וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינאה-ביאסו: הנשיא שרד ניסיון הפיכה, קרטלי הסמים חשודים

אומארו סיסוקו אמבלו אמר כי רבים מכוחות הביטחון נהרגו כהדפו את "המתקפה נגד הדמוקרטיה". לדבריו, הצבא לא היה מעורב, אלא גורמים "שאנחנו נלחמים בהם". המדינה שבמערב אפריקה - אזור שחווה הפיכות רבות בחודשים האחרונים - היא נקודת מעבר מרכזית לסחר בקוקאין

נשיא גינאה-ביסאו, אומרו סיסוקו אמבלו, מוסר הצהרה לתקשורת אחרי ניסיון הפיכה, 1 בפברואר 2022. רויטרס
נהנה מתמיכת הצבא. נשיא גינאה-ביסאו אחרי ניסיון ההפיכה, אתמול/רויטרס

נשיא גינאה-ביסאו, אומארו סיסוקו אמבלו, שרד אתמול (שלישי) ניסיון הפיכה, אך אמר בהצהרה שמסר בשעות הערב כי רבים מאנשי כוחות הביטחון נהרגו בהדיפת "המתקפה על הדמוקרטיה" שייתכן שהייתה קשורה לסחר בסמים.

ניסיון ההפיכה התרחש מחוץ למבנה ממשלתי שבו ניהל הנשיא ישיבת ממשלה, וירי כבד נשמע במקום. המצב במדינה לא היה ברור במשך שעות ארוכות, שבמהלכן גינו האיחוד האפריקני וגוש מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) את "ניסיון ההפיכה".

אמבלו אמר כי התוקפים ניסו להיכנס למתחם אחרי ישיבת הממשלה, אבל נהדפו. "זאת לא הייתה רק הפיכה. זה היה ניסיון להרוג את הנשיא, את ראש הממשלה ואת כל חברי הממשלה", אמר בסרטון שפורסם על ידי לשכת הנשיאות בפייסבוק. הוא הוסיף כי ההתקפה הייתה "מאורגנת היטב וייתכן שהיא קשורה לאנשים המעורבים בסחר בסמים". הוא לא פירט מעבר לכך.

האירועים המהירים במושבה הפורטוגזית לשעבר בחוף מערב אפריקה התרחשו קצת יותר משבוע לאחר שהצבא בבורקינה פאסו, מדינה אחרת באזור, הפיל את הנשיא. המדינה הענייה היא נקודת מעבר מרכזית של קוקאין מאמריקה הלטינית לאירופה. ארצות הברית ומדינות אירופיות חושדות שנים ארוכות שגורמים בצבא המקומי מעורבים בסחר בסמים.

כוחות צבא בסמוך לארמון הנשיאות של גינאה-ביסאו בבירה ביסאו, 1 בפברואר 2022. רויטרס
מספר הקורבנות לא ידוע. כוחות צבא בבירה ביסאו, אתמול/רויטרס

אמבלו, שנהנה מתמיכה של הצבא במשבר פוליטי קודם, אמר בסרטון כי הצבא לא היה מעורב במתקפה. "אני יכול להבטיח לכם ששום מחנה לא הצטרף לניסיון ההפיכה. זה היה מבודד. זה היה קשור לאנשים שאנחנו נלחמים נגדם", אמר הנשיא, מבלי לפרט. הוא אמר כי נעצרו כמה מהמעורבים, אך ציין כי הוא לא יודע כמה מהם.

נשיא פורטוגל, מרסלו רבלו, אמר כי הוא שוחח עם אמבלו ו"הביע בפניו גינוי נחרץ להתקפות הללו נגד הסדר החוקתי של גינאה-ביסאו". במהלך השעות הלא ברורות, שגרירות פורטוגל קראה לאזרחיה במדינה להישאר בבתיהם, בעוד שמזכ"ל האו"ם אמר כי הוא "מודאג מאוד" מהמתרחש.

גינאה-ביסאו סובלת מעשורים של חוסר יציבות, ומאז עצמאותה ב-1974 אירעו תשעה ניסיונות הפיכה או הפיכות במדינה. ישיבת הממשלה שהותקפה נערכה לקראת ועידת הפסגה של גוש מדינות ECOWAS, בתגובה להפיכה הצבאית בבורקינה פאסו, האחרונה בשורת הפיכות במערב אפריקה בשנה וחצי האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully