וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיור אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה; השר כהנא: "עושים היסטוריה"

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 17:06

הוועדה אישרה את החוק, שנועד לאפשר לרבני ערים לגייר ועורר התנגדות חריפה בעולם החרדי. לפי החוק, גיורים פרטיים, לרבות של רפורמים וקונסרבטיבים, יוכרו לצורך חוק השבות. שר הדתות: "צעד לשמירת הזהות היהודית של המדינה". הרבנים הראשיים: "קרע בעם, לא נכיר בגיורים"

בווידאו: השר מתן כהנא קורא לרבנות הראשית לשתף פעולה עם חקיקת חוק הגיור/מערכת וואלה!

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה לפני זמן קצר (ראשון) את חוק הגיור הממשלתי שנועד לאפשר לרבני ערים לגייר. החוק, שעורר התנגדות חריפה בעולם הדתי והחרדי, קובע כי מערך הגיור הקיים יקבל לראשונה הכרה בחוק והוא יפעל על פי "דין תורה", כך שגם רבני ערים יוכלו להקים הרכבי בית דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי תחת מערכת אחת של כללי דיון, פיקוח, בקרה ותעודות אחידות לכולם. החוק גם נותן חותמת לפסקת בג"ץ, שכן לפי החוק, גיורים פריטים, לרבות של רפורמים וקונסרבטיבים, יוכרו לצורך חוק השבות.

בנוסף, קובע החוק כי יוקם באגף הגיור מחוז "רבני ערים" שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים, וכן תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין ותחייב את כלל בתי הדין לגיור. חוק הגיור אף קובע כי לרב הראשי, לוועדת ההיגוי ולמועצת הרבנות הראשית סמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר במקרה של הפרת כללי הדיון.

השר לשירותי דת מתן כהנא מסר בתגובה: "עושים היסטוריה. אני מודה לעמיתי בקואליציה, לרבנים ולשותפים איתם כתבנו את החוק ולציבור הרחב שתומך בנו. יחד עשינו עוד צעד לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל: חוק גיור ממלכתי, על פי ההלכה, בחסות הרבנות. מתקדמים להמשך חקיקה בכנסת

אישור ועדת שרים לענייני חקיקה ספג ביקורת מהמפלגות החרדיות. ח"כ פרוש מיהדות התורה אמר כי "קביעת חוק, אם זה על פי ההלכה, יכול להיעשות רק ע"י רבנים מוסמכים. ועל אחת כמה, חוק חדש של גיור. לצערנו ולבושתנו, קולות הצהלה על החוק, נשמעות ממקהלת הרפורמים והליברלים, ולכן החרדים לדבר ה' אינם שותפים לזה".

הרבנות הראשית, ירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90
גם רבני ערים יוכלו לגייר. הרבנות הראשית בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

ח"כ אבי מעוז מהציונות הדתית מסר כי "השר כהנא ממשיך בניסיונותיו להרוס את הרבנות הראשית ואת הגיור הממלכתי. הניסיון להסתתר מאחורי הטענה כי כל המהלכים נועדו בשביל לחזק את הרבנות הראשית לא יצליח. כהנא לוקח את המפתחות של הרבנות הראשית, ונותן אותם לחבריו הרפורמים. רוב מניין ובניין של רבני ישראל מתנגדים למהלכים של כהנא, אך אותו, ברוב חוצפתו, זה לא מעניין. השר כהנא הורס במו ידיו את הגיור הממלכתי שהקים הרב דרוקמן. כשנהיה בממשלה נתקן את כל מה שהממשלה הרסה".

לפני הדיון, כתבו הרבנים הראשיים לוועדה כי "קבלת החלטה בנושא רגיש וחשוב זה מתוך התעלמות מעמדתם של הרבנים הראשיים ושל דייני ישראל וכן של כל גדולי התורה, היא קרע בעם ויביא בהכרח להקמת קהילות נפרדות בישראל".

הרבנים הבהירו כי לא יכירו בגיורים שייעשו בניגוד לדעתם: "הניסיונות שלנו למנוע את ההליך המסוכן הזה עלו עד כה בתוהו, יוזמי החוק התעלמו באופן מוחלט מעמדת הרבנות הראשית למרות שהיא הוצגה בפניהם והם שינו רק כמה שינויים קוסמטיים, לא מהותיים. אנו קוראים לכם לעצור את ההליך ולהקים גוף משותף שיציע הצעת חוק שיענה על המצוקות מתוך שמירה על אחדות העם ולא לגרום להפרדה ולקרע בעם שאחריתו מי ישורנו".

תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן ומכון טריגובוף מסר בתגובה: "יש לברך את ועדת השרים לחקיקה על אישור חוק הגיור, שיש בו בכדי לאפשר לרבבות זכאי חוק השבות לבוא בשערי העם היהודי. עם זאת, כדי שהחוק יממש את מטרותיו להרחיב את שערי הכניסה לעם היהודי, יש לאפשר לרבני יישובים לעמוד בראש הרכבים ולחזק את עצמאותם של הרבנים המקומיים בהקמת בתי הדין לגיור. על ממשלת ישראל, חברות וחברי הכנסת לקדם את החוק תוך הידברות עם כלל חלק העם היהודי, בישראל ובתפוצות"

בתנועת נאמני תורה ועבודה בירכו על העברת הצעת חוק הגיור בוועדת השרים לחקיקה: "החוק עשוי להביא בשורה חשובה עבור אלפי אזרחים שאינם יהודים על פי ההלכה, ולקרב אליהם את עולם הגיור. אנו מקווים כי ההצעה הסופית תיתן סמכות מקסימלית להרכבים המקומיים לגייר בדרך שתביא לחיזוק דמותה היהודית והדמוקרטית של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully