וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע ה"אמת" של טראמפ

איתי צמיר

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 13:53

נשיא ארה"ב לשעבר בחר בשם הקליט והמתעתע Truth לרשת החברתית שהשיק לאחר שהוחרם בידי רשתות המיינסטרים. אבל טראמפ ממש לא מתכוון לעצור ב-Truth, המטרה ברורה גם במקרה הזה: קודם לתקוע יתד במדיה החברתית, אח"כ בשאר המדיה. שאפתני או מגלומני? תוך כמה חודשים נגלה

אין מתאים מהאיש שהביא לחיינו את ה-Fake news, להשיק רשת חברתית חדשה בשם Truth.
עובדה: 3 האותיות הראשונות בשמה של הרשת החדשה הן גם שלושת האותיות הראשונות של Trump (אפילו הפונט מזכיר את זה של קמפיין הבחירות שלו).

ואכן, כדי להבין מה הסיפור עם הצעצוע החדש של טראמפ, צריך להתעכב עוד רגע על השם, שמהדהד לא רק את מייסדה, אלא גם את הנמסיס המושבעת - Twitter. החשבון הפתוח עם טוויטר (בגלל סגירת החשבון של טראמפ) לא מנע ממנו לבחור להשיק את Truth דווקא שם, לקרוא לפוסטים ברשת בשם "Truth" ולשיתוף של פוסט - "Re-Truth". כל דמיון לטוויטר מקרי בהחלט.

העיתוי להשקת הרשת - 21.2.22 (לא עדיף היה כבר לחכות עוד יום ולהשיק בתאריך יותר אסתטי?) לא מקרי: יום הנשיאים. המטרה של טראמפ בהשקת הרשת ברורה כשמש - לחזור להיות נשיא. אבל טראמפ, כמו טראמפ, לא יתנגד גם להרוויח כמה גרושים על הדרך ומקסימום אם כל זה לא יצלח, לפחות יוכל להתנחם בנקמה קרה בטוויטר.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בקונרו, טקסס, 29 בינואר 2022. רויטרס
כל דמיון לטוויטר מקרי בהחלט. טראמפ/רויטרס

על אף תאריך ההשקה הסמלי, הרעיון לרשת חברתית משלו נזרע הרבה קודם לכן - קצת אחרי היום שכלל הנשיאים היו מעדיפים לשכוח - יום המהומות בקפיטול, בעקבותיהם הוקפאו חשבונות הטוויטר והפייסבוק של הנשיא היוצא. טראמפ, שנישא על כנפי קמפיין אגרסיבי ויעיל ברשתות לנשיאות ארה"ב ב-2016, ספג מכה לא קלה בכלל בכנף - והתרסק. מי שלמד להסתדר היטב גם ללא תמיכת המדיה הקלאסית, התקשה לשרוד כשגם המדיה החברתית הפנתה לו כתף. If you can't join them, beat them הוא אמר לעצמו, והרעיון השאפתני יצא לדרך.

שאפתני או מגלומני? תוך כמה חודשים בוודאי נגלה. מה שכבר ברור הוא שאם יש מישהו שיכול להקים רשת חברתית משמעותית שתשרת את מטרותיו ותהווה צינור תקשורת ישיר ויעיל לקהל שלו - זה דונלד טראמפ. טראמפ נהנה מכמה יתרונות שיש למעט מאד יזמים שחולמים על רשת משלהם: קהילה עצומה ותוססת שהולכת בעקבותיו באש ובמים (בעיקר באש), צורך קיים בקונטרה "ימנית" דומיננטית לרשתות החברתיות הנתפסות ע"י טראמפ ותומכיו כ"שמאלניות" ומשתיקות את קולם ואגב כך גם את חופש הביטוי (הימין האמריקאי מעולם לא היה קנאי לחופש הביטוי כפי שהוא קנאי לו בימים אלה), וכמובן שגם קצת כסף אף פעם לא הזיק. מבחינת טראמפ, מספיק שיצליח להכניס ל- Truth מאסה קריטית של תומכים כדי שהמהלך יחשב להצלחה. הישג כזה יבטיח לטראמפ יכולת לתקשר ולהניע את הקהל שלו לכל פעולה מבלי שאף אחד יכניס רעשים או יוריד את השאלטר.

כרגע הרשת ניתנת לשימוש רק באמצעות הורדת אפליקציה בחנות האפליקציות של אפל. 'ניתנת לשימוש' זה אולי קצת מרחיק לכת: גם לאחר הורדת האפליקציה יש תור לכניסה לרשת, וגם מי שצולח אותו מדווח על בעיות בהתחברות. כל זה לא מנע מהאפליקציה לזנק תוך יממה לשלישייה הפותחת של האפליקציות הכי פופולאריות בחנות, עם 170 אלף הורדות. הבחירה לפתח כרגע אפליקציה למשתמשי אייפון בלבד לא נובעת רק מהיותם של רוב מוחלט של האמריקאים אייפוניסטים מושבעים, אלא גם מהיחסים הצוננים, בלשון המעטה, של טראמפ עם גוגל, בעלת חנות האפליקציות של אנדרואיד, עוד מאז שלהי הקמפיין לנשיאות. אחד המשפטים השגורים בפיו של טראמפ כשעוד היה כוכב טלוויזיה בסדרה המיתולוגית 'המתמחה' היה : It's not personal, it's just business. אלא, שבחיים האמיתיים אצל טראמפ זה עובד בדיוק הפוך.

הרשת החברתית truth. רויטרס
הרשת החברתית truth/רויטרס

בתיאור האפליקציה כפי שהוא מופיע בחנות, מתוארת Truth כאוהל ענק בו מתקיימת חתונה של החבר הכי טוב שלך, אליה מגיעים מגוון אנשים שונים זה מזה המצליחים לנהל ביניהם שיח בו כל אחד מביע את דעתו בצורה חופשית. לא ברור לאילו חתונות טראמפ נוהג ללכת, אבל בחתונות שאנחנו מכירים אף דעה לא יכולה להישמע פרט לזו של הדי-ג'יי. ימים יגידו אם ב-Truth המצב יהיה שונה.

אבל טראמפ ממש לא מתכוון לעצור ב-Truth. חברת המדיה הטכנולוגית שהקים לצורך העניין מתכננת גם השקה של שירות סטרימינג, רשת פודקאסטים ועוד היד נטויה. המטרה ברורה גם במקרה הזה: קודם לתקוע יתד במדיה החברתית, אח"כ בשאר המדיה. עם כאלה תוכניות, קצת מפתיע שבראש החברה בחר טראמפ לשים מנכ"ל עם ניסיון עשיר כחבר קונגרס וכ…חוואי. עם כל הכבוד לתוכניות של טראמפ, לא בטוח ששנתם של חברי הנהלת נטפליקס תנדוד בלילות הקרובים.

אז האם Truth תגשים את מטרתה ברגע האמת ותסייע לטראמפ לעשות את כל הדרך חזרה לנשיאות ארה"ב בעוד שנתיים? מוקדם מאד לקבוע.

דבר אחד בטוח: Fake או True, כל עוד טראמפ בסיפור, משעמם זה לא הולך להיות.

איתי צמיר הוא אסטרטג דיגיטל, יועץ לחברות ומרצה במרכז האקדמי רופין ובקריה האקדמית אונו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully