וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנאטורים רפובליקנים לביידן: נסכל הסכם עם איראן אם הקונגרס לא יצביע עליו

8.2.2022 / 11:45

קבוצה של 33 סנאטורים הזהירו את נשיא ארה"ב כי הם יקשו על יישום כל הסכם עם איראן ללא העברתו לבחינתם. לטענתם, ביידן מחויב לכך לפי חוק והדגישו כי ללא הצבעה על ההסכם, נשיא רפובליקני יפרוש ממנו מידית כפי שעשה טראמפ. היום יתחדשו שיחות הגרעין בווינה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 7 בפברואר 2022. Alex Brandon, AP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 7 בפברואר 2022/AP, Alex Brandon

קבוצה של 33 סנאטורים רפובליקנים הזהירו את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי הם יפעלו לסכל את יישומו של כל הסכם גרעין חדש עם איראן אם הממשל לא יאפשר לקונגרס לבחון אותו ולהצביע עליו.

במכתב ששלחו אתמול (שני) הסנאטורים לנשיא הדמוקרטי, הם הם הדגישו שהם ישתמשו ב"מכלול האפשרויות ואמצעי הלחץ הזמינים" כדי להבטיח שממשלתו תעמוד בחוקים המסדירים כל הסכם חדש עם איראן. בראש הקבוצה עומד הסנאטור טד קרוז, מתנגד ותיק להסכם הגרעין שנחתם תחת ממשל אובמה ב-2015.

שיחות הגרעין העקיפות בין איראן לארצות הברית על חזרה הדדית להסכם - שממנו פרש הנשיא דונלד טראמפ ב-2018 אמורות להתחדש היום בווינה. הדיוחים על הסכם אפשרי בין הצדדים הובילו לירידת מחירי הנפט, כשהשווקים צופים שהסרה אפשרית של הסנקציות על מכירות הנפט של איראן תוכל להגדיל את האספקה ​​העולמית.

בווידאו: בנט מתייחס בישיבת ממשלה להסכם הגרעין המסתמן עם איראן/צילום: לע"מ

קרוז ושאר הסנאטורים הרפובליקנים הזהירו את ביידן כי היישום של כל הסכם חדש "ייפגע באופן משמעותי, אם לא אנוש", אם הוא לא יקיים את המחויבות החוקית שלו להבטיח פיקוח של הקונגרס על כל שינוי בהסכם הגרעין. הם לא פירטו אילו צעדים הם יינקטו, אבל הרפובליקנים משתמשים בטקטיקות שונות כדי להאט יוזמות חקיקה אחרות של ביידן או לבלום מינויים של הנשיא, כולל לתפקידי שגרירים רבים.

מאה המושבים בסנאט נחלקים שווה בשווה בין הדמוקרטים לרפובליקנים, כשלמפלגתו של הנשיא יש שובר שוויון בזכות סגנית הנשיאה קמלה האריס. המפלגה עשויה לאבד את הרוב שלה בקונגרס אחרי בחירות אמצע הכהונה שיתקיימו בנובמבר.

לטענת הסנאטורים הרפובליקנים, לכל הסכם גרעין עם איראן יש השפעה כל כך רבה על הביטחון הלאומי של ארצות הברית, כך שבהגדרה תהיה זו אמנה המחייבת התייעצות בחברי הקונגרס והסכמתם של שני שלישים מחברי הסנאט. אחרת, הם הזהירו, כל הסכם שלא אושרר על ידי הסנאט צפוי להיות מבוטל בימים הראשונים של הממשל הבא, בהערכה שהרפובליקנים ינצחו בבחירות לנשיאות ב-2024.

בנוסף לכך, הם ציינו חוק שעבר ב-2015 לפני השלמת הסכם הגרעין המקורי, שדורש שכל "הסכם" חדש הנוגע לתכנית הגרעין של אירא יועבר לקונגרס שייבחן אותו למשך תקופה של 60 ימים. במהלכם, הקונגרס יוכל להעביר החלטה משותפת המתנגדת להסכם, ולמעשה מונעת את יישומו. לדבריהם, הסעיפים האלו יופעלו בשל ההתקדמות שעשתה איראן בשנה האחרונה לעבר פיתוח נשק גרעיני, ולכן יש צורך באמצעי פיקוח חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully