וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן מפקד קרקל יודח מתפקידו בעקבות ירי שגוי לעבר מסתערבים

עודכן לאחרונה: 4.2.2022 / 17:56

התקרית אירעה בשבוע שעבר בעת סיכול ניסיון הברחת סמים בגבול מצרים, ובמהלכה נפצעו באורח קל שני חיילי משמר הגבול. בעקבותיה החליט מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו להדיח את סגן מפקד הגדוד, שלא תיאם את פעילותו מול זו של המסתערבים ופתח לעברם באש

בווידאו: מעצר מבריחי סמים בגבול מצרים ב-7.5.21/צילום: דו"צ

אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו יפתח בהליך הדחה של סגן מפקד גדוד קרקל שפתח בירי לעבר מסתערבים שפעלו לסיכול הברחת סמים בגבול מצרים בשבוע שעבר. בתקרית נפצעו באורח קל שני לוחמי מג"ב.

בתחקיר סיכול ההברחה האלימה במרחב חטיבת פארן שהוצג היום (שישי) לרמטכ"ל אביב כוכבי על-ידי מפקד עוצבת אדום, תא"ל איציק כהן והאלוף טולדנו, שיבחו השניים את הפעילות שמנעה הברחה של כ-400 ק"ג סמים בשווי מוערך של כ-8 מיליון שקלים. "במהלך פעילות הסיכול, פתחו מבריחי הסמים מהצד המצרי באש מסיבית ממספר מוקדים לעבר שטח ישראל. כוחותינו השיבו באש מדויקת לעבר מוקדי הירי וסיכלו את ניסיון ההברחה", נכתב.

גדוד איסוף איתם וגדוד קרקל, גבול ישראל מצרים, 14 במרץ 2018. דובר צה"ל
גדוד קרקל/דובר צה"ל

מהתחקיר הפיקודי עולה כי חוליית הפיקוד של סגן מפקד גדוד קרקל התמקמה בציר הנסיעה שבין ניצנה לעזוז על מנת לעצור את המבריחים. במקביל, כוח ימ"ס, אשר פעל תחת פיקוד הגדוד באירוע, עשה את דרכו לזירה במטרה לחסום את דרך המילוט הצפויה של המבריחים. מפקדת הפלוגה אשר נעה על אותו הציר, חלפה על פני רכב לוחמי הימ"ס והעריכה כי מדובר ברכב המבריחים. המפקדת דיווחה לסגן מפקד הגדוד כי רכב המבריחים חלף על פניה והוא בנסיעה לכיוונו. סגן מפקד הגדוד החליט לחסום את הציר האזרחי עם רכבו, והכוח פתח באש לעבר הרכב, שזיהה כחשוד. לוחמי הימ"ס ברכב זיהו את הירי לעברם וביצעו מספר פעולות על מנת להזדהות. כתוצאה מפעולות אלו הירי נפסק.

מהתחקיר עולה כי מדובר באירוע ירי כתוצאה מטעות בזיהוי במהלך פעילות מבצעית. "סגן מפקד הגדוד טעה במספר היבטים ובהם תאום חסר מול כוח הימ"ס, מיקום רכבו בצורה מסוכנת על ציר אזרחי, וירי בניגוד להוראות. בעקבות התחקיר הנחה מפקד האוגדה על העמקה בסדר הפעולות הנדרש בחבירה של כוחות מיוחדים או קטנים למשימות תחת פיקוד גדודי, ועל ביצוע 'עצור למידה' מלא גם ללוחמי ימ"ס דרום להסדרת תרגולות החבירה המלאות", נכתב בתחקיר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בדיון בוועדת חוץ וביטחון, כנסת, 9 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
כוכבי/פלאש 90, יונתן זינדל

מפקד פיקוד הדרום הדגיש כי ההברחות האלימות בגבול מצרים מהוות אירוע פלילי בעל היבטים ביטחוניים. "הטיפול בהברחות במרחב זה מאופיין במורכבות רבה הדורשת תיאום מוחלט בין כלל המעורבים", נכתב. בנוסף, ציין האלוף, כי עוצבת אדום, בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון במרחב, סיכלה ומנעה בשנה החולפת כ-220 הברחות בגבול מצרים והפחיתה משמעותית את כמות הברחות. מפקד הפיקוד סיכם ואמר כי הוא רואה באירוע זה "תחקיר דגל", ממנו נדרש לממש תכנית עבודה ללמידה ולהפקת לקחים.

"זהו אירוע חמור ומיותר שהיה צריך להימנע", אמר כוכבי. "רשלנות בשיקול הדעת ובמשמעת היא שגרמה לפתיחה באש באופן שאינו נדרש ושאינו מקצועי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully