וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים לאחר שנפל: הקואליציה הצליחה לאשר את חוק הגיוס בקריאה ראשונה

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 21:35

הצעת החוק, בה תמכו 51 והתנגדו 48, נפלה בהצבעה לפני שבועיים לאחר שח"כ ממרצ הפרה את המשמעת הקואליציונית והתנגדה לה. חברי הכנסת החרדים האשימו במליאת הכנסת: "הצבא אינו ערך, הערך הוא לימוד התורה". לפיד לאחר אישור החוק: "אין זכויות בלי חובות"

בווידאו: הצבעה על חוג הגיוס בקריאה ראשונה/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את חוק הגיוס, ברוב של 51 מול 48 שהצביעו נגד. זאת, כשבועיים בלבד לאחר שהחוק נפל בהצבעה בשל היעדר רוב לקואליציה. לאחר אישור החוק, קראו חברי הכנסת החרדים לעבר ראש הממשלה נפתלי בנט, "תתביישו לכם!".

"הערב העברנו בקריאה ראשונה תיקון חשוב לחוק הגיוס שמוריד את גיל הפטור, תוכנית שלמענה פעלתי במשך שנים", כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו לאחר אישור החוק. "כניסתם של החרדים לשוק העבודה זה הרווח של כולנו. הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים לגיל 21 תאפשר לצעירים חרדים לצאת ללמוד מקצוע בגיל הגיוני, לעבוד בעבודה איכותית לאורך חייהם ולפרנס את משפחותיהם בכבוד".

שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר לאחר אישור החוק כי "אין דבר כזה זכויות בלי חובות. לכולנו יש אחריות על גורלה של המדינה. הממשלה הזו והמפלגה הזו, יש עתיד, ממשיכים לקיים הבטחות. אנחנו עושים מהלכים שבמשך שנים על גבי שנים אף אחד לא העז לגעת בהם". גם שר הביטחון גנץ התייחס לאישור החוק, עליו אמר כי הוא "צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה".

לפני ההצבעה התפתח ויכוח בין הקואליציה לאופוזיציה, לאחר שח"כ יואב קיש מהליכוד הודיע כי בכוונתו להגיע להצבעה במליאה למרות שהוא חיובי לקורונה. קיש טען כי הקואליציה החליטה לקזז אותו עם ח"כ מאזן גנאים מרע"מ שגם ככה לא השתתף בהצבעה, וכך הקיזוז לא נחשב. לבסוף, הודיעה יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן החליטה להתקזז איתו.

כינוס מליאת הכנסת 31 בינואר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
המליאה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

חברי הכנסת החרדים מש"ס ויהדות התורה התנגדו להצעת החוק, אף שהוא משמר את מעמדם של תלמידי הישיבות. ח"כ אורי מקלב אמר כי "הצבא אינו ערך, הערך הוא לימוד התורה ואת הערך הזה אתם מבקשים לבטל בכוח". הוא פנה בהמשך לחברי הכנסת של רע"ם שחלקם הצביעו בעד החוק למרות מסורת של שנים שהח"כים הערבים לא משתתפים בהצבעות על ענייני צה"ל. "מי שיחליט האם לומדי התורה יהיו עבריינים פליליים הם חברי הכנסת הערבים. האבסורד זועק לשמים, הם יחליטו ליהודים כי לימוד התורה זה מעשה פלילי".

לפני כשבועיים הצעת החוק נפלה בשל היעדר רוב לקואליציה, לאחר שח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי ממרצ הפרה את המשמעת הקואליציונית במחאה על יחס הממשלה והמשטרה לבדואים בנגב. היום היא תמכה בהצעת החוק.

את חוק הגיוס גיבש משרד הביטחון והוביל בממשלה הנוכחית השר בני גנץ. לפי החוק, גיל הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות ירד ל-21 למשך שנתיים, לאחר מכן יעלה ל-22 למשך שנה ובהמשך יתקבע על 23. הורדת גיל הגיוס נועדה לתמרץ את החרדים להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר, במקום להישאר בישיבה עד גיל 24 - גיל הפטור הנוכחי.

החוק מציע לקבוע יעדי גיוס שנתיים של חרדים כדי להגדיל באופן הדרגתי את מספר המתגייסים. לפי ההצעה, יגדלו יעדי הגיוס משנה לשנה באופן שיבטא את ממוצע שיעור גידול האוכלוסייה החרדית בתוספת אחוז. לאחר מכן הם יגדלו רק בהתאם לממוצע שיעור גידול האוכלוסייה. החוק מציע להפחית את התמיכה הכספית בישיבות אם לא תהיה עמידה ביעדי הגיוס.

  • עוד באותו נושא:
  • חוק הגיוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully