וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיצומו של משבר בינלאומי, במשרד החוץ עסוקים בפוליטיקה קטנונית

עודכן לאחרונה: 1.3.2022 / 20:16

שגריר ישראל באו"ם ארדן לא ינאם בפני העצרת הכללית באחד הדיונים החשובים בשנים האחרונות. הסיבה הרשמית: "רגישות מדינית מול רוסיה". אלא שהסיבה האמיתית קשורה ליחסים הרעועים בין לפיד לבינו. החלטת שר החוץ תמוהה, שגויה ומדיפה חוסר ענייניות

בווידאו: לפיד מגנה את ההתקפה הרוסית על אוקראינה/צילום: לע"מ

ביום שישי התקיימו דיונים קדחתניים במשרד החוץ בשאלה האם להביע תמיכה בהחלטת הגינוי לרוסיה שארה"ב קידמה במועצת הביטחון של האו"ם. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן וסגניתו נעה פורמן המליצו למטה משרד החוץ שישראל תוסיף את חתימתה להחלטה, על אף שאינה חברה במועצת הביטחון.

הנימוקים של ארדן ופורמן היו גם מוסריים - להיות בצד הנכון של ההיסטוריה, אבל גם נימוקים מדיניים - לעמוד לצד ארה"ב. גורם בכיר בירושלים ציין כי בימים שלפני ההצבעה פנתה שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד לארדן והדגישה בפניו כי לנשיא ביידן חשוב שישראל תביע תמיכה בהחלטת הגינוי נגד רוסיה. גם בכירים אחרים בממשל האמריקני העבירו מסרים דומים, גם אם בסגנון מעט מתון יותר.

כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בנושא הפלישה הרוסית לאוקריאנה. מנהטן, ניו יורק, ארה"ב 1 במרץ 2022. רויטרס
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם, היום/רויטרס

ביום שישי בלילה, שעה קלה לפני ההצבעה, החליטו שר החוץ יאיר לפיד ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז לדחות את ההמלצה של ארדן ופורמן. ישראל לא חתמה על ההחלטה ולא הביעה בה תמיכה, זאת בניגוד ליותר מ-80 מדינות שכן עשו זאת. שעה קלה לאחר מכן שגרירת ארה"ב באו"ם, שהיא גם חברה בקבינט של ביידן, הביעה מחאה בפני ארדן על העמדה הישראלית תוך שהיא מזכירה את שמו של הנשיא.

במשרד החוץ ניסו בימים האחרונים להמעיט מחשיבות המסר שהגיע מהשגרירה האמריקנית באו"ם ולרמוז שהיא ייצגה עמדה קיצונית יותר מתוקף תפקידה, בעוד שלבית הלבן, לטענתם, האירוע הזה לא היה כל כך קריטי. עם זאת, לקראת ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם על אותה החלטת גינוי - החליטו לשנות כיוון ולהצביע בעד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראיון שר החוץ יאיר לפיד באולפן וואל ה2 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
התנהלות שגויה. לפיד/ראובן קסטרו

גורם ישראלי בכיר בירושלים אמר כי הפעם גם הוחלט להקשיב להמלצתו של ארדן ולהצטרף כ"שושבינים" להצעת ההחלטה שתובא להצבעה. אלא שכאן החלה הפוליטיקה. היום לקראת מועד הנאום של ישראל החליט לפיד שמי שיעלה לבימת עצרת האו"ם כדי לנאום מטעמה של מדינת ישראל לא יהיה ארדן - אלא סגניתו פורמן.

בכירים במשרד החוץ אף סיפקו לכך נימוק מדיני ולפיו הדבר נובע מרגישות מול רוסיה. לטענתם, אם סגנית השגריר, דיפלומטית בדרג נמוך יותר, תקריא את הנאום הלקוני שאורכו פחות משתי דקות ולא השגריר ארדן הדבר "יאזן" את העובדה שישראל תצביע בעד גינוי רוסיה.

גלעד ארדן מעיד בועדת החקירה של בריחת האסירים מכלא גלבוע. שלו שלום, TPS
יחסים רעועים עם לפיד. ארדן/TPS, שלו שלום

נימוק מוזר, כיוון שמבחינת הדרג הדיפלומטי גם פורמן מוגדרת כשגרירה, אך גם אם נניח שהנימוק הזה אמיתי, זוהי אינה הסיבה המרכזית. הסיבה ששגריר ישראל באו"ם לא ינאם היום בפני העצרת הכללית באחד הדיונים החשובים של השנים האחרונות היא פוליטיקה פנימית ישראלית וקשורה ליחסים הרעועים בין לפיד לבין ארדן. לפיד, כך אומרים גורמים במשרד החוץ, לא סומך על ארדן וחושש שהוא לא יישאר צמוד לנוסח הנאום ששלחו לו מירושלים.

התנהלות לפיד בסוגיה תמוהה ביותר ושגויה. הפלישה הרוסית לאוקראינה היא המשבר הבינלאומי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. להתפתחויות בו יש השלכות גם על ביטחונה ומעמדה של מדינת ישראל. במצב כזה אין מקום למאבקים פוליטיים קטנוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully