וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה וסין בחזית אחידה נגד המערב: "לא להתרחבות נאט"ו"

פוטין נפגש עם שי בבייג'ינג לפני פתיחת המשחקים האולימפיים, בצל המתיחות הגבוהה באירופה סביב אוקראינה. סין הביעה תמיכה בדרישותיה הביטחוניות של רוסיה, בעוד שמוסקבה התייצבה לצדה בסוגיית טייוואן. שתי המעצמות קראו לנאט"ו לנטוש את "אידיאולוגיית המלחמה הקרה שלה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 4 בפרואר 2022. רויטרס
מעמיקים את הברית נגד המערב. שי ופוטין בבייג'ינג, היום/רויטרס

רוסיה וסין קראו היום (שישי) בהצהרה משותפת לנאט"ו לעצור את התרחבותה על רקע המשבר באוקראינה, בעוד שמוסקבה אמרה שהיא תומכת לחלוטין בעמדתה של בייג'ינג ביחס לטייוואן והדגישה שהיא מתנגדת לעצמאות טייוואן בכל צורה שהיא.

ההצהרה המשותפת, הכוללת ביקורת חריפה על ארצות הברית, פורסמה במהלך ביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בבייג'ינג לרגל אולימפיאדת החורף שנפתחה בשעות הצהריים. הקרמלין אמר כי פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג ניהלו שיחות חמות ומהותיות ותיארו את הקשר בין המעצמות כשותפות מתקדמת בעלת "אופי מיוחד".

פוטין גם חשף הסכם חדש להעברת גז לסין, בסימן נוסף להעמקת היחסים בין שתי השכנות בזמן של מתיחות גבוהה ביחסיהן עם המערב. ארצות הברית ואירופה איימו לעצור את העברת הגז הרוסי ליבשת אם תתקוף את אוקראינה, ובוושינגטון הזהירו את מוסקבה כי עסקאותיה עם בייג'ינג לא יפצו על המכה הכלכלית שיסבו לה הסנקציות המערביות אם תפלוש אל אוקראינה.

שתי המעצמות הצהירו שהן מתנגדות להרחבה נוספת של נאט"ו, והן קראו לברית המערבית לנטוש את "אידיאולוגיית המלחמה הקרה שלה", אף שלא ציינו מפורשות את שמה של ארצות הברית. בין הדרישות המרכזיות שהציבה מוסקבה למערב כדי לפתור את המשבר באוקראינה היא הבטחה שהיא לעולם לא תצורף לברית, וכן הסגת כוחות הברית ממדינות מזרח אירופה. בייג'ינג ציינה כי היא תומכת בהצעות של רוסיה לקבלת ערבויות ביטחוניות מחייבות באירופה

ארצות הברית דחתה על הסף את הדרישות הללו, אך הדגישה שהיא מוכנה לדון בנושאים אחרים כמו בקרת נשק. סין ורוסיה התייחסו גם לסוגייה זו בהצהרה המשותפת שלהן, והן הביעו דאגה מ"התקדמות התוכניות של ארצות הברית לפיתוח מערכת הגנה גלובלית מפני טילים ופריסת מרכיביה באזורים שונים בעולם, בשילוב עם בניית יכולת של נשק לא גרעיני מדויק לסיכול מתקפות ויעדים אסטרטגיים אחרים".

הקרמלין מסר כי שני הנשיאים דנו גם בצורך להרחיב את המסחר במטבעות לאומיים בשל התנודתיות בדולר. זאת אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי וושינגטון עשויה לנתק חברות רוסיות מהיכולת לסחור בדולרים כחלק מהסנקציות על רוסיה אם היא תפלוש לאוקראינה.

רוסיה, מצדה, נעמדה לצד סין ביחס לסוגייה הנפיצה של עצמאות טייוואן. בייג'ינג רואה באי הדמוקרטי, הזוכה לתמיכה ולנשק אמריקניים, מחוז מורד והיא לא שוללת את האפשרות להשתלט עליו מחדש באמצעים צבאיים.

"הצד הרוסי מאשרר את תמיכתו בעיקרון 'סין אחת', שטייוואן היא חלק בלתי נפרד מסין ושהוא מתנגד לכל צורה של עצמאות של טייוואן", נכתב בהצהרה המשותפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully