וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הצעדים המשמעתיים לא מספקים - מצפים לחקירה פלילית סביב מותו של עומאר אסעד

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 22:50

משרד החוץ האמריקני הודיע כי אינו מסתפק בממצאי התחקיר המבצעי של צה"ל על האזרח האמריקני שנמצא מת לאחר שנעצר על ידי חיילים בשטחים, ובצעדים שננקטו נגד כמה מפקדים זוטרים בגדוד נצח יהודה: "תקרית מטרידה. מצפים שהאחראים ייתנו את הדין באופן מלא"

בווידאו: לפיד מתייחס על פגישתו עם בכיר פלסטיני ואומר שהכל היה מתואם עם שר הביטחון ורה"מ/צילום: ערוץ הכנסת

משרד החוץ האמריקני הודיע הערב (שלישי) כי ארצות הברית אינה מסתפקת בממצאי התחקיר המבצעי של צה"ל ובצעדים המשמעתיים שננקטו נגד כמה מפקדים זוטרים בגדוד "נצח יהודה", אלא מצפה לחקירה פלילית מקיפה בעניין מותו של האזרח האמריקני עומאר אסעד בן ה-80, שנמצא מת לאחר שנעצר על ידי חיילים ישראל בגדה המערבית.

"אנחנו מצפים כי האחראים ייתנו את הדין באופן מלא ואנחנו מצפים לקבל מידע נוסף על התקדמות החקירה הפלילית בהקדם האפשרי", נמסר בהודעה של דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס. "אנחנו ממשיכים להיות בקשר עם ממשלת ישראל כדי לדון בתקרית המטרידה הזו. למשרד החוץ האמריקני אין נושא חשוב יותר משמירה על ביטחונם של אזרחים אמריקנים".

עומר עבד אל-מג'יד אסעד. מתוך טוויטר, אתר רשמי
"מצפים שהאחראים ייתנו את הדין באופן מלא", עומאר אסעד/אתר רשמי, מתוך טוויטר

היום נודע כי מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס ינזוף במפקד גדוד "נצח יהודה", נוכח מסקנות התחקיר שהוגש היום לרמטכ"ל אביב כוכבי בנוסף, מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יודחו והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים.

מהתחקיר עולה כי בליל 12 בינואר נערכה בכפר ג'לג'ליא פעילות מבצעית לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות עצר כוח צה"ל כלי רכב לבידוק. באחד מכלי הרכב נהג אסעד, שלא נשא עמו תעודה מזהה וסירב לבדיקה.

על מנת לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשים לב לחוסר שיתוף הפעולה מצדו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו. אסעד נלקח לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי. בתום הפעילות, בחלוף כמחצית השעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה.

עוד בוואלה!

מות פלסטיני בן 80: מג"ד נצח יהודה ננזף, קצינים הודחו

לכתבה המלאה
הפלסטיני עמאר אסעד בן ה-80 שמת במהלך פעילות מבצעית של צה"ל בכפר ג׳לג׳ליא ב-12 בינואר 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
"תקרית מטרידה". עומאר אסעד/אתר רשמי, מתוך טוויטר

מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו. כמה שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. לפי ממצאים חלקיים מדוח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב.

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי מדובר באירוע ערכי חמור ביותר: "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".

לאחר האירוע נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית במסגרתה נחקרו עד כה שורה של קצינים, חיילים ועדים נוספים. עם סיום החקירה, יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית ותתקבלנה החלטות במישור המשפטי ביחס למעורבים באירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully