וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבקשת ארה"ב: ישראל סייעה לשכנע את איחוד האמירויות להצביע בעד גינוי לרוסיה

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 19:36

אחרי שהאמירתים לא תמכו בהחלטה לגנות את רוסיה במועצת הביטחון של האו"ם, חששו האמריקנים כי יעשו זאת גם בעצרת הכללית וביקשו מישראל להצטרף למאמצי השכנוע. אחרי ששר החוץ לפיד פנה לעמיתו האמירתי, באבו דאבי החליטו לבסוף להצביע בעד הגינוי

לבקשת ארצות הברית, פעלה ישראל לשכנע את איחוד האמירויות להצביע בעד החלטת הגינוי לרוסיה בעצרת הכללית של האו"ם, כך אמרו היום (חמישי) לוואלה! בכירים אמריקנים וישראלים. בהצבעה שהתקיימה אמש הצביעו האמירתים בסופו של דבר בעד הגינוי לרוסיה.

ביום שישי האחרון ארה"ב הביאה להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם החלטת גינוי נגד רוסיה, והאמירתים החליטו לא לתמוך בה ונמנעו. הרקע למהלך האמירתי המפתיע היה תסכול ואכזבה רבה של יורש העצר של אבו-דאבי מוחמד בן-זאיד מהתגובה האמריקנית להתקפות הטילים של החות'ים.

אחרי ההתקפות ארה"ב גינתה את החות'ים בחריפות ואף שלחה לאיחוד האמירויות טייסת מטוסי קרב מתקדמים ומשחתת כדי לסייע בהגנה מפני התקפות נוספות. עם זאת, בכירים אמריקנים ואמירתים אמרו שיורש העצר סבר שהתגובה האמריקנית היתה איטית וחש שארה"ב נטשה את איחוד האמירויות ולא העניקה לה סיוע מספיק.

פגישת שר החוץ, יאיר לפיד עם שר החוץ האמריתי, עבדאללה בן-זאיד 29 ביוני 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת שר החוץ, יאיר לפיד עם שר החוץ האמריתי, עבדאללה בן-זאיד 29 ביוני 2021/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

כצעד מחאה חריג סירב בן-זאיד לפגוש את מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב שביקר באבו-דאבי ב-7 בפברואר. שבוע לאחר מכן הסכים בן-זאיד לפגוש את יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, אך ניהל איתו שיחה קשה במהלכה הביע אכזבה ותסכול מההתנהלות האמריקנית.

התסכול של האמירתים כלפי ארה"ב היה אחת הסיבות המרכזיות לכך שביום שישי שעבר, חרף בקשות אמריקניות רבות, הם סירבו להצביע בעד הצעת ההחלטה לגינוי רוסיה במועצת הביטחון של האו"ם. האמריקנים התאכזבו מאוד מהצעד של איחוד האמירויות, שנחשבת לאחת מבנות בריתם המרכזיות במזרח התיכון.

ממשל ביידן חשש כי האמירתים יימנעו גם בהצבעה בעצרת הכללית של האו"ם שהתקיימה כמה ימים מאוחר יותר. כדי לשנות את דעתם של האמירתים החליטו בוושינגטון לבקש עזרה מישראל. בכירים בממשל ביידן פנו למשרד החוץ בירושלים וביקשו שישראל תצטרף למאמצי השכנוע של האמירתים להצביע בעד הגינוי לרוסיה בעצרת הכללית של האו"ם.

מועצת הביטחון של האו"ם מצביעה על החלטה לגנות את הפלישה הרוסית לאוקראינה, 26 בפברואר 2022. AP
מועצת הביטחון של האו"ם/AP

גורם ישראלי בכיר אמר ששר החוץ יאיר לפיד פנה לעמיתו האמירתי שייח' עבדאללה בן-זאיד והעביר לו מסר לפיו ישראל סבורה שזה יהיה הדבר הנכון מצד איחוד האמירויות להצביע בעד החלטת הגינוי לרוסיה בעצרת הכללית של האו"ם. מסר זהה הועבר לאמירתים בכמה ערוצים נוספים.

לאחר ההצבעה, במהלכה האמירתים הצביעו בעד ההחלטה, הודה שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס לישראל בהודעה שפרסם בלי לציין את איחוד האמירויות בשמה. "תודה ענקית לישראל על כך שהיא סייעה לגייס מדינות נוספות לעמוד לצד אוקראינה בהצבעה ההיסטורית היום", כתב השגריר האמריקני בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully