וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חליתם בקורונה והתחסנתם? הסיכוי שתדבקו פעם נוספת נמוך מאוד

17.2.2022 / 0:00

מחקר חדש שבדק את יעילות החיסונים מול הדבקה חוזרת בקרב מחלימים מצא כי חיסון שניתן לבני 64-16 מפחית ב-82% את האפשרות להידבק בשנית. עוד עולה מהמחקר כי לא נמצא יתרון למתן שני חיסונים למחלימים, על פני מתן חיסון אחד. "מדובר במידע משמעותי"

בווידאו: בנט מעדכן בבית החולים שיבא על תוצאות המחקר בחיסון הרביעי/מערכת וואלה!

חיסון שניתן למחלימים מקורונה בגילאי 64-16 נמצא כמפחית ב-82% את האפשרות להדבקה חוזרת בנגיף - כך עולה ממחקר חדש שבדק את יעילות החיסונים מול הדבקה חוזרת בקבוצת המחלימים. עוד נמצא כי בקרב אנשים בני 65 ומעלה שהחלימו והתחסנו לראשונה, החיסון מפחית ב-60% את האפשרות להדבקה חוזרת.

הסיכון להידבקות בנגיף הקורונה פוחת משמעותית בקרב מחלימים מקורונה, אך עד כה לא היה ידוע עדיין כמה זמן הגנה זו שורדת. בעקבות זאת, הומלץ על ידי משרד הבריאות למחלימים מקורונה שטרם חוסנו - להתחסן במנה אחת שלושה חודשים לאחר החלמתם.

המחקר של קופת חולים כללית שמתפרסם הלילה בכתב העת הרפואי המוביל New England Journal of Medicine, עקב אחר כלל מטופלי כללית בגילי 16 ומעלה שהחלימו מקורונה וחלפו לפחות שלושה חודשים ממועד החלמתם. המחקר השווה את שיעורי ההדבקה החוזרת בקורונה באוכלוסייה שקיבלה מנת חיסון אחת או יותר לאחר ההחלמה, מול שיעורי ההדבקה החוזרת בקרב מחלימים שלא התחסנו כלל.

אישה בהריון עוברת חיסון לנגיף הקורונה 23 באוגוסט 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
עד כה לא היה ידוע כמה זמן ההגנה נמשכת. מבצע החיסונים נגד קורונה/פלאש 90, מרים אלסטר
ילד בן 7 מקבל חיסון של חברת פייזר בבית החולים שיבא תל השומר 22 בנובמבר 2021. AP
ילד בן 7 מקבל חיסון של חברת פייזר בבית החולים שיבא/AP

המעקב בוצע בין 1 במרץ 2021 - המועד שבו משרד הבריאות אישר מתן חיסון למחלימים מקורונה ועד ל-26 לנובמבר 2021 - לקראת סוף גל הדלתא בישראל. החוקרים סקרו נתונים של 149,032 מטופלים בקופה שהחלימו ממחלת הקורונה.

עוד עולה מהמחקר כי לא נמצא יתרון למתן שני חיסונים למחלימים על פני מתן חיסון אחד. ממצא זה תומך בהנחיות משרד הבריאות בישראל להסתפק בחיסון אחד למחלימים. בנוסף, המחקר לא מציין האם ישנה השפעה על טווח הזמן מההחלמה לקבלת החיסון וההדבקה החוזרת.

ראש אגף רפואה בקהילה של קופת חולים כללית, ד"ר דורון נצר, הדגיש את החשיבות של תוצאות המחקר. "עוד טרם פרוץ גל ההדבקה הרביעי מזן הדלתא הנחו רשויות הבריאות בארץ ובעולם לחסן גם חולים אשר החלימו מקורונה", אמר. "הנחיה זו ניתנה כי היות ולאחר ההחלמה מקורונה נוצרים בגוף נוגדנים, אך בשל היעדר מידע מבוסס ראיות למשך זמן של הגנה זו - הומלץ על מתן חיסון גם למחלימים. זהו המחקר המשמעותי הראשון המלמד שגם מחלימים מקורונה מפיקים תועלת מחיסון זה", אמר נצר.

מתחם החיסונים של ככלית בבית הצנחן, רמת גן 3 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"ההמלצה המוקדמת לחסן מחלימים סייעה בריסון גל הדלתא". מבצע חיסוני הקורונה/ראובן קסטרו

"תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי מתן חיסון קורונה למחלימים קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון להדבקה חוזרת", הוסיף. "ברור מעל לכל ספק כי המלצת משרד הבריאות כבר בחודש מרץ 2021 לחסן מחלימים הועילה מאוד בריסון גל הדלתא על כל המשמעויות הנובעות מכך. אנו משערים כי התועלת הפחותה שנצפתה בקרב בני 65 ומעלה נבעה מכך שהמחלימים מקורונה בגילים אלה נטו להקפיד הרבה יותר על כללי הריחוק החברתי ועטית מסיכות מאשר באוכלוסייה הצעירה. לכן באופן יחסי תוספת ההגנה מהחיסון היא פחותה, אך עדיין משמעותית ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully