וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כדי לרכך את מתווה הגיור": המגעים החשאיים בין המנהיג החרדי הבכיר לשר הדתות

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 14:20

דרך גורם שלישי, רחוק מאור הזרקורים ותוך שמירה על חשאיות מוחלטת: השר כהנא, מהמקורבים ביותר לראש הממשלה, ניהל מגעים קרובים בחודש האחרון עם הרב גרשון אדלשטיין, ממנהיגי המגזר החרדי. מטרת השיחות - לערוך שינויים במתווה הגיור ולרכך את התנגדותו של הרב | חשיפה

בווידאו: ליברמן מבהיר כי יבקש לקדם כבר בחודש הקרוב את מתווה הכותל וגיור ע"י רבני ערים/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

ראשי המפלגות החרדיות כינו אותה "ממשלת זדון", הגדירו את המהלכים שקידמו שרי הממשלה בסוגיות של דת ומדינה כ"הרס הדת והיהדות" והצהירו כי לא ישתפו פעולה עם ראשיה - אבל לוואלה! נודע כי מאחורי הקלעים ותחת חשאיות רבה, התנהלו בחודש האחרון מגעים בין אנשי ביתו של הרב גרשון אדלשטיין, מהמנהיגים הבולטים ביותר במגזר החרדי, לשר לשירותי דת, מתן כהנא, מהמקורבים ביותר לראש הממשלה, נפתלי בנט.

השיחות בין הצדדים עסקו בדרישה של הממסד החרדי לערוך שינויים ברפורמת הגיור שמקדם כהנא. שני הצדדים פעלו הרחק מאור הזרקורים, וכדי להסתיר את קיום השיחות הם הובילו אותן באמצעות גורם שלישי מטעם כל אחד מהם. מי שייצג את הרב אדלשטיין הוא הרב משה ולר, ראש מערך הגיור הממלכתי היוצא, ומולו, כנציגו של השר כהנא - הרב חיים אירם, רב יישוב ומי שניסח את רפורמת הגיור שמקדמת הממשלה.

השניים נפגשו בחודש האחרון לפחות פעמיים, וניהלו שיחות טלפון רבות. בשלב מסוים, השיחות עלו שלב. הרב ולר שוחח גם עם מוטי פלאי, נכדו של הרב אדלשטיין ומהאנשים הכי קרובים לרב, שמכהן גם כנשיא מועצת גדולי התורה של "דגל התורה", הסמכות הרוחנית העליונה של אחת משתי הסיעות שמרכיבות את מפלגת יהדות התורה. בשיחות אלה, פלאי העביר מסרים בשם סבו לולר, והאחרון העביר אותם הלאה לאירם, נציגו של השר כהנא, וחזרה.

בחירות חוזרות,מתן כהנא, הימין החדש 21.07.20. ראובן קסטרו
מקדם שינויים במתווה הגיור. כהנא/ראובן קסטרו

מטרת השיחות - לערוך שינויים במתווה הגיור, ולרכך את התנגדותו של הרב אדלשטיין. גורם המעורה בפרטים אמר לוואלה! כי "ברור שהרב אדלשטיין לא ייתן את הסכמתו למתווה הגיור בשום שלב, אבל הרב הבהיר כי אם המתווה יאושר בנוסח הנוכחי, ללא שינויים, לא יהיה מנוס מפתיחת ועריכת ספרי יוחסין שבהם יוגדרו מי הם יהודים נטו". בעקבות כך, הוא הוסיף, "נוצר רצון משותף של כל הצדדים לדבר. אין עניין להצית כאן מלחמת אחים".

לא ברור מה השיג הצד החרדי בשיחות אלה, וייתכן כי השיחות יימשכו גם בתקופה הקרובה. עם זאת, לפי מעורבים בשני הצדדים, "ברור היה שהשר כהנא רוצה לרצות את הרב אדלשטיין". הרב אדלשטיין התבטא פומבית נגד מתווה הגיור לאחרונה בחודש נובמבר האחרון. אז, הוא חתם על מכתב לראשי קהילות יהודיות באירופה לפיו מתווה הגיור הוא "סכנה גדולה שמרחפת על קיום יסודות התורה הקדושה בארץ הקודש, כאשר אנשי השלטון הרחוקים מתורה ומצוות נשאו ראש ורוצים לעקור ולבטל את כל הקדוש והיקר לישראל, ובפרט בענייני גירות, שזה נוגע לקדושת העם היהודי כולו ויש בזה סכנה גדולה לפריצת כרם בית ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הרב גרשון אדלשטיין. ראובן קסטרו
"רצון משותף לדבר". הרב אדלשטיין/ראובן קסטרו

ברקע השיחות שהתנהלו בין הצדדים, הרב אדלשטיין סירב לאחרונה לחתום על מכתב נגד סוגיית הגיור, שעליו חתמו מנהיגים חרדים בכירים, ובראשם הרב חיים קנייבסקי והרב שלום כהן מש"ס. במכתב אף הייתה קריאה להשתתף בכינוס עם 1,000 רבנים נגד מתווה הגיור.

בלשכת השר כהנא סירבו להגיב. גם דובר ביתו של הרב אדלשטיין סירב להגיב.

רפורמת הגיור קובעת כי רבני ערים יוכלו להקים בתי דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי תחת כללי דיון, פיקוח, בקרה ותעודות אחידות לכולם. במסגרת זאת, יוקם באגף הגיור הממלכתי מחוז "רבני ערים" שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים. מי שיקבע את הכללים האחידים לגיור היא ועדת רבנים חדשה, אך לרב הראשי, לוועדת ההיגוי ולמועצת הרבנות הראשית תהיה סמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר במקרה של הפרת כללי הדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully