וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם חרקים מחוצים, שימפנזים נצפו מטפלים בפצעים של אחרים

8.2.2022 / 14:17

חוקרים העוקבים אחרי קבוצה של קופי האדם בפארק לאומי בגבון גילו שהם נוהגים לתפוס חרקים, לרסק אותם ואז לשים אותם על פצעיהם שלהם או של אחרים במעין טיפול. למחקר חשיבות לדיון על יכולת של בעלי חיים להפגין אמפתיה לסבל של אחרים

בווידאו: שימפנזים בשמורת טבע בגבון תועדו מטפלים בפצעים אחד של השני בעזרת חרקים/צילום: Alessandra Mascaro/ Ozouga CP

שימפנזים בשמורת טבע בגבון תועדו מטפלים בפצעים אחד של השני בעזרת חרקים. המחקר, שפורסם אתמול (שני) במגזין Current Biology, מהווה תרומה חשובה לדיון המדעי המתמשך על היכולת של שימפנזים - ושל בעלי בחיים באופן כללי - לעזור לפרטים אחרים.

המחקר החל ב-2019, כששימפנזה בשם סוזי נצפתה בוחנת פצע בכף רגלו של בנה הבכור. לפתע היא לכדה חרק באוויר, הכניסה אותו לפיה, ככל הנראה כדי למחוץ אותו, ולבסוף שמה אותו על הפצע של בנה. אחרי שהוציאה את החרק מהפצע, היא שמה אותו פעמיים נוספות באותו המקום.

לאחר התצפית הזו בפארק הלאומי לואנגו, החוקרים ראו מחזה דומה בקרב שימפנזים שטיפלו בעצמם לפחות 19 פעמים נוספות ועד שני מקרים שבהם שימפנזים פצועים טופלו על ידי שימפנזים אחרים באותה שיטה. המחקר התבצע בקרב קבוצה של 45 שימפנזים מתת-המין המרכז-אפריקני, שנמצא בסכנת הכחדה, במשך 15 חודשים.

שימפנזים בשמורת טבע בגבון תועדו מטפלים בפצעים אחד של השני בעזרת חרקים
8.2.22. Alessandra Mascaro/ Ozouga CP, אתר רשמי
החוקרים עוד מנסים לגלות באיזה חרקים הם השתמשו. השימפנזים מטפלים זה בזה/אתר רשמי, Alessandra Mascaro/ Ozouga CP

החוקרים אמרו כי הפציעות של השימפנזים, שהיו לעתים ברוחב של כמה סנטימטרים, עשויות להיות תוצאה של עימותים בין חברי אותה הקבוצה או עם קבוצה יריבה. השימפנזים, לפי חוקרים, נראו מרוצים מהטיפול.

"נדרש אמון רב כדי לשים חרק בפצע פתוח", הסבירה סימון פיקה, ביולוגית מאוניברסיטת אוסנברוק בגרמניה ואחת ממחברות המחקר. "נראה שהם מבינים שאם עושים להם את זה עם החרק הזה, אז הפצע שלהם ישתפר. זה מדהים", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

החוקרים לא הצליחו לזהות את החרק שבו השתמשו השימפנזים, אך הם סבורים כי מדובר בחרקים מעופפים בהתחשב בזריזות שבה לכדו אותם. לחרקים יש מגוון שימושים רפואיים, והחוקרים ימשיכו לנסות ולגלות את סוג החרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully