וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבט המפא"יניקי והשושלת הליכודית: המשפחות הגדולות של הכנסת

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 23:40

כהונה בכנסת אמנם לא ניתנת בירושה, אך לאורך השנים היו שלל נבחרי ציבור שיכלו לחגוג את יום המשפחה גם במשכן. מי הח"כ לשעבר שראה שניים מילדיו מושבעים מטעם מפלגות שונות ואיזו משפחה כיהנה במצטבר יותר שנים מגילה של המדינה? חלק מהתשובות תוכלו למצוא סביב עמק יזרעאל

בווידאו: טקס השבעת הנשיא בכנסת/סטילס: ראובן קסטרו צילום: ערוץ הכנסת

הפוליטיקה זורמת בדם? לא בטוח, אבל נתונים ששיתף אתר הכנסת לרגל יום המשפחה מציגים חיבורים בין-דוריים רבים במשפחות שהקדישו שנים רבות לפוליטיקה הישראלית.

בפילוח מתגלה כי לאורך שנותיה, נבחרו לכנסת שישה זוגות של אחים ואחיות, 15 זוגות של גיסים, שלושה זוגות נשואים ועוד שלל קשרי משפחה נוספים. עולים מהם במיוחד שני מקומות ושתי משפחות, שמספרים את סיפורה של הפוליטיקה הישראלית לדורותיה.

9 במאי 1988 - חיים הרצוג מצהיר אמונים כנשיא (כהונה שנייה ) וביציע בנו הנשיא הנוכחי יצחק הרצוג/אתר רשמי, יצחק הררי

מזרחית לעמק יזרעאל נמצאת העיר בית שאן, ובמרכזו של העמק שוכן מושב נהלל - שתי נקודות ישוב שלמעט הקרבה הגיאוגרפית אינן חולקות כמעט שום מאפיין דומה. נהלל הוא מושב העובדים הראשון בארץ ישראל, העומד במרכז האתוס הציוני של המאבק על הקמת המדינה; בית שאן היא סמל לעיירות הפיתוח שהוקמו באזורי ספר נידחים, ואוכלסו בעיקר על ידי עולי צפון אפריקה. ואולם, לשני המקומות יש גם דבר מה במשותף: היותם בית לשתי שושלות משפחתיות פוליטיות חשובות, המדגימות את סיפורה של הפוליטיקה הישראלית.

מנהלל מוכרת משפחת דיין, הידועה לא פחות בשל מרכזיותה בתחום התרבות הישראלית. בין ענפיה השונים ניתן למצוא את אסי דיין, יהונתן ואביב גפן, אילנה דיין, ליאור דיין ועוד. מתוך שורות המשפחה יצאו עיתונאים, סופרים, פסלים, זמרים ושחקנים מהשורה הראשונה. אבל לא פחות מכך בולטת תרומת המשפחה לפוליטיקה הישראלית.

שמואל דיין, מסמלי העלייה השנייה, היה פועל במושבות הוותיקות עד שיחד עם חברים נוספים הקים את מושב העובדים הראשון נהלל. בתוך כך, יחד עם דוד בן גוריון הוא היה ממקימי מפא"י, וכיהן מטעמה בכנסת בעשור הראשון כאחד מהנציגים של הבולטים של ההתיישבות העובדת. פרישתו של דיין לא השאירה את הכנסת ללא נציג מהמשפחה, כשאת מקומו תפס בנו, הרמטכ"ל משה דיין, שהיה פחות נאמן למפלגה מהדור הקודם ואף פרש פעמיים מן המפלגה: בפעם הראשונה למען בן גוריון לצורך הקמת רפ"י, ובשנות ה-70 למען חברות בממשלת בגין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
משה ויעל דיין. אוסף התצלומים הלאומי
עשרות שנות כהונה מצטברת של נציגי המשפחה. משה ויעל דיין/אוסף התצלומים הלאומי

מותו של דיין בשנת 1981 שם קץ ל-31 שנים רצופות של נציגות ממשפחת דיין בכנסת, אך מעט יותר מעשר שנים לאחר מכן, ביולי 1992, הושבעה כחברת הכנסת נציגת הדור השלישי של המשפחה, ח"כ יעל דיין. בעוד הדורות הקודמים היו במרכז המיינסטרים של מפלגת העבודה, ועסקו בענייני ביטחון, שלום והתיישבות - יעל דיין, שהושבעה גם היא מטעם המפלגה, עסקה בזכויות נשים ולהט"ב והייתה יוזמת החוק למניעת הטרדה מינית.

יעל דיין אולי סיימה את כהונתה בכנסת בשנת 2003, ואולם המשפחה לא אמרה את המילה האחרונה. נכד נוסף של חבר הכנסת לשעבר שמואל דיין, האלוף עוזי דיין, הגיח מצד ימין של המערכת הפוליטית וכיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד בשנת 2019 ובין השנים 2020-2021. נציגי ענפים אחרים של משפחת דיין שכיהנו במשכן היו ח"כ יגאל הורביץ (אחיין של שמואל דיין), אחיו ח"כ עמוס הדר שכיהן בכנסת מטעם המערך ועזר ויצמן (גיסו של משה דיין). סך הכול, כיהנו חברי משפחת דיין על ענפיה בכנסת במצטבר כ-74 שנה, יותר משנות קיומה של המדינה, וטביעות אצבעותיהם באירועים המכוננים של הפוליטיקה הישראלית מראשיתה ועד ימינו מורגשים היטב.

כשהאב ראה שניים מילדיו נשבעים אמונים

עם בין שאן מזוהה משפחת לוי, שמסמלת את חילופי המשמר בפוליטיקה הישראלית. דוד לוי, ראשון נציגי המשפחה בפוליטיקה הישראלית, נולד במרוקו למשפחה ברוכת ילדים. בסוף שנות ה-50 עלתה המשפחה לארץ ונשלחה לבית שאן. לנוכח המצוקה הקשה, עסק דוד לוי בעבודות מזדמנות כפועל בחקלאות ובבניין, ובמקביל הפך לדמות בולטת במאבק כנגד הקיפוח של תושבי המקום, והצטרף לתנועת החרות. בנובמבר 1969 נבחר לוי מטעם סיעת גח"ל (גוש חרות ליברלים) לכנסת ושימש בשורה של תפקידים ביצועיים, החל משר הקליטה וכלה בסגן ראש הממשלה, כשהוא מנצח על פרויקטים חברתיים כמו פרויקט שיקום שכונות שהקל על המצוקה בעיירות הפיתוח ושכונות המצוקה. כאשר הקים דוד לוי את מפלגת גשר בשנת 1995 הצטרף אליו גם אחיו מקסים שהיה ראש עיריית לוד וכיהן לצדו במשך שש שנים.

דוד לוי עצמו סיים את פעילותו הפוליטית בשנת 2006, לאחר 36 שנות כהונה רצופות. ואולם, עברו שלוש שנים בלבד עד ששוב היה נציג למשפחת לוי בכנסת - בתו הצעירה אורלי לוי אבקסיס, שנבחרה מטעם סיעת ישראל ביתנו. היא המשיכה לכהן ברציפות בכנסת מאז ועד היום, תוך שהיא חוברת למפלגות שונות - עד שחזרה לבסוף לביתו הפוליטי של אביה כחברת כנסת מטעם הליכוד.

יו"ר הכנסת מיקי לוי נואם במליאת הבונדסטאג, 27 בינואר 2022. ערוץ כנסת, צילום מסך
"הפוליטיקה זורמת בדם", יו"ר הכנסת מיקי לוי/צילום מסך, ערוץ כנסת

הגן הפוליטי הדומיננטי במשפחה השפיע גם על אחיה הגדול של אורלי, ז'קי לוי. ז'קי, ראש עיריית בית שאן, החליט לנסות את כוחו בזירה הפוליטית הארצית ונבחר מטעם הליכוד לכנסת וכך, בהשבעה של הכנסת ה-20, ישב דוד לוי ביציע הכבוד וראה כיצד בזה אחר זה נשבעים אמונים שניים מילדיו. בסך הכול כיהנו חברי משפחת לוי, על ענפיה בכנסת, במשך 56 שנה במצטבר.

מלבדם, ישנם עוד עשרות בני משפחה שדרכם הפוליטית התחילה, נמשכה והצטלבה בכנסת לאורך השנים. בסקירה שהעלה אתר הכנסת נמצאו שלושה זוגות נשואים, שני זוגות גרושים, 30 הורים וילדיהם, שישה זוגות של אחים ואחיות, 13 זוגות חותנים ומחותנים, שני זוגות של סבים ונכדיהם, שישה זוגות של בני דודים, 15 זוגות של גיסים ותשעה זוגות של דודים ואחיינים.

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי בירך את חברי הכנסת ובני משפחותיהם לרגל יום המשפחה. "מי שרוצה להיות נבחר ציבור עושה זאת במרבית המקרים מתוך תחושת שליחות", מסר לוי. "כאשר אנו רואים כל כך הרבה חיבורים משפחתיים, אז מבינים שהפוליטיקה זורמת בדם - ובני משפחותיהם של חברי הכנסת רוצים להמשיך ולעצב את פני הדמוקרטיה והחברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully