וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מזל שנשאר לנו דלק לברוח": הישראלים שנמלטו מהקרבות ונתקעו בגבול פולין

עודכן לאחרונה: 25.2.2022 / 8:58

דני ופולינה קריקונץ מאשדוד ויעקב וטליה לב מאשקלון נתקעו במעבר הגבול לפולין, ממנו, כמו אלפים אחרים, ייחלו להימלט מהמלחמה ששוטפת את מזרח אירופה. מן הלילה הקר חילצו אותם נציגי משרד החוץ, שנכנסו מפולין ואספו אותם באוטובוס מיוחד למקום מבטחים

בווידאו: שני זוגות ישראלים, שתקועים במעבר הגבול היבשתי בין אוקראינה לפולין/באדיבות המצולמים

דני ופולינה קריקונץ מאשדוד ויעקב וטליה לב מאשקלון הם שני זוגות ישראלים בשנות השלושים לחייהם, שנתקעו הלילה עם עוד אלפי אנשים במעבר הגבול שייני-מדיקה שבאוקראינה, בניסיון לחצות את הגבול לפולין ומשם לשוב לישראל. הם נחתו באוקראינה בסך הכל לפני שבוע, וכרבים אחרים לא האמינו שרוסיה אכן תפתח במערכה והם ייקלעו למלחמה, למרות שישראל ומדינות רבות אחרות כבר קראו לצאת מהמדינה, טרם הפלישה הרוסית.

כשהגיעו למעבר הגבול הנכסף, לשם הודיע משרד החוץ להגיע, מצאו שם עוד אלפים שצובאים עליו. מן הלילה הקר חילצו אותם נציגים ממשרד החוץ, שנכנסו מפולין ואספו אותם באוטובוס מיוחד. בסך הכל נאספו אליו אנשי משרד החוץ, כחמישים ישראלים שנשלפו מתוך ההמון המנסה לחצות - וביניהם אחד עם ספר תורה שחילץ. הם נאלצו באוטובוס להמתין עד שיתאפשר לעבור למדינה השכנה עם הבוקר.

דני ופולינה קריקונץ מאשדוד, יעקב וטליה לב מאשקלון. באדיבות המצולמים
"החברים לחוצים, אנחנו קצת פחות". הזוגות הישראלים/באדיבות המצולמים

לאוקראינה הם הגיעו לצורך העסק שלהם לצילומי שמלות כלה. היום היו אמורים לעלות על טיסה הביתה, אלא שלפנות בוקר, ביום הולדתה של טליה, נסגרו שמי אוקראינה לטיסות אזרחיות והם קיבלו הודעה מחברת התעופה שהטיסה שלהם התבטלה.

הם עשו כבר צ'ק אאוט במלון בו בעיר לבוב, בה שהו לאחר שהגיעו לפני שבוע להפקת אופנה של שמלות כלה, ולא חשבו שייקלעו למלחמה. הם אמרו שלמרות שעשו ביטוח חילוץ מהארץ - החברה מסרה להם שיש סעיף החרגה, לפיו לא מחלצים אם נשקפת סכנה לצוות החילוץ - וזה המצב כעת ("אז מה הקטע?", תהו).

"הרבה מתחילים להגיע לכאן מקייב ואודסה, גם מקומיים כמובן", דיווחו, "פקקים ענקיים ביציאה מהערים. לחץ במעברי הגבול. אנחנו עוזבים. יש הרגשה שכולם בתנועה לאיפשהו. גם כשמסתכלים ברחוב, אנשים בעיקר רצים".

מעבר הגבול היבשתי שייני-מדיקה בין אוקראינה לפולין. מערכת וואלה!, אתר רשמי
מעבר הגבול בין אוקראינה לפולין, אתמול/אתר רשמי, מערכת וואלה!

העיר מצוייה רק 60 קילומטרים מהגבול עם פולין ובדרך כלל מדובר בשעה נסיעה לכל היותר, אבל הדרכים הראשיות היו פקוקות ומסוכנות. "חברים עם רכב שטח אספו אותנו מהמלון ונעשה את המסלול ליעד בדרכים צדדיות. הם מקומיים ומכירים את הדרך", סיפר דני. "עכשיו אף אחד לא יודע בדיוק מה המצב וכמה זמן ייקח להגיע לגבול וכמה זמן ייקח לחצות. החברים לחוצים, אנחנו קצת פחות".

בסופו של דבר לקח להם יותר משש שעות לעשות את הדרך, כולל כשעה בתור בתחנת דלק מקומית, שם גילו כי כבר לא מקבלים כרטיסי אשראי ודורשים תשלום במזומן, ובכלל מגבילים את התדלוק ל-20 ליטרים בלבד לכל מכונית. "מזל שנשאר דלק. גם זה לא מובן מאליו", אמר דני. "אנשי משרד החוץ הישראלי עשו עבודה מדהימה", סיכם דני בצד הפולני את האפיזודה שהיתה עלולה להסתיים לגמרי אחרת. "חברים שלנו שהגיעו איתנו עם דרכונים אמריקאים עדיין עומדים במעבר הגבול כבר יותר מ-14 שעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully