וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד פיקוד מרכז על מות הפלסטיני בן ה-80: כשל ערכי, בניגוד לערכי צה"ל

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 12:52

אלוף יהודה פוקס אמר בתדרוך לכתבים כי האמריקנים לחצו לפרסם את ממצאי התחקיר על נסיבות מותו של עמאר אסעד, שמת לאחר שבמהלך פעילות צה"ל הונחה רצועת בד על פיו. לדברי פוקס, גדוד נצח יהודה יעבור לגזרה אחרת בעקבות התקרית. מפקד הגדוד ננזף ושני קצינים הודחו

הפלסטיני עמאר אסעד בן ה-80 שמת במהלך פעילות מבצעית של צה"ל בכפר ג׳לג׳ליא ב-12 בינואר 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
"החיילים לא הבחינו שיש משהו מיוחד איתו". אסעד בן ה-80/אתר רשמי, מתוך טוויטר

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס אמר הבוקר (שלישי) כי פרשת מותו של הפלסטיני-אמריקני עמאר עבד אלמג'ד אסעד בן ה-80 בכפר ג'לג'ליא, במהלך פעילות של גדוד נצח יהודה, מעלה "כשל ערכי" והתנהגות "המנוגדת לערכי צה"ל". בעקבות התקרית, יש כוונה להעביר את הגדוד מהגזרה הקבועה שבה הוא נמצא לגזרה אחרת.

פוקס הציג את מסקנות התחקיר הפיקודי, שפורסם אתמול בלילה, כשבמקביל אליו נערכת חקירת מצ"ח. "אני קיימתי תחקיר פיקודי ומקווה מאוד שהגענו לחקר האמת. ושחקירת מצ"ח לא תגלה דברים אחרים", אמר פוקס. הוא הסביר כי במסגרת אותה פעילות יצאו אל הכפר כ-30 לוחמים ומ"פ, שפרסו מחסומים ארעיים באזור. לדברי אלוף הפיקוד, הפלוגה נוהגת לעצור כמה כלי רכב, לבדוק אותם ואז לשחרר. שלושה כלי רכב נעצרו במסגרת הפעילות, שארכה כחצי שעה. הראשון מביניהם היה של אסעד.

פוקס טען כי אסעד בן ה-80 התנגד לבידוק רכבו, לא נשא תעודה מזהה וצעק על החיילים שעיכבו אותו. בעקבות זאת, הסביר פוקס, הלוחמים השתלטו עליו ואחד מהם שם לו יד על הפה "שלא יעשה רעש, [כי] הם מבחינתם במקרה חשאי בכפר". בהמשך, הוא הסביר, הם סתמו את פיו בפלנלית. לאחר שהצליח להוריד את הבד, "והשתולל", אזקו החיילים את הקשיש עם שני אזיקונים במשך 20 דקות. "הוא נרגע", הסביר פוקס, ואמר שבשלב זה החיילים לקחו אותו לחצר מבנה סמוך, "למקום שבו מבצעים בידוק", והושיבו אותו על הרצפה. "הוא שוכב", המשיך, "עשר דקות אחרי מצטרפים שלושה פלסטינים לנקודת הבידוק".

יהודה פוקס. דובר צה"ל
"טעות חמורה בהפעלת שיקול דעת". פוקס/דובר צה"ל

"בשלב הזה אף אחד מהפלסטינים ולא מהחיילים שמים לב שיש משהו מיוחד עם אסעד, ואחרי חצי שעה הם מתקפלים מהשטח", המשיך פוקס, שטען כי החיילים כלל לא זיהו שום סימן שיעיד על מצבו של אסעד בן ה-80. "המ"פ פוקד עליהם לשחרר אותו מהאזיקונים. ואומרים לכל הפלסטינים שהם יכולים ללכת. בשלב זה הם יוצאים מהכפר. כשהם משחררים אותו הם לא מזהים שום סימני מצוקה, שום דבר מחשיד. הם משוכנעים שהוא ישן, הם שיחררו אותו ללא ניסיון להעיר אותו". לטענתו, הפלסטינים ששוחררו הם שהבינו שמשהו לא בסדר עם הקשיש שנעצר. "הם הזעיקו גורמי רפואה וסהר אדום וניסו להציל את חייו", אמר פוקס, אך לבסוף נקבע מותו של אסעד.

פוקס התעקש כי החיילים לא נהגו באלימות יוצאת דופן כלפי הפלסטיני. "בתחקיר שלי לא מצאתי שהופעלה אלימות כלפיו למעט ההשתלטות לצורכי העיכוב", אמר פוקס, אך הודה כי "היה פה כשל חמור מאוד. עירפול חושים מבחינת שיקול הדעת, חמלה, כבוד האדם".

"[זה] אדם שהיה תחת אחריותינו", המשיך. "שחררנו אותו, לא משנה בן כמה הוא, לא משנה האם הוא ישן. היו צריכים להעיר אותו. לראות שהוא הולך לרכב שלו. כמו שעושים עם שאר האנשים. האירוע הזה הוא עם כשל ערכי חמור ביותר. הערך הזה של עמידה במשימה - אמרו להם 'בשעה זו עוזבים' - היטשטש להם, וגבר על ערך כבוד האדם. היתה טעות חמורה בהפעלת שיקול דעת. מנוגד לערכי צה"ל".

"היינו יכולים לעשות דברים אחרים חוץ מלעכב אותו ולאזוק אותו. היה אפשר לראות במי מדובר ולשחרר אותו או לעכב אותו ולהשאיר אותו ברכבו. היה פה שיקול דעת, חוסר רגישות להשתלט עליו בהקשר הזה", הוסיף פוקס.

עוד בוואלה!

מות פלסטיני בן 80: מג"ד נצח יהודה ננזף, קצינים הודחו

לכתבה המלאה

פוקס ציין כי מפקד הפלוגה שעמד ברש המבצע ומפקד המחלקה שהיה אחראי על עמדת הבידוק יודחו, ולא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים. הוא הוסיף כי מפקד הגדוד אמנם לא היה מעורב באירוע עצמו, אך יקבל נזיפה פיקודית בכל זאת.

"[זה] אירוע באמת קשה. קשה לדמיין אותו שוכב שם. בשום שלב אין פה מצב שמישהו תכנן לעשות את זה, אבל בסוף היה פה מישהו תחת אחריותינו כצבא", אמר פוקס.

פוקס התעקש עוד כי גילו של האיש לא אמור למנוע מחיילים לפעול נגדו. "זקן זו לא תעודת ביטוח, צריך להפעיל שיקול דעת. היורה באירוע בחומש לפני כחודשיים היה פלסטיני בן 61. אני מצפה ממפקד להפעיל שיקול דעת", אמר.

עוד אמר אלוף פיקוד המרכז כי ארצות הברית הפעילה לחץ על ישראל להציג את ממצאי התחקיר ולהעמיק בו, כדי להבין כיצד אזרח אמריקני בן 80 מת במהלך פעילות של צה"ל. עם זאת, טען פוקס כי "התחקיר היה מבוצע גם אם הוא לא אמריקני. יש לנו תו תקן לאיך עושים 'צ'ק פוסט'. הם לא עשו את זה ככה. הם תכננו לעשות פעילות בצורה לא נכונה. המפקדים אחראים לאירוע הזה".

כוכבי: "האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי"

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס היום לפרשה בביקור שערך בקורס מ"פים ומג"דים ביבשה ואמר כי "האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי". כוכבי הוסיף כי "אין סתירה בין משימתיות לבין שמירה על ערכי צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully