וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה החליט: התו הירוק יבוטל למעט באירועים המוניים

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 18:24

השרים אישרו מתווה מעודכן לפיו רק באירועים בסיכון גבוה, כגון חתונות או מסיבות, יידרשו הנוכחים להציג תו ירוק, שיהיה בתוקף ללא הגבלת זמן עבור מחוסנים פעם שלישית. התקנות ייכנסו לתוקף בחצות בין יום ראשון לשני. בנט: "נסייע לעסקים שנפגעו, לא נשאיר אף אחד מאחור"

בווידאו: רה"מ בנט אומר כי רואים תחילת מגמת התייצבות באומיקרון ומתייחס למתווה הבידודים בבתי הספר/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה החליט היום (שלישי) כי התו הירוק יבוטל כמעט לחלוטין, ויחול רק באירועים שיוגדרו בסיכון גבוה, כגון חתונות או מסיבות, בהתאם להמלצת משרד הבריאות. המתווה החדש ייכנס לתוקף בחצות בין יום ראשון ליום שני.

מי שיחוסן שלוש או ארבע פעמים יהיה זכאי לתו הירוק ללא הגבלת זמן, ומי שהתחסן רק פעמיים, יוכל לקבל את התו עד ארבעה חודשים לאחר קבלת המנה השנייה. גם מחלימים יהיו זכאים לתו למשך ארבעה חודשים מאז שהחלימו. זו הייתה ישיבת קבינט הקורונה הראשונה זה שלושה שבועות.

שר האוצר אביגדור ליברמן, שדרש לבטל את התו הירוק לחלוטין, לא נכח בדיון ואת משרד האוצר ייצג השר חמד עמאר. השר זאב אלקין התנגד לצמצום התו הירוק, והציע לדחות את ההחלטה בשבועיים או להחליט שהתקנות יחלו עוד שבועיים, בדומה לעמדת כחול לבן שהוצגה על ידי השרה אורית פרקש הכהן לפני תחילת הדיון. לפי גורמים שנכחו בדיון, אלקין הסביר שבשיא הגל החמישי, כשכמות החולים קשה והמתים צפוי לגדול בשבועיים הקרובים, לא נכון לצמצם את התו הירוק. נוכח החשש מהזן החדש, הוסיף אלקין, עדיף לדחות את ביטול או צמצום הצו.

מבלים במסעדות לאחר הפעלת התו הירוק, אשדוד, 18 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
התו הירוק במסעדות יבוטל/ניב אהרונסון

שרת המדע פרקש הכהן אמרה בדיון כי "אני מבינה את הצורך בעדכון והקפאת התו הירוק - אבל בסוף הכלי שנשאר בידינו זה החיסונים. אז איזה מסר יוצא לציבור שמבטלים דווקא בשיא גל החולים? במיוחד שחלק מהמומחים לא בטוחים שאנחנו לפני ירידה. אסור שייצא מסר מטעה לציבור, צריך לצאת לציבור בנחת לא בתזזיתיות. מדובר בהחלטה לא ברורה מספיק שדורשת עבודה".

נוסף על כך, האריך הקבינט את התקנות בנתב"ג, לפיהן חובה להיבדק לפני טיסה לארץ ולאחר הנחיתה בה, עד ל-7 במרץ. עם זאת, החל מיום שלישי הבא, תבוטל חובת ביצוע בדיקת קורונה לפני טיסה מישראל, למי שאינו מחוסן או מחלים. כמו כן, נקבע כי מי שחווה תסמינים בשבועיים שלפני הטיסה לישראל יוכל לעלות לטיסה כפוף להצגת בדיקת אנטיגן מוסדית שהתבצעה לאחר תחילת התסמינים, ולא כפוף לבדיקת PCR כפי שנדרש עד כה.

עוד הוחלט כי כניסה לבתי אבות תחייב בדיקת אנטיגן וכי מוסד שיחליט להקים עמדת אנטיגן כתנאי בדיקה יקבל סבסוד חלקי מהמדינה. חובת עובדים לא מחוסנים במוסדות רווחה, בריאות וחינוך לבדיקה דו שבועית תימשך.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בריאיוןן לעיתון מעריב 27 בינואר 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"לא נשאיר אף אחד מאחור". בנט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בפתח הישיבה, אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי הממשלה תסייע לעסקים שנפגעו כלכלית בגל האחרון. "הפרטים עוד נידונים ויסוכמו, לא נשאיר אף אחד מאחור", אמר בנט.

בנט הזהיר כי הגל יימשך עוד כשבועיים "קשים", והזהיר מ"אווירת סוף קורס" בציבור ובקרב מקבלי ההחלטות. ראש הממשלה אמר עוד כי החיסונים מגנים "בצורה טובה" מפני תסמונת PIMS. "זו בהחלט בשורה טובה", הדגיש.

"אנחנו נלחמים כל הזמן לשמור על הכלכלה פתוחה, על המשק פתוח ועל הכול מתפקד", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו ערים לקשיים ולשיח הציבורי, ואנחנו קשובים גם למגזר העסקי. לכן, אני רוצה לומר באופן ברור: הממשלה תסייע לעסקים שנפגעו בצורה קשה בגל הזה".

מחלקת קורונה בבית החולים בלינסון, פתח תקוה 24 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"העומס בבתי החולים יימשך", מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון/ראובן קסטרו

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בדיון קבינט הקורונה כי "תמונת המצב היא קשה, יש עומס בבתי החולים וירידה בהיענות לחיסון ילדים". יחד עם זאת, אמר הורוביץ כי "יש כרגע ארבעה מיליון אנשים מוגנים והירידה במקדם ההדבקה מסמנת יציאה מהגל‏". פרופ' ערן סגל העריך שבתוך כמה ימים תחל ירידה במספר החולים המאושפזים במצב קשה, ואילו פרופ' ינון אשכנזי אמר שדווקא אין ודאות שזה יקרה.

חוקרי האוניברסיטה העברית הציגו בפני הקבינט תחזית לפיה אומנם צפויה ירידה בתחלואה הקשה והבינונית, אך מספר הנדבקים הצפוי השבועיים הקרובים עדיין נותר גבוה מאוד - בין מיליון וחצי לשני מיליון וחצי ישראלים. החוקרים מעריכים כי החיסון הרביעי חסך כשליש ממספר החולים שמאושפזים במצב קשה.

החוקרים המליצו לעודד מתן חיסון רביעי, להתאים את התו הירוק לכך שגם מחוסנים נדבקים, לגבש שיטה שתעזור לדעת מהו מספר הנדבקים האמיתי וכן להכין את המשק והמשך היעדרויות עובדים בשל הידבקויות. עוד הדגישו החוקרים כי העומס בבתי החולים יימשך בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully