וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמ"ל עם דיווחים בזמן אמת: בירושלים החליטו למגר את השחתת שלטי נשים

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 14:35

ב-5 השנים האחרונות נפתחו 31 תיקים בשל השחתת שלטי נשים בבירה, אך רק תיק אחד עבר לרשויות התביעה. לצעירים הירושלמים נמאס מאוזלת היד של הרשויות, וכעת הם מקימים חמ"ל ייעודי כדי להיאבק בתופעה. "נמאס להסתובב בעיר ולהרגיש שנשים נמחקות ומועלמות מהמרחב הציבורי"

תופעת השחתת שלטי נשים מזמן איננה אירוע חריג בירושלים. למעשה, יש אזורים רבים שכמעט ולא ניתן לפרסם בהם שלטים עם דמויות של נשים בלי שהם יושחתו בתוך זמן קצר. על אף שחלק מהשלטים נמצאים באזורים המוניים יחסית כמו הכניסה לעיר, כמעט ולא מוגשים כתבי אישום נגד המשחיתים. לצעירים הירושלמים נמאס, וכעת הם מקימים חמ"ל, אליו ניתן לדווח על שלטים שהושחתו, במטרה למגר את התופעה.

"יצאתי מאזור מלחה וראיתי שלט של רותם סלע מושחת, ובשבילי זה פשוט היה אחד יותר מדי" מספרת טל ליפצין, שהקימה את החמ"ל יחד עם אריאל בזיז. "החלטתי לכתוב על התופעה בקהילות פייסבוק ירושלמיות ונוצרה קבוצה של 120 ירושלמים/ות, שרוצים לשנות את המצב. שנמאס להם להסתובב בעיר ולהרגיש שנשים נמחקות ומועלמות מהמרחב הציבורי", אמרה.

בחמש השנים האחרונות, נפתחו במשטרה 31 תיקים בשל השחתת מודעות ושלטי חוצות, ורק תיק אחד הועבר לרשויות התביעה. כ-95% מהתיקים נסגרו או לקראת סגירה. מנתונים שפורסמו על ידי המשטרה עולה כי מחצית התיקים נסגרו כי לא נעצרו חשודים בהשחתה. הנתונים הוצגו בדיון בוועדת החוקה בכנסת, שתדון בהצעת החוק של ישראל ביתנו, הקובעת כי דינם של מורשעים בהשחתת מודעות על רקע מגדרי, יהיה שלושה חודשים מאסר או קנס. בנוסף, דווח כי 25% מהתלונות על השחתת מודעות היו בירושלים.

שלט עם דמות אישה שהושחת. מערכת וואלה!, אתר רשמי
"נשים נמחקות מהמרחב הציבורי". שלט עם דמות אישה שהושחת/אתר רשמי, מערכת וואלה!

בתחילת דצמבר ניתן פסק דין שמחייב את עיריית ירושלים לגבש תוכנית מסודרת לטיפול בתופעה, להקצות תקציב להצבת מצלמות, לגייס עובדים שיצפו במצלמות אלו בזמן אמת, להקצות גורם עירוני לצורך הגשת תלונות במשטרה ולהטיל קנסות על משחיתים עד למרץ 2022. על אף ההתחייבות - בדיוני התקציב האחרונים, הנושא עלה לשולחן, והורד מסדר היום.

החמ"ל החדש הוקם בשיתוף שדולת הנשים בישראל, שבעצמה מפעילה קו חם ארצי למקרים של השחתת שילוט עם תצלומי נשים. "חשוב לנו שיהיה קו מקומי, כי בירושלים התופעה רחבה במיוחד" מסביר עזיז. "אנחנו מזמינות ומזמינים כל אחד שרואה השחתה של שילוט עם נשים לדווח לחמ"ל במספר 053-5355762", אמר. לדבריו, המטרה היא כפולה - לאסוף מידע על ההשחתות לטובת מהלכי שינוי מדיניות, מחקר והגברת האכיפה. וכמו כן, מטרה נוספת היא לפעול בשטח - החל מדיווח לעירייה, הגשת תלונות במשטרה, וכדומה. כך, ניתן יהיה לתת את הדעת על ההיקף של התופעה ולנסות למגר אותה הן מקומית והן ארצית.

לדבריה של ליפצין, "אישה חכמה אמרה פעם, 'את לא יכולה להיות מה שאת לא יכולה לראות'. ונכון להיום בירושלים, העיר הגדולה בישראל - אי אפשר לראות תמונות של נשים. לא רופאות או עורכות דין, לא מפורסמות, לא מתווכות נדל"ן - אפילו את תמונתה של פני פרנס, ניצולת שואה, הקיצונים לא עזבו בשקט. איך אנחנו יכולות לוודא שצעירות ירושלמיות לא יגדלו עם תחושת ערך עצמי מופחתת? רק אם נוודא שמישהו יתעורר ויאכוף את העבירה הפלילית הזו".

שלט עם דמות אישה שהושחת. מערכת וואלה!, אתר רשמי
הנושא עלה לשולחן והורד מסדר היום. שלט שהושחת/אתר רשמי, מערכת וואלה!

ליפצין מדגישה כי "חשוב לציין שמדובר בקומץ של עבריינים קיצונים שרוב הציבור הירושלמי על כל מגזריו מגנה בתוקף. אבל המיעוט האלים שחושב שהוא יכול לחמוק מעונש, צריך לדעת שמעתה הוא לא יוכל להסתובב בעיר כאילו אין דין ואין דיין. אנחנו נתחיל - ונעשה הכול כדי שהמדינה והרשויות יצטרפו אלינו".

רוית כחלון, מנהלת קהילות ודיגיטל בשדולת הנשים בישראל, אשר מנהלת את הפרויקט מטעם השדולה יחד עם היזמים, אמרה כי "שדולת הנשים גאה לשתף פעולה עם צעירות וצעירים מירושלים, המסרבים להישאר אדישים אל מול התופעה המקוממת של מחיקת נשים מהמרחב הציבורי בעירם". עוד הוסיפה כי "נכון להיום, אין אנו עדות לאכיפה אמיתית ואפקטיבית של הרשויות כנגד התופעה, ועל אף שחוקית הקו האדום קיים - בפועל איש עוד לא נתן את הדין על עבירות חמורות אלו. אנחנו מאמינות בכוח של תושבות ותושבי העיר להתגייס, להניע את הרשויות ולהביא לשינוי אמיתי בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully