וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה ייחודית: אחיות יועברו ממשפחת האומנה שבה גדלו - לסבתא-רבתא שלהן

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 19:21

המחוזי בירושלים ביטל אימוץ של שתי אחיות על ידי משפחת אומנה לאחר שנתיים והורה להעבירן לסבתא-רבתא הביולוגית שלהן. העליון דחה בחמישי את הערעור שהגיש משרד הרווחה. "מדובר בפסיקה תקדימית וייחודית שמבטאת את החשיבות של קשר הדם"

בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל היום (ראשון) אימוץ של שתי אחיות אצל משפחת האומנה בה גדלו, והורה להעביר אותן לסבתא-רבתא שלהן. הרכב השופטים העדיף את "קשר הדם" בין הקטינות לבין משפחתן הביולוגית המורחבת וקבע כי יעברו לסבתא-רבתא למרות גילה המתקדם: "ניתוק הקשר הטבעי בין הורים לילדיהם ייעשה רק במקרים קיצוניים בהם לא נמצאה אפשרות לטיפול בילד במסגרת המשפחה הביולוגית".

שתי האחיות, קטינות, אומצו על ידי משפחת האומנה בשנתיים האחרונות עד שהמחוזי הורה על השמתן בבית הסבתא-רבתא הביולוגית שלהן במתכונת של אומנה ארוכת טווח, בסיוע של הדודה שלהן. ביום חמישי האחרון דחה בית המשפט העליון את הערעור שהוגש על ידי משרד הרווחה, ואישר את החלטת המחוזי לבטל את אימוץ הקטינות ולהעבירן ממשפחת האומנה לסבתא רבתא, אצלה יגדלו מעתה.

הקטינות, מ' ו-א', הן אחיות מאמן, ולכל אחת מהן אב אחר. בעקבות דיווחים שהגיעו לרווחה אודות הזנחת הקטינות, ננקטו לגביהן הליכים בבית משפט לנוער. בהתאם להחלטת בית המשפט, הועברו הקטינות למשפחת אומנה שהסכימה לאמצן אם וכאשר הן תוכרזנה בנות אימוץ. בית המשפט לענייני משפחה הכריז על הקטינות בנות אימוץ כלפי הוריהן תוך הותרתן במשפחת האומנה אצלה הן שוהות. לצד זאת נקבע כי יתאפשר לקטינות להיפגש עם הסבתא רבתא שלהן ועם דודתה של האם אחת לארבעה חודשים בפיקוח השירות למען הילד. פסק הדין ניתן בניגוד לעמדת המומחית מטעם בית המשפט, שהמליצה כי האחיות תגדלנה בבית הסבתא רבתא, ולא תאומצנה על ידי משפחת האומנה שבה הן גדלות.

בית המשפט המחוזי, ירושלים 28 באפריל 2021. ראובן קסטרו
בית המשפט המחוזי בירושלים/ראובן קסטרו

אימן הביולוגית של הקטינות, שיוצגה על ידי עו"ד יוסף מאיר אלבז מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ערערה על פסק הדין לבית המשפט המחוזי. לעמדת האם הצטרפו שני האבות של הקטינות. בפסק דין שהתקבל בחודש דצמבר קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את ערעור האם, וקבע כי לא נמצאו טעמים חריגים וכבדי משקל לדחיית עמדת המומחית. במסגרת מערך השיקולים שעמדו לנגד עיניו התייחס בית המשפט גם לכך שההורים הביעו נכונות "להקריב" את הורותם על מנת שהקטינות תגדלנה בחיק המשפחה המורחבת, בהתאם לטובתן. על פסק דין זה הגיש משרד הרווחה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, שנדחתה ביום חמישי האחרון.

עו"ד שני שדה, ממונה ארצית תחום אימוץ, בסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "מדובר בפסיקה תקדימית וייחודית בה נקבע כי שתי אחיות תגדלנה במתווה של אומנה ארוכת טווח אצל הסבתא-רבתא ולא תאומצנה. שתי ערכאות הערעור קבעו כי יש לקבל את חוות דעת המומחית בתיק, ובכך ביטאו את העדיפות שיש לתת לקשר הדם ואת הצורך לבדוק השמה בקרב המשפחה הביולוגית המורחבת, טרם נקיטה בצעד כה חריג של ניתוק הקשר הטבעי שבין קטין למשפחתו הביולוגית. כעת, תקוותנו שהקטינות תזכינה ליציבות ולביטחון בחיק משפחתן המסורה והאוהבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully