וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן 50 הורשע ברצח אמו באכזריות; המשפחה התחננה שיאושפז יומיים לפני כן - ולא קיבלה מענה

עודכן לאחרונה: 16.2.2022 / 15:27

השופטים קבעו כי נור מחאמיד הוציא לפועל לפני שנתיים "מעשי אלימות בל יתוארו" כלפי אמו, ממניע לא ידוע. אחרי שהתברר כי למרות הפצרות המשפחה ב-"שער מנשה" יומיים לפני הרצח, נקבע לו תור רק לחודש לאחר מכן - השופטים דורשים משר הבריאות תשובות: "יש להפיק לקחים"

בווידאו: נור מחאמיד הורשע ברצח בנסיבות מחמירות של אמו/צילום: יואב איתיאל

בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע היום (רביעי) פה אחד את נור מחאמיד, בן 50 מאום אל פחם, ברצח בנסיבות מחמירות של אמו, זינב מחאמיד, בת 83 במותה. גזר דינו יינתן אחרי שלב הטיעונים לעונש.

הרצח התרחש ב-27 ביולי 2019, בדירה באום אל פחם בה התגוררו יחד מחאמיד, אחותו שעזבה כמה ימים לפני כן כי חששה ממנו, והאם. על פי כתב האישום, באותו הערב, במרפסת השירות של הדירה שבקומה השנייה בבניין מגורים, היכה הבן את אמו הקשישה בכל חלקי גופה, הטיח את ראשה ושיסף את גרונה בסכין. "מעשי אלימות בל יתוארו במטרה אחת והיא להמיתה", הגדירו אותם השופטים.

שכנים קרובי משפחה סיפרו אחר כך ששמעו רעשים, צעקות ויללות מהבית. נכדה של הנרצחת, שגר בקומה העליונה, ירד ודפק בדלת וביקש ממחאמיד שיפתח, ואחרי כמה דקות הוא פתח את הדלת כשעל חולצתו כתמי דם. יחד עם זאת, משטרה לא הוזעקה למקום, והאם נמצאה מוטלת על ידי קרוביה כשהיא ללא רוח חיים רק כשפרצו לדירה למחרת.

נור מחאמיד, חשוד ברצח אמו, אום אל-פחם. תיק החקירה, אתר רשמי
"מעשי אלימות בל יתוארו". מחאמיד/אתר רשמי, תיק החקירה
זינב מחאמיד,נרצחה בידי בנה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, צילום מסך
הנרצחת, זינב מחאמיד/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

היחידה המרכזית של מחוז חוף פענחה את הרצח. הבן נעצר כחשוד במעשה, וראיות רבות - בהן טביעות אצבע - קושרות אותו לרצח, כמו גם סרטונים שתיעדו אותו הולך לכיוון הדירה ואחר כך הולך ממנה. אלא, שמאז ועד היום, באמצעות עו"ד נאג'י עאמר המייצג אותו מטעם הסניגוריה הציבורית, הוא דבק בהכחשתו את האישומים ואף טען שיש לו אליבי. השופטים ציינו כי פעם אחר פעם הוא שינה את גרסתו. המניע לרצח לא התברר עד היום. מטעם התביעה, עו"ד צחי נמירובסקי מפרקליטות מחוז חיפה ניהל את התיק.

"אכן המערכת במשבר עמוק, והמדינה היא שאחראית לו בהזנחה של שנים", אמר לוואלה! גורם בכיר במערכת בריאות הנפש.

התור למוסד הפסיכיאטרי נקבע רק לחודש אחרי הפנייה

הכרעת הדין של הרכב השופטים אבי לוי, איל באומגרט וערן קוטון מתפרשת על פני 155 עמודים, ובה, בין השאר, נמתחת ביקורת על בית החולים הפסיכיאטרי "שער מנשה", בו טופל הנאשם בעבר, ולטענת המשפחה לא קיבל אותו מיידית לאשפוז למרות הידרדרות במצבו - יומיים לפני הרצח. במהלך המשפט עלה כי יומיים לפני הרצח פנו קרובי משפחה טלפונית לבית החולים, בנוכחותו של מחאמיד, ובהסכמתו הפציר הגיס בבית החולים לקבל אותו לאשפוז, מפאת התדרדרות ממשית במצבו הנפשי.

"למרבה הצער, זעקת המשפחה זכתה להתייחסות שהיא לכאורה בלתי מספקת, וחלף אשפוזו או הזמנתו לבדיקה מיידית נקבע לו תור לבדיקה בבית החולים רק כחודש לאחר מכן", מציינים השופטים, "בית משפט זה איננו יכול לצמצם את מוטת אחריותו הציבורית ולהתפרק מחובתו כערכאה שיפוטית בישראל לעשות צדק, במובנו הרחב של מונח זה. על כתפינו מונחת אחריות כבדה מעבר להכרעה בסוגיית האחריות הפלילית של הנאשם". הם הוסיפו כי "מן הראוי שטענות המשפחה יבדקו לעומקן על ידי גורם אובייקטיבי מטעם משרד הבריאות. כמו כן אנו סבורים שראוי שיופקו הלקחים הנדרשים, על מנת שמקרים דוגמת זה הנדון כאן לפנינו לא יישנו עוד ככל שניתן למונעם".

זירת הרצח של זינב מחאמיד, אום אל-פחם. תיק החקירה, אתר רשמי
זירת הרצח, והסכין, מתוך תיק החקירה/אתר רשמי, תיק החקירה
זירת הרצח של זינב מחאמיד, אום אל-פחם. תיק החקירה, אתר רשמי
זירת הרצח, מתוך תיק החקירה/אתר רשמי, תיק החקירה

"אנו מורים על העברת הכרעת הדין לעיון שר הבריאות ומנהל האגף לבריאות הנפש במשרד", הורו השופטים, תוך שהורו לשר ולגורמים במשרדו להגיב בתוך חודש ימים ולעדכן באופן פעולתם. הם שיגרו העתקים גם לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא. ממשרד הבריאות טרם התקבלה התייחסות לדברים.

"אין שום נסיבות שמצדיקות את הנעשה, כל מה שנעשה - נעשה בצורה מזעזעת", אמר אחיה של הנרצחת, ד"ר אחמד מחאמיד, שהגיע כדי לשמוע את הכרעת הדין. "צריך לחפש במושגים של השפה משהו יותר [גדול] מכאב, זה ממש טראומה, זה הלם".

הסנגור, עו"ד נאג'י עאמר, אמר לוואלה! כי ילמד את גזר הדין לכשיינתן וישקול את צעדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully