלנו, וידעתי שאני אעשה הכל כדי להעביר אותם ובבטחה לצד השני. אני לא בן אדם פרטי אלא עובד משרד החוץ, עובד המדינה ואני אומר ביושר שאני גאה להיות חלק מהתהליך הזה. הם עלו לאוטובוס וחלק מהם עשה לנו וי עם האצבעות. חילקנו להם שמיכות, גרביים מחממות ותרמוסים לנסיעה הארוכה משם למקום מבטחים בקלוז' ומשם הם ישובו לארץ", אמר.

אברהם דובדבני, יו"ר הקרן הקיימת לישראל אמר, "אנחנו אוהבים אתכם. הבטחתי לכם כשעליתי אתכם על האוטובוס הראשון שנעשה הכל שיהיה לכם טוב כאן ואני חוזר ואומר זאת גם כאן. עכשיו אדר ואני מוסיף ומבטיח שנעשה הכל שגם יהיה לכם שמח. אני דואג ואנחנו גם הולכים לדאוג עבור האחים שלכם והקהילה ששם שעדיין סובלת ואנחנו יוצאים עכשיו לשם על מנת שלא יחסרו דבר".

דובדבני מסר כי "קק"ל, כארגון יהודי מוביל, אינו יכול לעמוד מהצד נוכח המצב שלו נקלעו יהודי אוקראינה. אנו שמחים לקלוט את הילדים המקסימים שהגיעו מהתופת באוקראינה ונדאג להם בתקופה הקרובה. הילדים וצוות בית היתומים ילונו במרכז שדה נס הרים וקק"ל תקיים עבורם פעילויות שונות כדי שיהנו מהזמן בישראל. בשעה קשה זו, העם היהודי מתאחד ומסייע לכל יהודי שנמצא במצוקה".

  • עוד באותו נושא:
  • אוקראינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully